Wat is de correcte spanning voor de v-snaar?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2021 08:56 #1110544
door V700 register
Wat is de correcte spanning voor de v-snaar? is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,
Recent heb ik de v-snaren van onze 940 vervangen. Zoals ik het ooit heb geleerd heb ik de snaren niet te strak gespannen om te voorkomen dat de lagers van dynamo, waterpomp en stuurpomp overbelast raken. Als vuistregel hanteer ik dat de snaar in het midden tussen twee poelies tussen duim en wijsvinger een kwartslag gedraaid moet kunnen worden. Hartstikke subjectief natuurlijk.
Van de week bladerde ik door het instructieboekje en daarin zag ik dat Volvo voorschrijft dat de snaar in het midden tussen twee poelies niet meer dan 1-3 mm op en neer bewogen mag kunnen worden. Ook dat is een behoorlijk subjectieve spec en aanzienlijk strakker dan dat de snaar nu staat. Wel wordt aangegeven dat de spanning van de snaar door de Volvo dealer moet worden gecontroleerd.... Da's een mooie methode om klanten naar de werkplaats te lokken.
Anyhow: hoe kan ik zonder speciale middelen de spanning van de v-snaren goed afstellen? Goed, zodat ze het vermogen over kunnen brengen zonder de lagers over te belasten.
Alweer bedankt.
Recent heb ik de v-snaren van onze 940 vervangen. Zoals ik het ooit heb geleerd heb ik de snaren niet te strak gespannen om te voorkomen dat de lagers van dynamo, waterpomp en stuurpomp overbelast raken. Als vuistregel hanteer ik dat de snaar in het midden tussen twee poelies tussen duim en wijsvinger een kwartslag gedraaid moet kunnen worden. Hartstikke subjectief natuurlijk.
Van de week bladerde ik door het instructieboekje en daarin zag ik dat Volvo voorschrijft dat de snaar in het midden tussen twee poelies niet meer dan 1-3 mm op en neer bewogen mag kunnen worden. Ook dat is een behoorlijk subjectieve spec en aanzienlijk strakker dan dat de snaar nu staat. Wel wordt aangegeven dat de spanning van de snaar door de Volvo dealer moet worden gecontroleerd.... Da's een mooie methode om klanten naar de werkplaats te lokken.
Anyhow: hoe kan ik zonder speciale middelen de spanning van de v-snaren goed afstellen? Goed, zodat ze het vermogen over kunnen brengen zonder de lagers over te belasten.
Alweer bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2021 12:38 #1465944
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Centimetertje.....
Ik knijp in het midden en dan ongeveer 1 cm max inknijpen. Controleer ik meestal met een rolmaat.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2021 18:52 #1465999
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic piepen
Zet ze altijd een beetje aan de losse kant. Als het piept zet ik ze wat strakker. Zoveel werk is het niet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2021 22:34 #1466039
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik hou altijd aan: dwars een
Ik hou altijd aan: dwars een halve slag kunnen draaien is de juiste spanning.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2021 16:14 #1466057
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Spannend
Er zijn spanningsmeters voor te koop, van Gates en diverse andere merken.
Echter, ik ga liever uit dineren en hof dsn nooit af te wassen. De methode van Rob Hiemstra is een goede, hanteer ik al jaren op 2CV, Simca, Citroen DS en GS, Saab en nu Volvo. Dan weet je zeker dat de spanning voldoende is en dat de lagers en de snaar niet overmatig worden belast.
De distributieriem moet je natuurlijk nooit laten slippen.
Echter, ik ga liever uit dineren en hof dsn nooit af te wassen. De methode van Rob Hiemstra is een goede, hanteer ik al jaren op 2CV, Simca, Citroen DS en GS, Saab en nu Volvo. Dan weet je zeker dat de spanning voldoende is en dat de lagers en de snaar niet overmatig worden belast.
De distributieriem moet je natuurlijk nooit laten slippen.
Moderators: Jerry Stam