Achterruitenwisserarmpje, hoe krijg ik die van het asje?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2021 21:22 #1111012
door Mathy van Nisselroy
Achterruitenwisserarmpje, hoe krijg ik die van het asje? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Onlangs kwam ik erachter dat het wisserblad van de achterruitenwisser niet meer tegen de achterruit gedrukt wordt. Gelukkig heb ik een tijdje geleden een nieuw armpje kunnen scoren, maar nu wil het onderste gedeelte van de oude arm niet van het asje af. Is dit een kwestie van er even een poulietrekkertje op zetten of ... ?
groetjes
Mathy
Onlangs kwam ik erachter dat het wisserblad van de achterruitenwisser niet meer tegen de achterruit gedrukt wordt. Gelukkig heb ik een tijdje geleden een nieuw armpje kunnen scoren, maar nu wil het onderste gedeelte van de oude arm niet van het asje af. Is dit een kwestie van er even een poulietrekkertje op zetten of ... ?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2021 12:24 #1469079
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Over het algemeen komt de
Over het algemeen komt de wisserarm wel los met een goede kruipolie en de druk van de veer eraf halen (door de arm naar achteren te klappen).
Een beetje wurmen en trekken, kruipolie natuurlijk even de kans geven zijn werk te doen.
Lukt dat niet, dan zou een kleine poelietrekker uitkomst moeten bieden. Het is gewoon een klempassing, je hoeft in principe alleen het borgmoertje los te draaien en te trekken.
Een beetje wurmen en trekken, kruipolie natuurlijk even de kans geven zijn werk te doen.
Lukt dat niet, dan zou een kleine poelietrekker uitkomst moeten bieden. Het is gewoon een klempassing, je hoeft in principe alleen het borgmoertje los te draaien en te trekken.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-12-2021 13:24 #1469081
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Klein poulietrekkertje doet
Klein poulietrekkertje doet meestal wonderen.
Maar zeker de achterruitenwisser kan knettertje vast zitten omdat deze minder vaak dan de voorkant losgehaald wordt. Daarbij helpt het niet dat het volgens mij ook 2 verschillende materialen zijn.
Heb je geen poulietrekkertje... dan kan het ook met een griptang of waterpomptang. Ik zou dit normaal niet aanraden, maar aangezien je toch een nieuw armpje hebt, maakt eventuele schade aan het armpje toch niets uit...
Voor inspiratie:
Maar zeker de achterruitenwisser kan knettertje vast zitten omdat deze minder vaak dan de voorkant losgehaald wordt. Daarbij helpt het niet dat het volgens mij ook 2 verschillende materialen zijn.
Heb je geen poulietrekkertje... dan kan het ook met een griptang of waterpomptang. Ik zou dit normaal niet aanraden, maar aangezien je toch een nieuw armpje hebt, maakt eventuele schade aan het armpje toch niets uit...
Voor inspiratie:
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2021 15:34 #1469082
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Toch zou ik daarmee erg
Toch zou ik daarmee erg oppassen. Een neiuwe arm is 1, maar het andere deel dat je kunt beschadigen is het asje zelf. En Mathy schrijt niet, dat hij ook een nieuw mechanisme heeft.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-12-2021 15:53 #1469083
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ik heb het ook zo gedaan aan de voorkant.
Zoals op het filmpje, maar met een waterpomptang. Dan trek je iets meer in de richting van de as. Het zit gewoon vreselijk vast gerot en er zal kracht voor nodig zijn om hem los te krijgen. De dag ervoor inspuiten kan geen kwaad, maar dat bedenk ik me altijd de dag erna. Volgens mij oefen je niet zo veel kracht uit op het mechanisme erachter op deze manier.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2021 18:25 #1469084
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Poelietrekkertje
Hallo Volvisti
Het asje van de achterruitenwisser is niet heel erg dik. Het moertje dat erop zit, heeft een sleutelwijdte van 10. Dus ik ga kijken of ik een poelietrekkertje kan vinden.
groetjes
Mathy
Het asje van de achterruitenwisser is niet heel erg dik. Het moertje dat erop zit, heeft een sleutelwijdte van 10. Dus ik ga kijken of ik een poelietrekkertje kan vinden.
groetjes
Mathy
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-12-2021 12:06 #1469089
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic de as is conisch
het moertje is M6, dus de as gaat van 6 aan de buitenkant naar 8 mm? en wordt weer dunner maximale treksterkte is zo een 1000 kg, maar dan is de motor wel een exterieur model geworden.
Inspuiten met IMAL is beter dan met het beste gereedschap meer kracht erop zetten
Leg met een poelitrekkertje ook een klein muntje of iets dergelijks op het asje, anders draai je er een put in en wordt ie dikker aan het eind.
Succes ermee!
Inspuiten met IMAL is beter dan met het beste gereedschap meer kracht erop zetten
Leg met een poelitrekkertje ook een klein muntje of iets dergelijks op het asje, anders draai je er een put in en wordt ie dikker aan het eind.
Succes ermee!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2021 00:50 #1469096
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hij is eraf
Hallo Volvisti
Mensen uit m'n vriendenkring hadden een poelietrekkertje over. Terwijl ik nog bang was dat de trekker van het onderste deel van het armpje zou schieten op het moment dat ik met de tang begin te draaien, schoot dat onderdeeltje al los. Het weer is helaas te nat en te koud om verder te gaan.
groetjes
Mathy
PS Ron en Erica, bedankt!
Mensen uit m'n vriendenkring hadden een poelietrekkertje over. Terwijl ik nog bang was dat de trekker van het onderste deel van het armpje zou schieten op het moment dat ik met de tang begin te draaien, schoot dat onderdeeltje al los. Het weer is helaas te nat en te koud om verder te gaan.
groetjes
Mathy
PS Ron en Erica, bedankt!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2021 19:38 #1469100
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Droog of ...
Hallo Volvisti
Op het asje zitten splines/spiebaantjes, het gat waar het doorheen gaat is glad. Dat wordt dus schatten in welke positie de arm op het asje moet.
Maareh, schuif ik de arm droog over het asje of smeer ik er iets tussen?
groetjes
Mathy
Op het asje zitten splines/spiebaantjes, het gat waar het doorheen gaat is glad. Dat wordt dus schatten in welke positie de arm op het asje moet.
Maareh, schuif ik de arm droog over het asje of smeer ik er iets tussen?
groetjes
Mathy
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
13-12-2021 09:06 #1469108
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb de laatste paar keren
Ik heb de laatste paar keren bij de ruitenwissers aan de voorzijde de boel ingevet.
En dit is nog nooit fout gegaan. Scheelt een hoop gedoe met demontage.
Door de ribbels op het asje wordt het een mechanische verbinding, en zit deze niet vast op wrijving... vet zou dan ook niet veel uit mogen maken.
En dit is nog nooit fout gegaan. Scheelt een hoop gedoe met demontage.
Door de ribbels op het asje wordt het een mechanische verbinding, en zit deze niet vast op wrijving... vet zou dan ook niet veel uit mogen maken.
Moderators: Jerry Stam