In mijn 965 wordt nauwelijks warme lucht bij de voetenbak aangevoerd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2021 12:24 #1110752 door V700 register
Maar ook wanneer het prettig zou zijn om juist dáár koele(re) lucht binnen te krijgen, gebeurt er in de voetenbak aan de passagierskant weinig. Of eigenlijk gezegd: aan de passagierskant wordt maar een heel bescheiden hoeveelheid lucht aangevoerd, ook met de ventilator op 4.

Heb op "onze site" al heel veel gelezen over de ACC zoals die onder anderen in 965 typen is voorzien.
Oplossingen vergen soms rigoureuze ingrepen en in elk geval soms letterlijk op je kop erin duiken.

Op aanwijzingen van Piet 22 zijn de beide terugslag klepjes, die voor het schutbord, vervangen.
Omdat de aanvoer van een pittige hoeveelheid lucht, nog steeds uitbleef, meende ik dat de HELE ACC nog steeds kuren heeft.
Totdat ik afgelopen zondag, aan de hand genomen door een Volvo liefhebber op FB, uit Melbourne, het e.e.a. kon checken.

Wat werd ik wijzer.
Ook na het monteren van de nieuwe retour/vacuüm klepjes gebruikte ik de ACC de hele winter handmatig. In de verwachting dat de stand "op de voeten" een positief resultaat zou opleveren.
Het was uit te houden, maar tevreden was ik dus almaar niet.
Na zondag enkele testen uitgevoerd te hebben en een luisterend oor bij de kleppenkast (heet dat zo?) achter het dashboard, was de conclusie dat er wel zeker het e.e.a., goed werkt, eigenlijk inclusief de stand "Auto".
Ook de klep in de stand "Recirculatie", bewoog, zij het traag. Dat zou vuil kunnen zijn, maar dat even terzijde!?
Maar nog steeds een matige stroom van toegevoerde lucht in de voetenruimte bij de passagierskant.

En dus zou ik dolgraag willen weten of kan er een blokkade zitten in die luchtstroom?
Heb iets gelezen over een leiding blokkeren in de bediening van juist die en nog een andere klep. In de veelheid van wat er te lezen was, kan ik dat niet meer terugvinden.

Groet van Hans Visser met zijn paarse baksteen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-06-2021 13:21 #1467425 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic tocht van buiten?
niet alles, maar een deel van het probleem had ik ook. Toen bleek de manchet rond de stuurstang er maar half om te zitten en kwam er wel warme lucht bij de voeten, maar veel meer koude lucht langs de stuurstang naar binnen. Moeilijk te controleren, want je mag niet op zijn kop rijden.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-06-2021 14:20 #1467426 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Problemen met lucht op de
Problemen met lucht op de voeten is in het overgrote deel van de gevallen de vacuüm balg met de gele aansluiting welke meestal inwendig lek is.

De quick-fix is de "op-zijn-kop-met-je-hoofd-tussen-de-pedalen" liggen, en de gele slang naar de vacuüm balg afdoppen.

Als je er dan toch al comfortabel ligt, kun je hem ook eerst testen voordat je hem afsluit.
Gele slang los halen, even een tijdelijk slangetje aan de balg hangen en even met de mond vacuüm zuigen. Houdt de boel geen vacuüm, dan is de oorzaak gevonden.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2021 20:01 #1467435 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Ik haak hier even op in als
Ik haak hier even op in als dit oké is voor de topic starter.

Bij mijn 740 komt er uit de blowers ook warme of koude lucht maar is de intensiteit hiervan vrij laag tov mijn 940. Als ik switch qua standen wordt de output ook niet perse meer. Iemand een idee ?

Moderators: Jerry Stam