Ruitensproeier achter werkt niet - Volvo 940 Estate
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2021 13:30 #1110971
door V700 register
Ruitensproeier achter werkt niet - Volvo 940 Estate is gemaakt door V700 register
Hallo Forummers,
Recentelijk een Volvo 940 Estate uit 1997 gekocht (eindelijk).
Me ook maar eens aangemeld op het forum en inmiddels al heel wat gelezen. Leuk hier
Zal me ook nog even voorstellen waar dat hoort.
Ik heb een klein probleempje met de achterruitsproeier.
De wissers werken, maar er komt geen water uit de sproeier. Nu heb ik eerst naar de uitgang op de achterruit gekeken, zie fotootje. Ik vind er dat vreemd uit zien, omdat er helemaal geen gaatje zit waar het water uit naar buiten zou moeten komen.... Is dit dan een soort kapje wat ik er nog af moet halen ? Ik heb het voorzichtig geprobeerd, maar dat ging niet heel soepel. Dus maar even afgebleven.
De sproeier op de voorruit werkt prima verder.
Wie kan mij helpen met tips ?
Alvast bedankt
gr Ton
Recentelijk een Volvo 940 Estate uit 1997 gekocht (eindelijk).
Me ook maar eens aangemeld op het forum en inmiddels al heel wat gelezen. Leuk hier
Zal me ook nog even voorstellen waar dat hoort.
Ik heb een klein probleempje met de achterruitsproeier.
De wissers werken, maar er komt geen water uit de sproeier. Nu heb ik eerst naar de uitgang op de achterruit gekeken, zie fotootje. Ik vind er dat vreemd uit zien, omdat er helemaal geen gaatje zit waar het water uit naar buiten zou moeten komen.... Is dit dan een soort kapje wat ik er nog af moet halen ? Ik heb het voorzichtig geprobeerd, maar dat ging niet heel soepel. Dus maar even afgebleven.
De sproeier op de voorruit werkt prima verder.
Wie kan mij helpen met tips ?
Alvast bedankt
gr Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2021 14:10 #1468860
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Rechtsachterin
Er zijn twee plekken waar het vaak misgaat met de leiding naar de achterruitsproeier:
- Voorin rechts onder het handschoenenvakje ongeveer. Daar zit een verbindingsstukje dat soms los gaat onder het tapijt tegen de dorpel aan meen ik
- Als je het langwerpige houten klepje rechtsachterin (als je achter de auto staat) optilt en het is daar nat van ruitenwisservloeistof, dan kan het ventieltje dat daar zit ook kapot zijn of de verbinding los.
Jerry
- Voorin rechts onder het handschoenenvakje ongeveer. Daar zit een verbindingsstukje dat soms los gaat onder het tapijt tegen de dorpel aan meen ik
- Als je het langwerpige houten klepje rechtsachterin (als je achter de auto staat) optilt en het is daar nat van ruitenwisservloeistof, dan kan het ventieltje dat daar zit ook kapot zijn of de verbinding los.
Jerry
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-11-2021 14:42 #1468861
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het wil toevallig zo zijn dat
Het wil toevallig zo zijn dat ik exact hetzelfde euvel gisteren ook eindelijk eens aangepakt heb. Was in mijn geval optie-2 van Leidsekade.
Met de achterklep open kun je overigens een slangetje lostrekken welke langs het scharnier loopt, om te kijken of er wat uit komt.
Ik kreeg zo snel ook de sproeier zelf er niet uit.
Maar terugslagklepje was overleden.
Even het luikje, wat toegang geeft tot de peertjes van de achterlichten, verwijderen.
Als je dan van binnenuit gezien het gat in kijkt, kun je links om het hoekje nét aan het ventieltje voelen. Zat in mijn geval met wat van die bitumen-pruttel vast geplakt...geen idee of dit origineel zo hoort.
"tijdelijk" even een stukkie persluchtslang tussen geprutst, heel misschien dat er ooit weer een klepje in komt...
Met de achterklep open kun je overigens een slangetje lostrekken welke langs het scharnier loopt, om te kijken of er wat uit komt.
Ik kreeg zo snel ook de sproeier zelf er niet uit.
Maar terugslagklepje was overleden.
Even het luikje, wat toegang geeft tot de peertjes van de achterlichten, verwijderen.
Als je dan van binnenuit gezien het gat in kijkt, kun je links om het hoekje nét aan het ventieltje voelen. Zat in mijn geval met wat van die bitumen-pruttel vast geplakt...geen idee of dit origineel zo hoort.
"tijdelijk" even een stukkie persluchtslang tussen geprutst, heel misschien dat er ooit weer een klepje in komt...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2021 15:24 #1468862
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Terugslagklepje
Als je een terugslagklepje koopt, koop dan een goede (met inhoud) en niet een lege. Het ding moet wat vloeistof erin vast houden, zodat het sneller sproeit.
Zorg wel dat je niet de slang aan het sproeiertje zelf eraf haalt/trekt. (ask me how I know)
Zorg wel dat je niet de slang aan het sproeiertje zelf eraf haalt/trekt. (ask me how I know)
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2021 16:35 #1468863
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Leesvoer
Er zijn meerder topics met deze problemen. Kijk bijvoorbeeld eens <a href="
volvo700vereniging.nl/exterieur/ruitensp...erzijde-los-opgelost
">hier of
volvo700vereniging.nl/comment/229873#comment-229873
">hier.
Volgens mij klopt het dat je niet echt iets ziet op het kapje. Het is een dun spleetje waar de vloeistof uitkomt.
Volgens mij klopt het dat je niet echt iets ziet op het kapje. Het is een dun spleetje waar de vloeistof uitkomt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2021 11:41 #1468987
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En terugslagklepjes liggen
En terugslagklepjes liggen bij de dealer gewoon op voorraad. Daar heb ik ze ooit voor weinig gehaald, net als overigens de motorkap-sproeikopjes voor een 740 tussenneus. De oudere, bolle sproeikopjes van een vroege 740/760 zijn lastiger, die zijn al heel lang niet leverbaar. Tenzij GCP inmiddels een serie heeft laten aanmaken, dat heb ik niet bijgehouden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2021 21:26 #1469205
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lees ook dit draadje eens
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2021 21:33 #1469206
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic te snel gereageerd
Jeroen had al de link geplaatst. Ik heb voor de zekerheid beide ventielen besteld (bij Estate Services) en er is inderdaad verschil. Voor de zekerheid eerst vastgesteld of het droog was onder het handschoenenkastje. Dat was gelukkig zo. Het probleem was het ventiel bij de D-stijl.
Om mij het makkelijk te maken heb ik ook een stukje slang (3 mm) en twee nippeltjes besteld om wat meer werkruimte te hebben achterin bij de d-stijl.
Ik heb uiteindelijk ook het paneel van de D-stijl en het paneel met het gereedschapsvakje verwijderd. Dan kun je er prima bij. Kans is wel groot dat een of meer plastic clips waarmee die panelen vastzitten afbreken (na 24 jaar onaangeroerd te zijn). Gebeurde bij mij wel maar ik kon alles nog goed vastzetten. Succes, Derk.
Om mij het makkelijk te maken heb ik ook een stukje slang (3 mm) en twee nippeltjes besteld om wat meer werkruimte te hebben achterin bij de d-stijl.
Ik heb uiteindelijk ook het paneel van de D-stijl en het paneel met het gereedschapsvakje verwijderd. Dan kun je er prima bij. Kans is wel groot dat een of meer plastic clips waarmee die panelen vastzitten afbreken (na 24 jaar onaangeroerd te zijn). Gebeurde bij mij wel maar ik kon alles nog goed vastzetten. Succes, Derk.
Moderators: Jerry Stam