Visco-fan....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2021 16:08 #1110828
door V700 register
Visco-fan.... is gemaakt door V700 register
Heb vandaag mijn visco-fan (B230FK) gecontroleerd.
Het asje van het bi-metaal is los en draait (linksom).
Ook nog even een beetje WD40 op gedaan.
Als ik de motor start kan ik de fan niet tegen houden, maar na een paar seconden (10), wel.
Vraag; moet de fan compleet stil staan bij koude motor of draait hij altijd mee?
Fan tegen houden gaat vrij makkelijk maar hij draait wel gewoon mee op hetzelfde aantal toeren als de waterpomp, ook bij gas geven.
Ik zag dat ik bij Skandix eenvoudig een nieuwe kan bestellen.
Dit omdat een continu meedraaiende fan onnodig brandstof kost en de moter langzamer opwarmt.
Hoe zwaar hoort deze te draaien in vrijloop?
Het asje van het bi-metaal is los en draait (linksom).
Ook nog even een beetje WD40 op gedaan.
Als ik de motor start kan ik de fan niet tegen houden, maar na een paar seconden (10), wel.
Vraag; moet de fan compleet stil staan bij koude motor of draait hij altijd mee?
Fan tegen houden gaat vrij makkelijk maar hij draait wel gewoon mee op hetzelfde aantal toeren als de waterpomp, ook bij gas geven.
Ik zag dat ik bij Skandix eenvoudig een nieuwe kan bestellen.
Dit omdat een continu meedraaiende fan onnodig brandstof kost en de moter langzamer opwarmt.
Hoe zwaar hoort deze te draaien in vrijloop?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2021 18:34 #1467913
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Hoort zo
Als de fan maar versneld gaat draaien wanneer de hele radiateur flink warm is.
volvo700vereniging.nl/node/36105
volvo700vereniging.nl/node/36105
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-08-2021 12:40 #1467929
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Je motor zal er niet
Je motor zal er niet langzamer van opwarmen, je thermostaat blijft immer gesloten tijdens het opwarmen. Maar dat terzijde.
De enige echt goede manier om de koppeling te testen is met een tachometer, stroboscoop of iets vergelijkbaars, om toerental van de fan te bepalen.
Met koude motor zou de fan geloof ik max 1000rpm moeten draaien als je gas geeft, en warm 2500.
Elke andere methode rust vaak op gevoel en zijn dus verre van accuraat.... zeker wanneer je geen goed vergelijkingsmateriaal hebt.
Overigens zijn de koppelingen ook in NL verkrijgbaar bij de vaste adressen als Nordicar/Estateservice/Timen etc... scheelt je vaak aanzienlijk in de verzendkosten vergeleken met skandix
De enige echt goede manier om de koppeling te testen is met een tachometer, stroboscoop of iets vergelijkbaars, om toerental van de fan te bepalen.
Met koude motor zou de fan geloof ik max 1000rpm moeten draaien als je gas geeft, en warm 2500.
Elke andere methode rust vaak op gevoel en zijn dus verre van accuraat.... zeker wanneer je geen goed vergelijkingsmateriaal hebt.
Overigens zijn de koppelingen ook in NL verkrijgbaar bij de vaste adressen als Nordicar/Estateservice/Timen etc... scheelt je vaak aanzienlijk in de verzendkosten vergeleken met skandix
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam