Zijn blauwe en zwarte nivomats uitwisselbaar?

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-07-2021 13:58 #1110815 door Pascal Kogelman
Zijn blauwe en zwarte nivomats uitwisselbaar? is gemaakt door Pascal Kogelman
Ik heb de zwarte Sachs nivomats (6 3012 10 180 0 9140553) onder mijn 940 zitten. Nu lijkt de linker steeds vaker in te zakken. Ik heb nog een (oudere) blauwe nivomat liggen die wel goed is, kan ik die daarvoor in de plaats monteren?
M.a.w.: Weet iemand of de zwarte en de blauwe nivomats uitwisselbaar zijn/. hebben ze dezelfde afmetingen/demping?
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-07-2021 22:12 #1467823 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik had eerst blauwe en nu zwarte
En als het alleen om de kleur gaat kan dat dus zeker. Maar misschien zijn er wel zwarte in verschillende maten en blauwe in verschillende maten? Als ze bij jou allebei onder een 940 vandaan kwamen is de kleur niet het probleem, maar ik zou ze voor de zekerheid naast elkaar leggen?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2021 02:00 #1467824 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Links en rechts
Altijd links en recht gelijktijdig vervangen. Dat geldt voor nivomats, schokbrekers. veren en remblokken. Kwestie van veiligheid.

Nooit toegeven aan verkeerde zuinigheid.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2021 02:39 #1467827 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Vervangen
Voor de nivomat's geldt wat ook voor veren, schokbrekers en remblokken geldt. Altijd links en rechts gelijktijdig vervangen. Doe je ook met bougies, maar dan in de lengte, om maar een dwarsstraat te noemen.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-07-2021 17:33 #1467830 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Gebruikt
Ik heb 5 jaar geleden mijn oude nivomats (blauw) omgewisseld voor een minder oude/minder gebruikte set zwarte Sachs nivomats, dat ging prima ook de veerwerking was goed. Kortom ; dat is mij toen prima bevallen. Tot nu toe; een nivomat is nu minder waardoor de auto linksachter meer hangt. Ik ga hier geen nieuwe set nivomats voor aanschaffen. Noem het maar verkeerde zuinigheid, maar soms werkt gebruikt voor mij ook prima (heb er destijds ook 5 jaar prima comfortabel mee gereden). Ik heb nu een gebruikte zwarte Sachs (precies dezelfde uitvoering die er nu onderzit) en die nog goed onder druk staat voor 5 tientjes gekocht en ga de proef op de som nemen. Kijken of 2 gebruikte nivomats van dezelfde generatie de klus klaren. Nieuwe set nivomats aanschaffen kan altijd nog, maar voorlopig hou ik die kleine duizend euro nog liever in de zak.
groet,
Pascal

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-08-2021 09:14 #1467873 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Was er niet iemand hier die
Was er niet iemand hier die ze heeft laten reviseren?
Geloof dat het prijstechnisch zeker interessant was vergeleken met nieuwe...

Maar blauw/zwart...volgens mij wel uitwisselbaar mits als set.
Er bestaan geloof ik een aantal varianten (met waarschijnlijk onderlinge verschillen) dus door elkaar gebruiken zou ik niet zomaar doen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2021 09:26 #1467874 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Dat was bij een bedrijf met als hoofdwerkzaamheid het reviseren van voorvorken van cross motoren.

En gevonden, www.jd-shocks.nl

Ton.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2021 11:33 #1467875 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Worden die dempers dan ook
Worden die dempers dan ook echt gereviseerd en functioneren ze dan ook weer als nieuw?
Na 10 jaar zijn nivomaten eigenlijk al versleten.
Heb ik het niet over het op hoogte houden maar over de schokdemperfunctie.
ZF Sachs heeft ze wel een tijd gereviseerd maar doen dit niet meer (info van 2 of 3 jaar geleden, kan nu weer anders zijn)
Toen werd echt alles in nieuwstaat gebracht.

Op je vraag, het maakt niet veel uit.
Zijn beide oude versleten dempers.
Nu heb je ook al verschil links met rechts.
Wat Jur zegt is eigenlijk wel waar maar denk met 20+ jaat oude denpers dat t niet veel uit maakt.
Niet 1 nieuwe of 1 gereviseerde plaatsen, dan krijg je echt vreemd gedrag.

Wat is de reden dan je nivomaten perse wilt behouden?
Setje goede demper en licht hulpveren, dan blijft comfort behoorlijk in takt maar rijd auto zoveel beter door fatsoenlijke demperwerking.
Achter wielophanging wordt vaak zo onderschat.

Grtz

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2021 12:18 #1467876 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic jd_shocks
In 2016 heb ik 2 sets laten reviseren. Wel met elke set een keer terug geweest omdat de schokdemper werking nog niet in orde was. Nu is dat bij 1 auto weer het geval. In het najaar laat ik ze opnieuw testen en reviseren. Bij de eerste revisie wordt de nivomaat demontabel gemaakt. Een 2e revisie is daarom veel eenvoudiger. Voor revisie is het welnoodzakelijk dat de verchroomde stang onder het rubber in goede conditie is. jd-shocks wil de novomaten wel een tijdje in huis hebben om op zijn eigen tijd het werk uit te voeren. Je moet dus wel een extra set schokbrekers hebben voor tijdelijk gebruik. Ronald heeft het ook laten doen en is er niet tevreden over. Inderdaad gaat iedere nivomaat na verloop van tijd behoorlijk achteruit. Een enkele vervangen is daarom onverstandig, omdat de conditie op gevoel niet nauwkeurig is te bepalen. jd-shocks heeft hiervoor een speciale testbank. De log van de werking wordt weergegeven in een grafiek waaruit zowel de pomp als de schokdemper funktie afgelezen kan worden.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2021 01:15 #1467894 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Meten is weten
Ik volg je benadering Pascal, tis al duur zat en een advies om gelijktijdig te vervangen is makkelijk gegeven als het niet om het geld gaat van de adviesgever.
Hoe goed ook bedoeld vanuit veiligheid.
Vervang gewoon die ene en laat de auto op een schokdemperbank testen.
Dan krijg je inzicht in de werking en of die links en rechts voldoende gelijk is.
Is het goed dan ben je het "heertje".
Gelijktijdig vervangen is wel heel erg zekere methode maar dat is meten nog meer imho.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC