koelwater verlies + ATF te hoog

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2021 10:48 #1111018 door V700 register
koelwater verlies + ATF te hoog is gemaakt door V700 register
Hallo allen,

Ik zit al een tijd met koelwaterverlies. Dit werd enkele maanden geleden plots veel erger. De kachelradiateur bleek lek en deze heb ik laten vervangen.
Helaas moet ik concluderen dat ik nog steeds wat koelwater verlies heb. Ik moet er elke paar duizend kilometer ongeveer een halve liter bijvullen.

Toen ik laatst onder de auto lag viel het mij ook op dat er een druppel olie aan de automaatbak hing. Bij checken van het ATF niveau, bleek deze veel te hoog te zijn. Ik had het verband nog niet gelegd, maar vanochtend ging er een belletje rinkelen.. Het lijkt mij dat er koelwater bij de ATF terecht komt?

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? Zou dit opgelost moeten zijn door het vervangen van de radiateur, of moet ik met meer zaken rekening houden?
Heel goed kan het natuurlijk ook nooit voor de bak zijn.. Deze zal minimaal gespoeld moeten worden lijkt mij.

Alvast bedankt!

Grt. Rombout

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-12-2021 11:02 #1469140 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Vervangen van de radiateur,
Vervangen van de radiateur, maar ook zeker de olie in de bak verversen.
Persoonlijk zou ik de olie in hele korte tijd 2, of misschien wel 3x, verversen om de koelvloeistof er echt uit te krijgen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-12-2021 11:05 #1469141 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Oh ja... en lekkage kunnen 2
Oh ja... en lekkage kunnen 2 kanten op lekken natuurlijk.
Dus eventueel preventief de koelvloeistof van de auto spoelen en vervangen is ook geen overbodige luxe. De radiateur moet er immers toch naar alle waarschijnlijk af.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2021 11:22 #1469142 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spoelen
Thanks!

Het koelsysteem doorspoelen is inderdaad ook wel een goede als ik dan toch bezig ben.

Ik hoop dat de bak er niet al te veel onder geleden heeft.. Ik ben bang dat dit euvel zich al veel langer voordoet dan ik door heb.

• Michel Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2021 15:14 #1469153 door Michel Visser
Beantwoord door Michel Visser in topic Oei dat heb ik ook pas gehad,
Oei dat heb ik ook pas gehad, wss een lekke oliekoeler (in de radiateur) na het vervangen van de radiateur en het spoelen van de bak idd geen klachten meer gehad.

Vergeten te melden idd ook het koelsysteem goed gespoeld..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2021 07:43 #1469163 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier ook
740 sedanautomaat 1987.

Bleek ook de oliekoeler in de radiateur lek te zijn.

Kijk maar eens in koelvloeistof tankje , die was bij mij roze geworden door de ATF.

Automaat wilde ook niet meer meedoen.

Spoelen wil dan nog wel eens helpen.

Nieuwe radiateur geplaatste en gespoeld , wilde echter niet meer rijden.

Na lange tijd stilstaan weer atf afgetapt en bijgevuld, bak wilde toen ineens wel meedoen ?

Echter wordt mijn 740 nu gedemonteerd

Pijnacker/Rotterdam

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2021 17:45 #1469192 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te snel coclusses getrokken?
Zeker geen onbekend probleem zo te horen..

Ik stond vannochtend klaar met een nieuwe radiateur on aan de klus te beginnen. Eerst toch maar besloten om even goed de vloeistoffen te bekijken. Van de koelvloeistof en de bakolie een monstertje genomen en van een vermenging lijkt toch echt geen spraken te zijn.. Koelvloeistof was helderblauw en de bakolie rood/bruin(wel aan vervanging toe dus) zonder enige sporen van water. Ik ben geen expert, maar zou toch denken dat er iets zichbaar van zou moeten zijn met de hoeveelheid water die ik verlies.
Wellicht iets te snel conclusies getrokken dus.

Bij het verder verkennen van mogelijke boosdoeners viel het wel op dat de turbo op meerdere plekken witte sporen vertoond..

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-12-2021 18:17 #1469193 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Bakolie te hoog?
Bakolie te hoog komt niet door een lekkende koelwaterleiding of carterolieleiding van de turbo

en behalve de olie in de sump van de versnellingsbak, zit die olie ook overal in de versnellingsbak. dus ik zou pas en conclusie trekken als alle olie en misschien het water uit de bak is gekomen.

Aftappen is ook nog wel een truuk, is niet zomaar aftappen als ik het goed heb. Als ik me herinner is het aftappen, vullen, draaien, aftappen, vullen etc? of een verbinding ergens onderbreken en tegelijk bijvullen of zoiets?

Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2021 18:45 #1469194 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad vreemd
Het blijft inderdaad raar dat de bakolie level te hoog staat. Maar dit kan nog altijd een kwestie zijn van een vorige eigenaar die er te veel in heeft gedaan o.i.d.. ( ik heb de auto nog niet lang).
Hoe dan ook moet ik de bakolie gaan vervangen want fris rood was het in elk geval niet meer, en wat er te veel in zit moet er uit.

Bij het verversen moet je de Carter leeg laten lopen en via de leiding naar de radiateur verder aftappen en tegelijkertijd bijvullen inderdaad. Staat een mooie en heldere video over op YT:

Een lekkage in de turbo zou niks te maken kunnen hebben met de bak, maar zou wel het koelwater verlies kunnen verklaren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2021 21:44 #1469196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb je het niveau van de bak
Heb je het niveau van de bak wel op de juiste manier gemeten, op temp dan eerst de keuze handel door alle versnellingen heen, vervolgens in P, en de motor laten draaien tijdens het pijlen?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC