AW71L schakelmomenten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2021 14:37 #1110980
door V700 register
AW71L schakelmomenten is gemaakt door V700 register
Ik ben zeer gelukkig met de soepele AW71L die ik in mijn auto heb. Het viel mij echter op dat de bak niet opschakelt als ik het gas wat dieper intrap.
normaal ligt ik mijn voet altijd een beetje van het gas om de bak soepel te laten overschakelen. De schakelmomenten liggen voor mijn gevoel iets te hoog in toeren.
Laatst moest ik wat sneller invoegen en het viel mij op dat de motor op 4400 toeren blijft hangen en dat de bak dan niet doorschakelt. Pas als ik mijn voet op til en het gas iets los laat dan schakelt de bak weer op naar (3?) en kan ik weer door accelereren.
Is dit normaal schakelgedrag of moet ik de bak eens voorzien van nieuwe ATF olie en kijken of dat iets veranderd. Ik lees ook veel over de afstelling van de kick-down kabel, zit die ook op de AW71L??
normaal ligt ik mijn voet altijd een beetje van het gas om de bak soepel te laten overschakelen. De schakelmomenten liggen voor mijn gevoel iets te hoog in toeren.
Laatst moest ik wat sneller invoegen en het viel mij op dat de motor op 4400 toeren blijft hangen en dat de bak dan niet doorschakelt. Pas als ik mijn voet op til en het gas iets los laat dan schakelt de bak weer op naar (3?) en kan ik weer door accelereren.
Is dit normaal schakelgedrag of moet ik de bak eens voorzien van nieuwe ATF olie en kijken of dat iets veranderd. Ik lees ook veel over de afstelling van de kick-down kabel, zit die ook op de AW71L??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2021 22:45 #1468915
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AW71L schakelmomenten - kabel slecht?
Ik had hetzelfde gedrag toen bij mij de kick-down kabel slecht was (gerafeld/versleten - en liep hierdoor niet soepel).
Loskoppelen is heel makkelijk en zo kan je bepalen of dit ook bij jou de oorzaak is.
(Uiteraard werkt de kick-down dan niet meer - ik heb zelf heel lang zo gereden).
Loskoppelen is heel makkelijk en zo kan je bepalen of dit ook bij jou de oorzaak is.
(Uiteraard werkt de kick-down dan niet meer - ik heb zelf heel lang zo gereden).
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-11-2021 09:51 #1468916
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic kick down vanaf de gasrol
Als ik het goed zie gaan er bij mij vanaf de gasrol twee kabels naar beneden. Klopt het dat de ene kabel de kick down kabel is en de andere kabel richting de electronica van de ontsteking en de inspuiting gaat? Als dat het geval is, moet je even goed kijken welke kabel van de twee naar de bak gaat.
En het is zeker zo dat het wel wat nauw luister bij de AW 71 bakken. Op mijn 242 zit verder niks anders, alleen maar een carburateur en een later ingebouwde AW-71 versnellingsbak met een mechanische snelheidsmeteraandrijving en daar is het zeker zo dat als de kabel te strak staat hij te laat schakelt.
Succes reinier
En het is zeker zo dat het wel wat nauw luister bij de AW 71 bakken. Op mijn 242 zit verder niks anders, alleen maar een carburateur en een later ingebouwde AW-71 versnellingsbak met een mechanische snelheidsmeteraandrijving en daar is het zeker zo dat als de kabel te strak staat hij te laat schakelt.
Succes reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2021 10:57 #1468917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zonder kijkdown kabel rijden?
Bij mij is onderweg wel eens de kickdown kabel van de gasrol geschoten, omdat deze wel erg los stond. Ik lees dat iemand wel eens lang zo heeft rondgereden, maar dat lijkt me geen aanrader. Toen mijn kabel er af was geschoten schakelde de bak heel snel op naar 4e versnelling en schakelde ook niet meer terug bij gas geven. Dan is er veel slip in de bak, wat me niet goed lijkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2021 21:37 #1468923
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zonder kickdown kabel rijden kan geen kwaad (?)
Ik heb zelf lang zonder (of beter met een losgemaakte) kickdown kabel gereden.
Bak schakelt gewoon netjes en komt normaal in lock-up.
Kickdown werkt natuurlijk niet meer, maar terugschakelen kan indien nodig met het versnellingshandel.
Mijn ervaring is dat dit bij normaal nederlands verkeer en rustig weggedrag de kickdown niet ècht nodig is (en ook de handel gewoon in Drive kan blijven staan).
Rijden met losse kabel kan volgens mij geen kwaad (maar ik ben geen expert).
In ieder geval is losmaken en een ritje maken een eenvoudige test om te bepalen wat er loos is.
Bak schakelt gewoon netjes en komt normaal in lock-up.
Kickdown werkt natuurlijk niet meer, maar terugschakelen kan indien nodig met het versnellingshandel.
Mijn ervaring is dat dit bij normaal nederlands verkeer en rustig weggedrag de kickdown niet ècht nodig is (en ook de handel gewoon in Drive kan blijven staan).
Rijden met losse kabel kan volgens mij geen kwaad (maar ik ben geen expert).
In ieder geval is losmaken en een ritje maken een eenvoudige test om te bepalen wat er loos is.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2021 23:15 #1468938
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gewoon de kickdown kabel afstellen
Afstellen volgens fabrieksgegevens en wanneer-ie ranzig is gewoon vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2021 19:08 #1468947
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2jen
De kabel met 2 man afstellen
De 1 trapt het pedaal helemaal in en de andere gaat meten en afstellen
De 1 trapt het pedaal helemaal in en de andere gaat meten en afstellen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2021 11:55 #1468989
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Rijden zonder kickdown kabel
Rijden zonder kickdown kabel is niet voor langere tijd aan te raden. Zoals Wouter aangeeft: je krijgt extra veel slip, en dat is dus ook extra veel warmteontwikkeling in de olie.
Toen ik de gare ZF4HP22 van Rooie Sien bij 550.000 km verving door een 'jong' exemplaar met 250.000 km, zat daar een motortypeverschil tussen (B230E tov B230FB). Hierdoor paste de ickdownkabel niet: de afstand tussen aanslag en gasrol was veel te kort. Alleen oplosbaar door de automaat uit elkaar te schroeven en vanuit de bak de correcte kabel te plaatsen, en daar had ik geen zin in.
Ik dacht dus ook ongestraft zonder te kunnen rijden, vooral omdat ik toch vooral snelweg-kilometers maakte waarbij die kickdown zelden gebruikt wordt. Na 250.000 km was de vervangende automaat echter ook inwendig verbrand. De ZFbak heeft geen enkele warmtereserve. Met een AW heb je misschien iets meer marge, maar ik vind het maar een dure gok.
Toen ik de gare ZF4HP22 van Rooie Sien bij 550.000 km verving door een 'jong' exemplaar met 250.000 km, zat daar een motortypeverschil tussen (B230E tov B230FB). Hierdoor paste de ickdownkabel niet: de afstand tussen aanslag en gasrol was veel te kort. Alleen oplosbaar door de automaat uit elkaar te schroeven en vanuit de bak de correcte kabel te plaatsen, en daar had ik geen zin in.
Ik dacht dus ook ongestraft zonder te kunnen rijden, vooral omdat ik toch vooral snelweg-kilometers maakte waarbij die kickdown zelden gebruikt wordt. Na 250.000 km was de vervangende automaat echter ook inwendig verbrand. De ZFbak heeft geen enkele warmtereserve. Met een AW heb je misschien iets meer marge, maar ik vind het maar een dure gok.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2021 10:17 #1469164
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kabel los gehad gisteren..
Dat rijdt dus heel anders! automaat schakelt heel vroeg op en heel laat terug.
Hij schakelt wel heel mooi...wellicht omdat het bij zo'n laag toerental gaat. Maar in de praktijk niet bruikbaar, je rijdt dus feitelijk altijd een versnelling te hoog en dat vindt het blok en de bak niet leuk..(op lange termijn) Ik zal eens kijken of ik de exacte fabrieksinstelling nog ingesteld/afgesteld krijg op de kabel. De eerste poging (kabel hing slap, dus opgesteld) bracht geen soelaas. Bak blijft hangen bij 4000 toeren en schakelt niet op.
wordt vervolgt.
Hij schakelt wel heel mooi...wellicht omdat het bij zo'n laag toerental gaat. Maar in de praktijk niet bruikbaar, je rijdt dus feitelijk altijd een versnelling te hoog en dat vindt het blok en de bak niet leuk..(op lange termijn) Ik zal eens kijken of ik de exacte fabrieksinstelling nog ingesteld/afgesteld krijg op de kabel. De eerste poging (kabel hing slap, dus opgesteld) bracht geen soelaas. Bak blijft hangen bij 4000 toeren en schakelt niet op.
wordt vervolgt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2021 11:44 #1469189
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic los
In mijn ervaring moet de kabel ook echt behoorlijk los voor prettig schakelen, althans in Nederland. Dat komt best nauw. Een fractie strakker en hij trekt voortdurend tot 4000 toeren door, wat niet echt past bij karakter van de motor.
Moderators: Jerry Stam