Koppakking laten vervangen '97 940 LPT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2021 21:02 #1110938
door V700 register
Koppakking laten vervangen '97 940 LPT is gemaakt door V700 register
Hallo iedereen,
Het is inmiddels alweer enige tijd geleden dat ik mij heb gewaagd aan een 940. Nu deins ik niet terug van een hoge kilometerstand, helemaal als de nieuwe onderdelen onder de motorkap mij tegemoet lachen. Ondanks de bijbehorende gebruikssporen reed de 940 uitstekend, motortje snort tevreden en de automaat schakelt goed. De 502K kilometers is werkelijk amper te merken.
Twee weken na aanschaf komt er bij stationair een ontzettende stank en rookwalm onder de motorkap vandaan. Na wat speuren lijkt er tussen de kop en het blok naar buiten koelvloeistof te lekken, onder andere op het uitlaatspruitstuk, wat de stank veroorzaakt (zie bijlage). Ergo, de koppakking moet worden vervangen, een beetje een kat in de zak dus. Niettemin rijdt de 940 goed genoeg dat ik er tijd/moeite/geld in wil investeren, omdat ik denk dat met een nieuwe koppakking hij nog wel een paar tonnetjes meegaat.
Ik heb al aardig wat sleutelervaring maar beschik niet over het juiste gereedschap en een overdekte sleutelplaats om zelf de pakking te vervangen. Vraag is dus (die volgensmij al vaker is gesteld) waar kan ik het beste, voor een tarief betaalbaar voor een student, de koppakking laten vervangen? Ik ben bereid om een goed stukje vanuit Delft te rijden.
Alvast dank voor jullie tijd,
groeten, Michael
Het is inmiddels alweer enige tijd geleden dat ik mij heb gewaagd aan een 940. Nu deins ik niet terug van een hoge kilometerstand, helemaal als de nieuwe onderdelen onder de motorkap mij tegemoet lachen. Ondanks de bijbehorende gebruikssporen reed de 940 uitstekend, motortje snort tevreden en de automaat schakelt goed. De 502K kilometers is werkelijk amper te merken.
Twee weken na aanschaf komt er bij stationair een ontzettende stank en rookwalm onder de motorkap vandaan. Na wat speuren lijkt er tussen de kop en het blok naar buiten koelvloeistof te lekken, onder andere op het uitlaatspruitstuk, wat de stank veroorzaakt (zie bijlage). Ergo, de koppakking moet worden vervangen, een beetje een kat in de zak dus. Niettemin rijdt de 940 goed genoeg dat ik er tijd/moeite/geld in wil investeren, omdat ik denk dat met een nieuwe koppakking hij nog wel een paar tonnetjes meegaat.
Ik heb al aardig wat sleutelervaring maar beschik niet over het juiste gereedschap en een overdekte sleutelplaats om zelf de pakking te vervangen. Vraag is dus (die volgensmij al vaker is gesteld) waar kan ik het beste, voor een tarief betaalbaar voor een student, de koppakking laten vervangen? Ik ben bereid om een goed stukje vanuit Delft te rijden.
Alvast dank voor jullie tijd,
groeten, Michael
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2021 21:19 #1468626
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Timen
Bij Timen in Vaassen leer je het ook zelf te doen. Nou ja mij zou het niet zelf lukken, maar was wel leerzaam.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2021 21:56 #1468627
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Inderdaad Timen
Als rijden geen probleem is zou ik inderdaad een tripje naar Timen overwegen. Zelf ook een keertje gedaan met m’n vorige 940 en heb een half jaar geleden de stoute schoenen aangetrokken en het bij mijn huidige 940 zelf gedaan op de oprit. Wel een gereviseerde kop geplaatst welke ik bij TinusTuning had gekocht maar daar kan Timen je ook wel aan helpen. Was er ongeveer een dag zoet mee, totaal 2 dagen bezig geweest want moest ook m’n turbo vervangen en het hele lucht inlaat systeem schoonmaken.
Maar qua gereedschap heb je niks bijzonders(maar wel goede kwaliteit is wel wenselijk) nodig momentsleutel, doppendoos, steeksleutels en de tool om je distributieriem/nokkenas poelie los te halen.
Maar qua gereedschap heb je niks bijzonders(maar wel goede kwaliteit is wel wenselijk) nodig momentsleutel, doppendoos, steeksleutels en de tool om je distributieriem/nokkenas poelie los te halen.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2021 21:58 #1468628
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Gereedschap en sleutelplaats
Niet zo ver van delft, op de heijplaat in Rotterdam, zit een hobby garage waar je deze klus prima kan klaren. Ik klus hier zelf ook aan mijn 945.
Lidmaatschap is minder dan 100 euro per jaar en dan mag je zo vaak komen als je wilt. www.hobbygarage.nl
Meerdere dagen achterelkaar sleutelen kan. Eventueel een maand stallen (langsleutelplaats) is ook mogelijk mits er ruimte is.
Voor een beetje hulp bij je klus zou ik ook nog wel te porren zijn. Stuur in dat geval maar een pb.
Succes!
Jeroen
Lidmaatschap is minder dan 100 euro per jaar en dan mag je zo vaak komen als je wilt. www.hobbygarage.nl
Meerdere dagen achterelkaar sleutelen kan. Eventueel een maand stallen (langsleutelplaats) is ook mogelijk mits er ruimte is.
Voor een beetje hulp bij je klus zou ik ook nog wel te porren zijn. Stuur in dat geval maar een pb.
Succes!
Jeroen
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2021 02:14 #1468633
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ik doe het in mijn voortuin, grinnik
Verlengbuis over het wringijzer van de dopsleutel om de kopbouten {voorzichtig} los te maken. De kop moet vlak zijn, anders maakt de pakking een reis door de atmosfeer, controleren met een stalen rij dwars en in de lengte, er mag een speling zijn van ten hoogste 0,2 mm. Pakkingresten nauwkeurig verwijderen zoals de tandarts tandsteen verwijderd. Kopbouten aanhalen in de voorgeschreven volgorde en in fasen. Een goede momentsleutel gebruiken en niet zo'n Action-ziekenhuismodel.
Ja echt, ik heb het allemaal zien gebeuren...
Ja echt, ik heb het allemaal zien gebeuren...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2021 08:02 #1468635
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet te bang :)
Voor een koppakking heb je geen HBO-autotechniek nodig hoor!
Met een beetje inlezen, en een paar tientjes investeren in gereedschap (dop 14, ziekenhuismomentsleuteltje) en een oprit. Of parkeerplaats. Of gewoon op straat zoals ik pas heb gedaan.
Momentsleutel en doppenset heb je al snel nodig, dat moet je eigenlijk sowieso hebben.
Lastigst is nog de poelie loskrijgen, zonder tooltje is dat prutsen.
Ik vond het een leuke klus om zelf te doen, en als je een béétje sleutelervaring hebt lukt het je echt wel.
Met een beetje inlezen, en een paar tientjes investeren in gereedschap (dop 14, ziekenhuismomentsleuteltje) en een oprit. Of parkeerplaats. Of gewoon op straat zoals ik pas heb gedaan.
Momentsleutel en doppenset heb je al snel nodig, dat moet je eigenlijk sowieso hebben.
Lastigst is nog de poelie loskrijgen, zonder tooltje is dat prutsen.
Ik vond het een leuke klus om zelf te doen, en als je een béétje sleutelervaring hebt lukt het je echt wel.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2021 09:16 #1468637
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Delft
Beste Michael,
Toen ik in Delft begon met studeren en ook geen overdekte sleutelplek had, ging ik altijd naar Vespa Amazon Service. Zit bij de molen in de buurt. Ik doe nog steeds jaarlijks mijn apk daar. Erg aardige man die meedenkt en niet de hoofdprijs vraagt. Als je een keer wil sparren of een rondje mee wil rijden, laat maar weten.
P.s. kan het zijn dat ik je auto wel eens op de parkeerplaats van 3me heb gezien?
Toen ik in Delft begon met studeren en ook geen overdekte sleutelplek had, ging ik altijd naar Vespa Amazon Service. Zit bij de molen in de buurt. Ik doe nog steeds jaarlijks mijn apk daar. Erg aardige man die meedenkt en niet de hoofdprijs vraagt. Als je een keer wil sparren of een rondje mee wil rijden, laat maar weten.
P.s. kan het zijn dat ik je auto wel eens op de parkeerplaats van 3me heb gezien?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2021 00:15 #1468655
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het blokkeergereedschap
Het blokkeergereedschap is heel gemakkelijk te maken. Ik heb er wel een tekening van liggen. Ik heb het 'm in gebruik, al jaren.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2021 18:03 #1468691
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic He
das interessant. Ben je bereid die te delen ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2021 20:15 #1468694
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Bedankt voor de reacties! Ik heb vandaag met wat hulp van pa de klus alsnog zelf geklaard. Op advies de poelietegenhouder gescoord en een goede (geleende) Wurth momentsleutel geregeld. Enige "tegenvaller" was een vastgeroeste slangenklem, verder ging het loshalen en terugmonteren van het uitlaatspruitstuk i.c.m. enkele krachttermen. Kleppen, cilinderwanden en zuigers zagen er voor zijn kilometerstand netjes uit. Gelijk de distributie, waterpomp meegenomen, dus hij kan er voorlopig weer even tegenaan, voorlopig snort deze tevreden rond.
Volgende punt van aandacht wat ik nog heb liggen is het brommen van de (waarschijnlijk?) tussenaslager tussen 80-100kmh, wordt vervolgd.
@newvolvo; Gezien ik in het centrum woon en geen parkeergelegenheid voor de deur heb staat hij voornamelijk bij de faculteit van mijn studie, bouwkunde
Volgende punt van aandacht wat ik nog heb liggen is het brommen van de (waarschijnlijk?) tussenaslager tussen 80-100kmh, wordt vervolgd.
@newvolvo; Gezien ik in het centrum woon en geen parkeergelegenheid voor de deur heb staat hij voornamelijk bij de faculteit van mijn studie, bouwkunde
Moderators: Jerry Stam