ratelend geluid bij optrekken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2021 16:05 #1110705
door V700 register
ratelend geluid bij optrekken is gemaakt door V700 register
Tijdens stevige acceleratie is er een ratelend geluid te horen, dit gebeurd steeds wanneer de turbo er stevig inkomt op hogere druk. Hoe hoger de druk hoe harder het geluid te horen is. Zodra ik de motor uitschakel is er ook een ratel/tik te horen. Ik vermoed dat het de aandrijfas is, of het dubbel massa vliegwiel? Is er iemand die hier eerder last heeft gehad en dus weet waar het aan ligt, en of het schadelijk is om ermee door te rijden? De turbodruk heb ik nu teruggeschroefd nar 0.6 bar dan is het nauwelijks hoorbaar, en met uitschakelen trap ik de koppeling in dan is het geratel met uitzetten ook niet hoorbaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-06-2021 10:03 #1467169
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ratelen met uitzetten is
Ratelen met uitzetten is kenmerkend voor het dubbelmassa-vliegwiel.
Maar deze hoor je doorgaans niet bij het optrekken, en kan de auto heel oud mee worden.
Hoe harder je optrekt, hoe meer krachten over de aandrijfas/achteras, en hoe meer de achteras/motor/versnellingsbak gaan kantelen. Je aandrijfas ligt dan niet meer lekker in lijn, en krijg je bijverschijnselen zoals geluiden en trillingen. Iets wat de aandrijflijn niet prettig vind. Mogelijk oplossing/oorzaken kun je onder andere vinden in de motorsteunen, vernslelingsbakdemper en tussenlager...
Maar deze hoor je doorgaans niet bij het optrekken, en kan de auto heel oud mee worden.
Hoe harder je optrekt, hoe meer krachten over de aandrijfas/achteras, en hoe meer de achteras/motor/versnellingsbak gaan kantelen. Je aandrijfas ligt dan niet meer lekker in lijn, en krijg je bijverschijnselen zoals geluiden en trillingen. Iets wat de aandrijflijn niet prettig vind. Mogelijk oplossing/oorzaken kun je onder andere vinden in de motorsteunen, vernslelingsbakdemper en tussenlager...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam