Hoog verbruik , welke oorzaken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 17:08 #1110682
door V700 register
Hoog verbruik , welke oorzaken? is gemaakt door V700 register
Mijn Volvo S90 lijkt toch wel erg op de baas, hij lust graag een borreltje en zo het nu lijkt wel rijkelijk.
Het betreft een S90 3.0 uit 1997, is dus een stuk jonger dan mij, daarom hij kan er vast beter tegen dan mij. hi hi
Maar toch wil ik hem wat laten inbinden en tot rede brengen.
Het verbruik ligt gemiddeld op 1 op 6,8 en dat gaat wel een beetje wild.
Ben een rustige rijder maar het is wel een automaat.
Dan ga je denken waar kan het aan liggen? dat ie zuinig zou zijn lag niet in mijn verwachting maar dit gaat wel erg ruig.
Zou het aan de lambdasondes kunnen liggen? Ik kan niet terug vinden of deze al eens zijn vervangen.
Of de luchtmassameter?
Zal de bougies gaan vervangen.
Heeft iemand tips voor dit luxe probleem?
Mijn ervaring zegt, vraag eerst aan de ervaren gebruikers en profs voordat je zelf gaat stunten.
Dus ik ben in hoopvolle afwachting
Groetjes Jan.
Het betreft een S90 3.0 uit 1997, is dus een stuk jonger dan mij, daarom hij kan er vast beter tegen dan mij. hi hi
Maar toch wil ik hem wat laten inbinden en tot rede brengen.
Het verbruik ligt gemiddeld op 1 op 6,8 en dat gaat wel een beetje wild.
Ben een rustige rijder maar het is wel een automaat.
Dan ga je denken waar kan het aan liggen? dat ie zuinig zou zijn lag niet in mijn verwachting maar dit gaat wel erg ruig.
Zou het aan de lambdasondes kunnen liggen? Ik kan niet terug vinden of deze al eens zijn vervangen.
Of de luchtmassameter?
Zal de bougies gaan vervangen.
Heeft iemand tips voor dit luxe probleem?
Mijn ervaring zegt, vraag eerst aan de ervaren gebruikers en profs voordat je zelf gaat stunten.
Dus ik ben in hoopvolle afwachting
Groetjes Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 18:34 #1466976
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Voordat je lambda-sondes gast
Voordat je lambda-sondes gaat vervangen zou ik me er van vergewissen dat alle andere zaken op orde zijn:
- bougies
- bougiekabels
- electronica van de ontsteking goed afgesteld
- goede verse benzine
- motor goed afgesteld
- klepspeling.
Dat soort dingen dus die bij een flinke beurt van de auto aan de orde komen. Eerst de basis, dan de rest. En ook al lijkt dat op orde, zeker weten is hierbij wel fijn en verstandig.
- bougies
- bougiekabels
- electronica van de ontsteking goed afgesteld
- goede verse benzine
- motor goed afgesteld
- klepspeling.
Dat soort dingen dus die bij een flinke beurt van de auto aan de orde komen. Eerst de basis, dan de rest. En ook al lijkt dat op orde, zeker weten is hierbij wel fijn en verstandig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 19:13 #1466977
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine stukjes
Of rij je lange afstanden ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 19:15 #1466978
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zaken op orde brengen
Dank Astax voor je reactie,
Er zit verse benzine euro98 in, bougies ga ik vervangen, kleppen stellen hoeft niet bij deze zitten hydraulische klepstoters in.
electronische ontsteking,
dus dat gaat al goed gelukkig
Thermostaat ga ik ook preventief vervangen, dit wil ook nog wel eens roet in het eten gooien heb ik vernomen.
Er zit verse benzine euro98 in, bougies ga ik vervangen, kleppen stellen hoeft niet bij deze zitten hydraulische klepstoters in.
electronische ontsteking,
dus dat gaat al goed gelukkig
Thermostaat ga ik ook preventief vervangen, dit wil ook nog wel eens roet in het eten gooien heb ik vernomen.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 19:41 #1466980
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dit is nou typisch een
Dit is nou typisch een vraagstuk waar het uitlezen van de live-data handig kan zijn.
De S90 heeft een Motronic 4.4 die met iedere OBD2 lezer uitgelezen kan worden. Je kunt onder meer de short en long term fuel trim uitlezen en ook de door de lambda sensoren spanning afgegeven spanningen. Er staan tientallen filmpjes op youtube waarin wordt uitgelegd hoe je deze gegevens kan interpreteren.
De S90 heeft een Motronic 4.4 die met iedere OBD2 lezer uitgelezen kan worden. Je kunt onder meer de short en long term fuel trim uitlezen en ook de door de lambda sensoren spanning afgegeven spanningen. Er staan tientallen filmpjes op youtube waarin wordt uitgelegd hoe je deze gegevens kan interpreteren.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 20:02 #1466983
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Warmtesensor wellicht ?
Zit die in een S90 ?
Ik had met de b230f ook "zuipt meer dan baasje" symptomen.
Vml boosdoener hier , een slecht vastzittende bougiedop maar weet het niet zeker omdat ik al wel een andere Lambda sonde erin had gezet ( leek me na 400k km's nou ook niet een heel domme beslissing trouwens) en een andere warmtesensor.
Heb je een uitlaatgasmeting laten doen ? Dat levert vaak wel inzichten op. Aanknopingspunten zeg maar.
Ik had met de b230f ook "zuipt meer dan baasje" symptomen.
Vml boosdoener hier , een slecht vastzittende bougiedop maar weet het niet zeker omdat ik al wel een andere Lambda sonde erin had gezet ( leek me na 400k km's nou ook niet een heel domme beslissing trouwens) en een andere warmtesensor.
Heb je een uitlaatgasmeting laten doen ? Dat levert vaak wel inzichten op. Aanknopingspunten zeg maar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 20:16 #1466985
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic obd2 lezer
He Piet, jij hebt zo'n obd2 lezer had ik van je begrepen.
Als je weer eens in Leeuwarden komt geef me maar even een seintje, als je zin hebt kom ik even naar je toe kunnen we kennis maken en hem eens uitlezen.
Je bent ook altijd welkom in Drachten natuurlijk, maar wil je niet van je reisroute afhalen.
Groet Jan.
Als je weer eens in Leeuwarden komt geef me maar even een seintje, als je zin hebt kom ik even naar je toe kunnen we kennis maken en hem eens uitlezen.
Je bent ook altijd welkom in Drachten natuurlijk, maar wil je niet van je reisroute afhalen.
Groet Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 20:27 #1466986
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uilaatgasmeting
De uilaatgassen heb ik nog niet laten uitlezen.
Kan ik ook nog eens laten doen.
groet, Jan.
Kan ik ook nog eens laten doen.
groet, Jan.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 22:33 #1466988
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic het maakt wel uit...
Het maakt wel uit groot het drankmisbruik van het beestje is. Dat is ook afhankelijk van de schoenmaat, al dan geen platvoeten, en de sportbeleving.
De oeroude manier die al vanaf de eerste wagen beschikbaar is het beoordelen van de kleur van de bougies. Daaraan is de juiste verbranding af te lezen.Hierna is het zaak de uitlaatgassen te meten met een viergastester.
Het uitlezen van de motor met het ingebouwde diagnosekastje of een OBD tester geeft ook een goed beeld en compressiemeting vertelt vertelt ook veel.
Lambdasondes hebben volgens Volvo en Bosch een levensduur van tussen de 160.000 en 200.000 km.
Oorzaken zijn er genoeg, maar wanneer in het ziekenhuis wordt begonnen met het slopen van de blinde darm is het niet gezegd dat een griepje verholpen is.
Het begint met een diagnose en het gericht beoordelen van de symptomen, een Volvo is geen gokkast of ballentent..
De oeroude manier die al vanaf de eerste wagen beschikbaar is het beoordelen van de kleur van de bougies. Daaraan is de juiste verbranding af te lezen.Hierna is het zaak de uitlaatgassen te meten met een viergastester.
Het uitlezen van de motor met het ingebouwde diagnosekastje of een OBD tester geeft ook een goed beeld en compressiemeting vertelt vertelt ook veel.
Lambdasondes hebben volgens Volvo en Bosch een levensduur van tussen de 160.000 en 200.000 km.
Oorzaken zijn er genoeg, maar wanneer in het ziekenhuis wordt begonnen met het slopen van de blinde darm is het niet gezegd dat een griepje verholpen is.
Het begint met een diagnose en het gericht beoordelen van de symptomen, een Volvo is geen gokkast of ballentent..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 22:43 #1466990
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als je nou deze bestelt, dan
als je nou <a href="
nl.aliexpress.com/item/32898464307.html?...233374%2315176%23113
">deze bestelt, dan weet Piet wel waar je naar moet kijken ;-)
Oja, hij past ook nog precies in het vakje boven de asbak met wat gerommel...
Oja, hij past ook nog precies in het vakje boven de asbak met wat gerommel...
Moderators: Jerry Stam