koelvloeistof verdwijnt, radiatorslangen blijven lauw
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2022 19:20 #1111048
door V700 register
koelvloeistof verdwijnt, radiatorslangen blijven lauw is gemaakt door V700 register
Vandaag trof ik een nagenoeg leeg expansievat aan. Ongeveer 3/4 liter bijgevuld, toen was het niveau weer tussen min en max in.
Nu ben ik op zoek naar de oorzaak. Enige constateringen:
- De interieurverwarming wordt wel voelbaar warm bij de roosters, maar het is niet zo dat het echt merkbaar warm wordt in de auto. Ook als ik de temperatuur op 26 graden zet merk ik weinig verschil met op 20 graden zetten, behalve dat de blower (op AUT) harder gaat blazen. De lucht uit de roosters wordt dan niet voelbaar warmer.
- De temperatuurmeter in het dashboard staat net iets uit het midden, naar warm toe.
- Onder de bestuurdersmat is het vochtig, maar ik kan nog niet echt met zekerheid zeggen of dit water of koelvloeistof is.
- Na een flinke rit (90 km) voelde ik dat de bovenste radiatorslang vrij zacht blijft en ook niet echt heet is. Gewoon met de hand vast te houden.
- Ik zie geen duidelijke sporen van lekkage bij de radiator, expansievat of rondom de waterpomp.
- Het systeem lijkt geen druk op te bouwen. Na de voornoemde rit van 90 km kon ik zonder probleem de dop van het expansievat losdraaien. Geen gesis.
- Bij koude motor komt de motor op een normale manier op temperatuur, niet opvallend snel of langzaam. Waarbij de temperatuurmeter dus uiteindelijk steady iets rechts van het midden blijft staan.
Ik verdenk zelf de thermostaat. Heb nog een thermostaat van een Volvo 850 liggen (Gates). Is deze zonder meer uitwisselbaar of moet ik iets anders bestellen?
Of moet ik eerder aan een verstopping denken?
Nu ben ik op zoek naar de oorzaak. Enige constateringen:
- De interieurverwarming wordt wel voelbaar warm bij de roosters, maar het is niet zo dat het echt merkbaar warm wordt in de auto. Ook als ik de temperatuur op 26 graden zet merk ik weinig verschil met op 20 graden zetten, behalve dat de blower (op AUT) harder gaat blazen. De lucht uit de roosters wordt dan niet voelbaar warmer.
- De temperatuurmeter in het dashboard staat net iets uit het midden, naar warm toe.
- Onder de bestuurdersmat is het vochtig, maar ik kan nog niet echt met zekerheid zeggen of dit water of koelvloeistof is.
- Na een flinke rit (90 km) voelde ik dat de bovenste radiatorslang vrij zacht blijft en ook niet echt heet is. Gewoon met de hand vast te houden.
- Ik zie geen duidelijke sporen van lekkage bij de radiator, expansievat of rondom de waterpomp.
- Het systeem lijkt geen druk op te bouwen. Na de voornoemde rit van 90 km kon ik zonder probleem de dop van het expansievat losdraaien. Geen gesis.
- Bij koude motor komt de motor op een normale manier op temperatuur, niet opvallend snel of langzaam. Waarbij de temperatuurmeter dus uiteindelijk steady iets rechts van het midden blijft staan.
Ik verdenk zelf de thermostaat. Heb nog een thermostaat van een Volvo 850 liggen (Gates). Is deze zonder meer uitwisselbaar of moet ik iets anders bestellen?
Of moet ik eerder aan een verstopping denken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-01-2022 20:50 #1469384
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic lekkage van de kachel radiator
Die zit binnen. Het moet een vrij groot lek zijn, als er geen druk wordt opgebouwd.
Het lek is zo groot dat de bovenste slang van je radiator snel leeg is, daarom wordt ie niet warm. Daar is de thermostaat niet direkt een alternatieve verklaring voor. Het kan zijn dat die stuk is, maar dat is geen verklaring voor het verlies van KVS.
de temperatuurmeter geeft wel iets aan maar niet de temperatuur. Tussen 60 graden en 115? graden staat ie iets rechts van het midden. Als het echt te warm wordt en er in vele gevallen als schade aan de kop of motor is, gaat die meter pas naar rechts. dat is om mensen gerust te houden, maar de service gaat te ver, als het nodig is om ongerust te worden rijdt je nog gerust verder.
De thermostaat zou ik niet verdenken, want die lekt nu niet dat je schrijft.
Je moet het lek boven water zien te krijgen, letterlijk en figuurlijk.
1e smoking gun is nattigheid binnen.
Succes reinier
Het lek is zo groot dat de bovenste slang van je radiator snel leeg is, daarom wordt ie niet warm. Daar is de thermostaat niet direkt een alternatieve verklaring voor. Het kan zijn dat die stuk is, maar dat is geen verklaring voor het verlies van KVS.
de temperatuurmeter geeft wel iets aan maar niet de temperatuur. Tussen 60 graden en 115? graden staat ie iets rechts van het midden. Als het echt te warm wordt en er in vele gevallen als schade aan de kop of motor is, gaat die meter pas naar rechts. dat is om mensen gerust te houden, maar de service gaat te ver, als het nodig is om ongerust te worden rijdt je nog gerust verder.
De thermostaat zou ik niet verdenken, want die lekt nu niet dat je schrijft.
Je moet het lek boven water zien te krijgen, letterlijk en figuurlijk.
1e smoking gun is nattigheid binnen.
Succes reinier
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2022 21:45 #1469388
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Om te beginnen gooit elke 740
Om te beginnen gooit elke 740 en 940 alle KVS die je bijvult boven min er subiet weer uit zodra de boel op temperatuur is. Daar heb je geen lek voor nodig, dat is de normale werking. De drukdop laat het teveel gewoon door, zodat je geen ontploft koelsysteem krijgt.
De juiste manier om bij te vullen: met koude motor (echt koud) tot minimum vullen. NIET meer! De ruimte tot maximum is nodig omdat de koelvloeistof uitzet bij het warmer worden.
Thermostaat kan dit eigenlijk niet veroorzaken: zelfs een altijd wijd open staande thermostaat zorgt er niet voor dat je na 90 km nog steeds een koud koelsysteem hebt (geen drukopbouw door uitzetting). Dat de temperatuurmeter op normaal komt (zelfs iets hoger) geeft dit ook aan. Als hij dat binnen een paar kilometer doet, kan je er van uitgaan dat de thermostaat prima is, hij zorgt dan dat eerst het 'kleine' circuit opgewarmd wordt.
Je hebt dus waarschijnlijk ergens een lek. Dat kan overal zitten, maar een goede om mee te beginnen is een nieuwe drukdop. Verder willen de expansievaatjes zelf ook weleens scheuren, bijvoorbeeld rond het metalen buisje in de onderstee aansluiting.
Ook een lekke radiateur zie je niet zomaar: hier kan best veel kvs door de rijwind weggeblazen worden zonder dat je ooit leksporen ziet. En tot slot is de kachelradiateur een mogelijkheid, maar dan heb je, zoals Reinier zegt, wel nat tapijt bij de pedalen.
De juiste manier om bij te vullen: met koude motor (echt koud) tot minimum vullen. NIET meer! De ruimte tot maximum is nodig omdat de koelvloeistof uitzet bij het warmer worden.
Thermostaat kan dit eigenlijk niet veroorzaken: zelfs een altijd wijd open staande thermostaat zorgt er niet voor dat je na 90 km nog steeds een koud koelsysteem hebt (geen drukopbouw door uitzetting). Dat de temperatuurmeter op normaal komt (zelfs iets hoger) geeft dit ook aan. Als hij dat binnen een paar kilometer doet, kan je er van uitgaan dat de thermostaat prima is, hij zorgt dan dat eerst het 'kleine' circuit opgewarmd wordt.
Je hebt dus waarschijnlijk ergens een lek. Dat kan overal zitten, maar een goede om mee te beginnen is een nieuwe drukdop. Verder willen de expansievaatjes zelf ook weleens scheuren, bijvoorbeeld rond het metalen buisje in de onderstee aansluiting.
Ook een lekke radiateur zie je niet zomaar: hier kan best veel kvs door de rijwind weggeblazen worden zonder dat je ooit leksporen ziet. En tot slot is de kachelradiateur een mogelijkheid, maar dan heb je, zoals Reinier zegt, wel nat tapijt bij de pedalen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2022 10:16 #1469392
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KVS……
Ik vul mijn 940 al 15 jaar tot max. bij koude motor.
Dit blijft er gewoon allemaal in. Dus niet elke 940 gooit alle kvs eruit boven mimimum. Na een rit en afkoelen staat ie weer netjes op max. Zoals het hoort.
Dit blijft er gewoon allemaal in. Dus niet elke 940 gooit alle kvs eruit boven mimimum. Na een rit en afkoelen staat ie weer netjes op max. Zoals het hoort.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2022 12:35 #1469394
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even nagekeken
Er zit ietsjes vocht onder de bestuurdersmat, maar niks ernstigs. Koelvloeistof die ik gisteren had bijgevuld zat er nog in, bij koude motor tot halverwege tussen Min en Max. Gestart en stationair rustig warm laten lopen. Bovenste radiatorslang wordt uiteindelijk wel warm maar lang niet zo warm als de onderste naar de waterpomp. Ik heb een nieuwe thermostaat besteld (de goede) en een nieuwe dop van het expansievaatje. Misschien eerst maar eens kijken hoe het verloopt de komende tijd, en zorgen dat ik voldoende koelvloeistof bij me heb om eventueel bij te vullen.
Ik kreeg al de tip om, als er toch zichtbare lekkage is bij kachelradiator, eventueel een gaatje in de dop van het expansievat te boren om het systeem drukloos te houden, zodat het lekken meevalt.
Ik kreeg al de tip om, als er toch zichtbare lekkage is bij kachelradiator, eventueel een gaatje in de dop van het expansievat te boren om het systeem drukloos te houden, zodat het lekken meevalt.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2022 12:41 #1469393
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Eerst
maar eens afpersen met luchtdruk tot 1.5 bar bij koude motor!! Thermostaat 850 past niet.
Koud bijvullen tot max. Kan normaal altijd.
Doorstroming door de turbo kan onvoldoende zijn waardoor het koelwater daar te hoog verhit wordt. Het expansievat staat in rechtstreekse verbinding met de turbo.
Waterpomp werkt misschien onvoldoende.
Koud bijvullen tot max. Kan normaal altijd.
Doorstroming door de turbo kan onvoldoende zijn waardoor het koelwater daar te hoog verhit wordt. Het expansievat staat in rechtstreekse verbinding met de turbo.
Waterpomp werkt misschien onvoldoende.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-01-2022 13:16 #1469395
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic afperssetje gebruiken?
De afperssetjes zijn bij HBM niet duur, ik heb er voor 4 tientjes een gekocht die ook op Volvo past en op alle auto's in de rest van de straat. Veel plezier van gehad. Verloor KVS na aankoop van de 940. Setje gekocht en de boel opgepompt, koud en motor uit, dus dan zie je en hoor je vooral de lekkage, die je anders pas ziet door bloemkoolvorming. Toen bleek op vrijwel alle aansluitingen van slangen de boel te lekken, bij de turbo heen en de turbo retour (aan allebei de kanten, bij het expansievat (daar moest een nieuwe voor komen, geroest pijpje aan de onderkant, bij de aansluiting op de radiator en bij de thermostaat, onderste slang, het kleine slangetje naar de radiator, de koeling bij het oliefilter, je voelt hem al, achterkant waterpomp, kachelkraan. OVERAL lekte er een klein beetje. Toen was de boel dicht. 1,5 bar bleef 1,5 bar, ook na een uur.
Toen weer een klein beetje verbruik! Grrrrrr......
Turbo inwendig? Koeling oliefilter? Of de meest ongewenste: koppakking? Of de allermeest ongewenste de verwarmingsradiator????? Zoeken, zoeken zoeken niks gevonden. Jaarlijks een liter bijvullen.
Jaren later was er een lekje in de stuurbekrachtigingsolie. En toen pas zag ik met draaiende motor voor het eerst een heel klein wolkje stoom bij de radiator, dat er dus al jaren moet zijn geweest. Toen vond ik dus een heel klein scheurtje, helemaal bovenin de radiator. Nog steeds behoorlijk drukopbouw en heel langzaam lekken, en nooit het KVS reservoir leeg, wel van koud max naar koud min. Lek op de aansluiting van de bovenste versteviging van de radiator op de kanalen.
Eens met Willem dat het met een lekje beste is om MIN te vullen bij koud, maar MIN is ook MIN. Minder drukopbouw, maar geen reserve om te verstoken.
In beginsel zou MAX bij koud het ook goed moeten doen, en doet het bij mij, voor het kleine lekje en nu ook weer, en altijd zonder het eruit te gooien.
Voordeel van MAX is dat je ruimte hebt om tot MIN te dalen en dat de drukopbouw naar 1,5 Bar sneller is, dus dat de kookpuntverhoging ook sneller is.
Het kan lek dus heel moeilijk zijn te vinden, en een oppomp setje kan dat veel makkelijker maken.
Succes Reinier
Toen weer een klein beetje verbruik! Grrrrrr......
Turbo inwendig? Koeling oliefilter? Of de meest ongewenste: koppakking? Of de allermeest ongewenste de verwarmingsradiator????? Zoeken, zoeken zoeken niks gevonden. Jaarlijks een liter bijvullen.
Jaren later was er een lekje in de stuurbekrachtigingsolie. En toen pas zag ik met draaiende motor voor het eerst een heel klein wolkje stoom bij de radiator, dat er dus al jaren moet zijn geweest. Toen vond ik dus een heel klein scheurtje, helemaal bovenin de radiator. Nog steeds behoorlijk drukopbouw en heel langzaam lekken, en nooit het KVS reservoir leeg, wel van koud max naar koud min. Lek op de aansluiting van de bovenste versteviging van de radiator op de kanalen.
Eens met Willem dat het met een lekje beste is om MIN te vullen bij koud, maar MIN is ook MIN. Minder drukopbouw, maar geen reserve om te verstoken.
In beginsel zou MAX bij koud het ook goed moeten doen, en doet het bij mij, voor het kleine lekje en nu ook weer, en altijd zonder het eruit te gooien.
Voordeel van MAX is dat je ruimte hebt om tot MIN te dalen en dat de drukopbouw naar 1,5 Bar sneller is, dus dat de kookpuntverhoging ook sneller is.
Het kan lek dus heel moeilijk zijn te vinden, en een oppomp setje kan dat veel makkelijker maken.
Succes Reinier
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2022 14:46 #1469397
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Verstopping.
Dat er bij een verstopping geen noemenswaarde drukoopbouw is is normaal, de koelvloeistof wordt dan niet warm omdat er te weinig doorstroming is. De thermostaat zou ik controleren, pannetje water op het gas en kijken of deze opent bij de juiste temperatuur en helemaal open loopt.
Ik denk dat je het probleem bij de kachel moet zoeken, deze kan verstoppen. Wanneer de ventilator bij verhoging van de binnentemperatuur sneller gaat draaien zonder dat het warm wordt terwijl de temperatuur niet oploopt heb je verdachte nummer 2.
Maar er is zo op afstand niets over te zeggen, helaas.
Ik denk dat je het probleem bij de kachel moet zoeken, deze kan verstoppen. Wanneer de ventilator bij verhoging van de binnentemperatuur sneller gaat draaien zonder dat het warm wordt terwijl de temperatuur niet oploopt heb je verdachte nummer 2.
Maar er is zo op afstand niets over te zeggen, helaas.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2022 18:01 #1469404
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sensor…..
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2022 14:10 #1469435
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En dan gelijk even bij
En dan gelijk even bij estateservice een verse sensor bestellen, want die dingen zijn een ramp kwa wegbrokkelen van de isolatie van de draadjes.
Als ik zo'n lampje zie branden, controleer ik uit principe eerst die sensorbedrading voordat ik naar het niveau kijk... Typisch iets waar je dus niet met tweedehands spul moet gaan rommelen, tenzij het gratis is.
Als ik zo'n lampje zie branden, controleer ik uit principe eerst die sensorbedrading voordat ik naar het niveau kijk... Typisch iets waar je dus niet met tweedehands spul moet gaan rommelen, tenzij het gratis is.
Moderators: Jerry Stam