Koppelingsysteem ontluchten [OPGELOST]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2021 20:38 #1110897
door V700 register
Koppelingsysteem ontluchten [OPGELOST] is gemaakt door V700 register
Vandaag heb ik rondom de remvloeistof van onze 940 ververst m.b.v. de Mityvac die ik al een eeuwigheid heb.
Het verversen van de vloeistof van de 4 remklauwen is zoals gewoonlijk goed gelukt. Bij het verversen van de vloeistof in het koppelingsysteem ging het mis.
Ff niet goed opgelet en toen lucht in het systeem getrokken. Met de Mityvac heb ik dit er voor het grootste deel uitgekregen, ik merk echter wel dat de koppeling vroeger aangrijpt dan voorheen, wat volgens mij betekent dat er nog lucht in het systeem zit.
Wat is de meest efficiënte manier om het restant van de lucht eruit te krijgen? Ik heb al tegen de leidingen geklopt om eventuele lucht in de leidingen eruit te krijgen.
Alvast bedankt.
Het verversen van de vloeistof van de 4 remklauwen is zoals gewoonlijk goed gelukt. Bij het verversen van de vloeistof in het koppelingsysteem ging het mis.
Ff niet goed opgelet en toen lucht in het systeem getrokken. Met de Mityvac heb ik dit er voor het grootste deel uitgekregen, ik merk echter wel dat de koppeling vroeger aangrijpt dan voorheen, wat volgens mij betekent dat er nog lucht in het systeem zit.
Wat is de meest efficiënte manier om het restant van de lucht eruit te krijgen? Ik heb al tegen de leidingen geklopt om eventuele lucht in de leidingen eruit te krijgen.
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2021 02:49 #1468386
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Dat gaat niet werken
Bij een hydraulisch systeem zoals remmen en koppeling moet je het systeem op druk brengen, in dit geval met rem- of koppelingspedaal en dan de ontluchtingsnippel met een slangetje er op losdraaien en weer vast wanneer de vloeistof is doorgelopen in een jampotje o.i.d. waar een bodempje remvloeistof in staat. Dan pedaal vasthouden en de remnippel dichtdraaien. Dit herhalen tot er geen luchtbellen meer uit komen. Daarna is het systeem ontlucht. Je hebt daar een helper bij nodig.
Je kunt het ook met een apparaat met een vacuümpomp doen. Deze zuigt via de onluchtingsnippel vloeistof aan die in een potje terecht komt, met een bodem remolie, de procedure op zich is hetzelfde.
Je moet er alleen bij ontluchten voor waken dat er geen lucht in de nippel naar binnen wordt gezogen. Vandaar dat bodempje vloeistof waar je het slangetje in hangt.
Zowel 'gewoon' als met een ontluchtingsapparaat gaat dit goed, ik heb dit vaak gedaan in de garage waar ik werkte.
Na afloop moet het rempedaal keihard aanvoelen, is het sponzig dan zit er nog lucht in de leidingen. Voor het koppelingspedaal geldt dat je de koppeling minder diep intrapt als de lucht er uit is, omdat je de vloeistof niet kunt samenpersen maar de lucht wel. Zit er veel lucht in de koppelingsleiding dan kun je de koppeling niet meer goed vrij maken. Dat de koppeling minder er dan voorheen opkomt is logisch omdat er geen samengeperste lucht meer in het systeem zit.
Tegen de leidingen kloppen werkt niet, anders zou het wellicht de standaard ontluchtingsprocedure zijn. Dit komt door de kleine diameter van de remleiding. Door de capillaire werking blijft de lucht gewoon zitten waar deze zit, al hengst je tachtig jaar lang op de leiding met een moker.
Wel opletten dat de remvloeistof in het reservoir niet beneden minimum komt tijdens het ontluchten.
Je heb een speciale open ringsleutel nodig, die zijn voor weinig te koop bij de onderdelenboer. Sommigen draaien de zeskant van de nippel glad met een steeksleuteltje. Of nog erger nog, met een waterpomptang...
Je kunt het ook met een apparaat met een vacuümpomp doen. Deze zuigt via de onluchtingsnippel vloeistof aan die in een potje terecht komt, met een bodem remolie, de procedure op zich is hetzelfde.
Je moet er alleen bij ontluchten voor waken dat er geen lucht in de nippel naar binnen wordt gezogen. Vandaar dat bodempje vloeistof waar je het slangetje in hangt.
Zowel 'gewoon' als met een ontluchtingsapparaat gaat dit goed, ik heb dit vaak gedaan in de garage waar ik werkte.
Na afloop moet het rempedaal keihard aanvoelen, is het sponzig dan zit er nog lucht in de leidingen. Voor het koppelingspedaal geldt dat je de koppeling minder diep intrapt als de lucht er uit is, omdat je de vloeistof niet kunt samenpersen maar de lucht wel. Zit er veel lucht in de koppelingsleiding dan kun je de koppeling niet meer goed vrij maken. Dat de koppeling minder er dan voorheen opkomt is logisch omdat er geen samengeperste lucht meer in het systeem zit.
Tegen de leidingen kloppen werkt niet, anders zou het wellicht de standaard ontluchtingsprocedure zijn. Dit komt door de kleine diameter van de remleiding. Door de capillaire werking blijft de lucht gewoon zitten waar deze zit, al hengst je tachtig jaar lang op de leiding met een moker.
Wel opletten dat de remvloeistof in het reservoir niet beneden minimum komt tijdens het ontluchten.
Je heb een speciale open ringsleutel nodig, die zijn voor weinig te koop bij de onderdelenboer. Sommigen draaien de zeskant van de nippel glad met een steeksleuteltje. Of nog erger nog, met een waterpomptang...
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2021 02:54 #1468387
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Je kan een verweesd ringsleuteltje
ook zelf doorslijpen mocht je er eentje hebben liggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2021 08:05 #1468388
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De 'gewone' methode ken ik.
De 'gewone' methode ken ik. Dacht alleen dat deze voor de koppeling niet zou werken omdat de koppeling te weinig tegendruk geeft. In ieder geval veel dan je met de rem op kan bouwen. Vanavond maar eens proberen.
In tegenstelling tot de remleidingen kan je de ontluchtingsnippels van een 940 losdraaien met een gesloten ringsleutel.
In tegenstelling tot de remleidingen kan je de ontluchtingsnippels van een 940 losdraaien met een gesloten ringsleutel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2021 23:25 #1468391
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanavond heb ik met hulp van
Vanavond heb ik met hulp van mijn lieve eega de boel nog een keer op de klassieke wijze ontlucht/ doorgespoeld. Er kwam absoluut geen lucht meer uit het systeem. Dus tenzij er ergens lucht gevangen zit zou het nu goed moeten zijn. Morgenochtend gaan ik het beleven...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2021 20:03 #1468396
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na het ontluchten op de
Na het ontluchten op de 'klassieke' wijze lijkt zich nog steeds lucht in het systeem te bevinden.
Op het uiteinde van het pedaal heb ik nu ongeveer 30 mm vrije slag waarin relatief weinig weerstand te voelen is. Na die slag van 30 mm neemt de weerstand snel toe.
Duidt dit op lucht in het systeem of is dit normaal?
En als zich nog lucht in het systeem bevindt, wat zijn dan de meest verdachte plaatsen waar deze lucht zich schuilhoudt?
De ontluchtingsnippel van slave cilinder wijst naar boven in de auto.
Op het uiteinde van het pedaal heb ik nu ongeveer 30 mm vrije slag waarin relatief weinig weerstand te voelen is. Na die slag van 30 mm neemt de weerstand snel toe.
Duidt dit op lucht in het systeem of is dit normaal?
En als zich nog lucht in het systeem bevindt, wat zijn dan de meest verdachte plaatsen waar deze lucht zich schuilhoudt?
De ontluchtingsnippel van slave cilinder wijst naar boven in de auto.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2021 10:47 #1468422
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lucht
Even zeuren. je kunt de ontluchtingsnippels niet met een gewone ringsleutel losdraaien, althans, je moet de sleutel dan op de nippel zetten vóór je de ontluchtingsslang plaatst. Een open sleutel is wat handiger, daarom maken ze die dingen ook.
En nog even ten overvloede: Je moet de rem ontluchten en controleren met draaiende motor omdat anders de rembekrachtiging niet functioneert.
Bij deze opmerkingen moet je maar denken 'Beter mee verlegen dan om verlegen'

Bij HBM-machines verkopen ze een set remnippelsleutels voor anderhalf tientje, dus dat is het probleem niet. Daar ga ik niet voor slijpen.
www.hbm-machines.com/producten/hbm-profi...et-voor-remleidingen 15,99
En nog even ten overvloede: Je moet de rem ontluchten en controleren met draaiende motor omdat anders de rembekrachtiging niet functioneert.
Bij deze opmerkingen moet je maar denken 'Beter mee verlegen dan om verlegen'
Bij HBM-machines verkopen ze een set remnippelsleutels voor anderhalf tientje, dus dat is het probleem niet. Daar ga ik niet voor slijpen.
www.hbm-machines.com/producten/hbm-profi...et-voor-remleidingen 15,99
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2021 19:17 #1468428
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost
Het was zeker niet mijn bedoeling neerbuigend te doen over goede adviezen.
Met een gewone ringsleutel moet je inderdaad de sleutel eerst plaatsen en dan pas de slang, dat kan makkelijker met een open ringsleutel.
Het 'probleem' van de lucht in het systeem lijkt zich opgelost te hebben. Het pedaal heeft nog een klein beetje vrije slag, maar volgens mij niet meer dan 'normaal'.
De versnellingen laten zich goed inleggen en de koppeling grijpt niet direct aan.
Alles weer in orde dus.
Met een gewone ringsleutel moet je inderdaad de sleutel eerst plaatsen en dan pas de slang, dat kan makkelijker met een open ringsleutel.
Het 'probleem' van de lucht in het systeem lijkt zich opgelost te hebben. Het pedaal heeft nog een klein beetje vrije slag, maar volgens mij niet meer dan 'normaal'.
De versnellingen laten zich goed inleggen en de koppeling grijpt niet direct aan.
Alles weer in orde dus.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-09-2021 09:10 #1468432
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Fijn dat het opgelost is!
Fijn dat het opgelost is!
Ben wel benieuwd wat nu de oplossing is geweest.
Of was het een kwestie van nog eens herhalen, en was er eerder per ongeluk toch lucht in gekomen?
Ben wel benieuwd wat nu de oplossing is geweest.
Of was het een kwestie van nog eens herhalen, en was er eerder per ongeluk toch lucht in gekomen?
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam