Verklikker licht aan.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 09:46 #1110669
door Ton Visser (GAST)
Verklikker licht aan. is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Goedemorgen,
Een mens vergeet wel eens het licht uit te doen, thuis geen probleem, de zonnepanelen zijn (bijna) onuitputtelijk.
In de auto is het een andere zaak, daar is het van belang het licht uit te doen als je parkeert.
Vandaar de volgende vraag, bestaan er kant en klare licht aan verklikkersets voor in mijn geval een 940 MJ 1996?
Ik zie bij voorbeeld bij VKV en Nordicar setjes staan, van Hella, maar daar worden onze modellen niet bij vermeld.
Groeten,
Ton.
Een mens vergeet wel eens het licht uit te doen, thuis geen probleem, de zonnepanelen zijn (bijna) onuitputtelijk.
In de auto is het een andere zaak, daar is het van belang het licht uit te doen als je parkeert.
Vandaar de volgende vraag, bestaan er kant en klare licht aan verklikkersets voor in mijn geval een 940 MJ 1996?
Ik zie bij voorbeeld bij VKV en Nordicar setjes staan, van Hella, maar daar worden onze modellen niet bij vermeld.
Groeten,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 10:19 #1466808
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik kom nog uit de tijd dat
ik kom nog uit de tijd dat wij auto s nieuw afleverde zonder zn accessoires
als de klant dit wenste dan sloten wij gewoon zn algemeen hella zoemertje aan op de zekering verlichting en massa van de deurschakelaar binnenverlichting.
als de klant dit wenste dan sloten wij gewoon zn algemeen hella zoemertje aan op de zekering verlichting en massa van de deurschakelaar binnenverlichting.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 10:48 #1466810
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Het licht blijft bij een 940
Het licht blijft bij een 940 toch niet branden (tenzij op stadslicht) in een 940? Dus waarom zo'n klikkerset?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 11:16 #1466812
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Ik heb 20 Watt Led in de stadslichten als dagrijverlichting in Zweden Lex.
En de andere reactie, ik meen Peter, ik meen ergens gelezen te hebben dat die "ouderwetse" aansluiting ergens anders in het systeem vreemde reacties oproept, iets met de radio?
Groeten,
Ton.
En de andere reactie, ik meen Peter, ik meen ergens gelezen te hebben dat die "ouderwetse" aansluiting ergens anders in het systeem vreemde reacties oproept, iets met de radio?
Groeten,
Ton.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 11:41 #1466813
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Met een zwakke accu...
ben je nel uitgekakt, zelfs bij stadslicht.
Het commentaar van Taxi Feiken snijdt hout. Er zijn van die sets verkrijgbaar. Ik heb zelf een schakelaar gehad die bij niet lopende motor uitschakelde wanneer er een hogere stroom gevraagd er een hogere stroom gevraagd dan de stroom benodigd voor het klokje. Je moest dan onder de motorkap om een hoofdschakelaar weer om te zetten. Helaas sneuvelde het ding door een mechanische oorzaak. Dit kon je destijds bij de ANWB kopen.
Voor er iemand gaat roepen dat je met een zwakke accu niet kan starten, de accu in kwestie was leeg, en kwam na opladen met gemak aan zijn startstroom. Maar waarschijnlijk door een intern lek gaf de accu nul op rekest na twee dagen stilstaan, zoals de voltmeter ook duidelijk maakte. Toegegeven, het was tijdens de periode kort geleden toen het vroor., maar na een paar uur aan de lader functioneerde het geval weer perfect. maar na twee dagen was het weer starten en lopen. Dus weer lader. Voor mij moet een accu bij vorst ook betrouwbaar zijn dus heb ik heb ik hem er na anderhalve week geklooi een afscheidsfeestje bezorgd.
Ter controle heb ik het geval binnen aan de lader gezet en volledig geladen. 's morgens met de voltmeter, en na drie dagen was het ding leeg. Dus na twee jaar trouwe dienst naar de milieustraat. Gelukkig zijn accu's tegenwoordig niet kostbaar.
Het commentaar van Taxi Feiken snijdt hout. Er zijn van die sets verkrijgbaar. Ik heb zelf een schakelaar gehad die bij niet lopende motor uitschakelde wanneer er een hogere stroom gevraagd er een hogere stroom gevraagd dan de stroom benodigd voor het klokje. Je moest dan onder de motorkap om een hoofdschakelaar weer om te zetten. Helaas sneuvelde het ding door een mechanische oorzaak. Dit kon je destijds bij de ANWB kopen.
Voor er iemand gaat roepen dat je met een zwakke accu niet kan starten, de accu in kwestie was leeg, en kwam na opladen met gemak aan zijn startstroom. Maar waarschijnlijk door een intern lek gaf de accu nul op rekest na twee dagen stilstaan, zoals de voltmeter ook duidelijk maakte. Toegegeven, het was tijdens de periode kort geleden toen het vroor., maar na een paar uur aan de lader functioneerde het geval weer perfect. maar na twee dagen was het weer starten en lopen. Dus weer lader. Voor mij moet een accu bij vorst ook betrouwbaar zijn dus heb ik heb ik hem er na anderhalve week geklooi een afscheidsfeestje bezorgd.
Ter controle heb ik het geval binnen aan de lader gezet en volledig geladen. 's morgens met de voltmeter, en na drie dagen was het ding leeg. Dus na twee jaar trouwe dienst naar de milieustraat. Gelukkig zijn accu's tegenwoordig niet kostbaar.
- Michiel Meedema (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 13:18 #1466817
door Michiel Meedema (GAST)
Beantwoord door Michiel Meedema (GAST) in topic Gelijke ervaring...
Het is niet geheel standaard, maar wel mogelijk is de schakelaar van de lampen te vervangen. Hierdoor is het mogelijk om de lampen met het contact mee te schakelen. In mijn 940 (gekregen van mijn vader) was dit al gebeurt en is het zelfs zo dat de functie aangepast is tot de volgende constructie : schakelaar op 0 of 2 zijn de lampen altijd aan bij contact. Het nadeel van 0 is dat ik nooit "groot licht" aan kan zetten maar een knipper effect is... Door de schakelaar in positie 2 te zetten is dit opgelost. Het nadeel is hiervan wel bij onderhoud bij de garage zetten ze de knop dan tussen 0 en 1 of 1 en 2... omdat anders de lampen aan staan als ze dingen op contact testen.
Enfin, ik kan mogelijk wel meer over de schakelaar achterhalen... maar dit is wat op voorhand weet...
Groet,
Michiel
Enfin, ik kan mogelijk wel meer over de schakelaar achterhalen... maar dit is wat op voorhand weet...
Groet,
Michiel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 14:09 #1466820
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snel gekeken
Als ik even snel door de E-schema's blader, zie ik dat multistekker C1 (ergens in de buurt van de motorkapontgrendeling) alles biedt wat je nodig hebt.
Pin 26 en 27 voeren 12V naar de markeerlampen links en rechts. Pin 30 is een geschakelde massa voor de binnenverlichting. Dus een zoemer (bijv. www.conrad.nl/p/ems-06l-miniatuurzoemer-...at=true&insert_kz=8J ) aangesloten op pin 26 of 27 en pin 30 gaat zoemen als de markeerlampen stroom krijgen en er massa gemaakt wordt door het openen van een deur.
Voor nog geen 5 euro klaar...
Voor een 97/98er zijn de pinnummers anders, nl. 11/12 en is 15 de geschakelde massa.
Pin 26 en 27 voeren 12V naar de markeerlampen links en rechts. Pin 30 is een geschakelde massa voor de binnenverlichting. Dus een zoemer (bijv. www.conrad.nl/p/ems-06l-miniatuurzoemer-...at=true&insert_kz=8J ) aangesloten op pin 26 of 27 en pin 30 gaat zoemen als de markeerlampen stroom krijgen en er massa gemaakt wordt door het openen van een deur.
Voor nog geen 5 euro klaar...
Voor een 97/98er zijn de pinnummers anders, nl. 11/12 en is 15 de geschakelde massa.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 14:35 #1466823
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Als ik het goed begrijp is dat dan toch de oude methode zoals Taxi Feiken omschrijft?
Een draadje zoemer + op bv een stadslicht en een draadje - op de deurschakelaar?
Daar moet ik als elektra leek nog wel uit kunnen komen.
Alhoewel de oplossing van Michiel ook aantrekkelijk is, dus stand 1 op de schakelaar ook via het contact, net als stand 2.
Groeten,
Ton.
Een draadje zoemer + op bv een stadslicht en een draadje - op de deurschakelaar?
Daar moet ik als elektra leek nog wel uit kunnen komen.
Alhoewel de oplossing van Michiel ook aantrekkelijk is, dus stand 1 op de schakelaar ook via het contact, net als stand 2.
Groeten,
Ton.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 17:21 #1466825
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stand 1 via contact
Stand 1 via contact kan ook, maar dan kun je nooit je auto langs een donkere weg zetten met parkeerverlichting aan. Lijkt mij niet ideaal.
En inderdaad is die zoemerschakeling precies wat Taxi Feiken omschrijft, alleen nu specifiek voor een 940. En nog eenvoudiger omdat alles toevallig samenkomt in multiconnector C1.
Rob
En inderdaad is die zoemerschakeling precies wat Taxi Feiken omschrijft, alleen nu specifiek voor een 940. En nog eenvoudiger omdat alles toevallig samenkomt in multiconnector C1.
Rob
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 18:52 #1466826
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Het idee dat ik heb bij parkeerverlichting is aan één kant van de wagen verlichting afhankelijk aan welke kant van de weg je geparkeerd staat. En dan aan de voorzijde alleen stadslicht.
Dat werd dan bij bepaalde merken ingeschakeld door bij contact uit de richtingaanwijzer hendel in de gewenste stand te zetten.
Maar ik heb niet het idee dat die mogelijkheid op mijn 945 MJ 1996 zit.
Ik ben overigens wel wijzer geworden door jouw uitleg Rob.
Groeten,
Ton.
Dat werd dan bij bepaalde merken ingeschakeld door bij contact uit de richtingaanwijzer hendel in de gewenste stand te zetten.
Maar ik heb niet het idee dat die mogelijkheid op mijn 945 MJ 1996 zit.
Ik ben overigens wel wijzer geworden door jouw uitleg Rob.
Groeten,
Ton.
Moderators: Jerry Stam