Bonkend geluid aandrijflijn V90 bij bepaalde snelheden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2021 10:47 #1110517
door V700 register
Bonkend geluid aandrijflijn V90 bij bepaalde snelheden is gemaakt door V700 register
Beste Volvo liefhebbers,
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb een prachtig onderhouden Volvo V90 met 450k op de teller. Eigenlijk is alles vervangen en in top conditie.
Nu heeft mijn garage geadviseerd het rubber te vervangen waar de drijfstang in wordt vastgehouden. Dit is gebeurd zo ook twee rubbers bij de stuurstangen. Wat ik wel moet vertellen is dat de spie van de aandrijflijn niet gemarkeerd is geweest ( monteur fout) en men deze op de juiste plaats op gevoel waar de spie het soepelste paste heeft terug gezet.
Sindsdien maakt de auto een geluid alsof je over de witte onderbroken streep van de weg rijd resonerend zacht bonkend en terugkomend in de stoel, bij ca 80 en 110km u. Banden zijn gebalanceerd en uitgelijnd is de auto ook.Helaas de ellende blijft. Iemand ervaring of herkend wat er na deze geadviseerde rubber vervangings reparatie de boel ontregeld. Alvast enorm bedankt voor jullie adviezen.
Vriendelijke groet,
Richard
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb een prachtig onderhouden Volvo V90 met 450k op de teller. Eigenlijk is alles vervangen en in top conditie.
Nu heeft mijn garage geadviseerd het rubber te vervangen waar de drijfstang in wordt vastgehouden. Dit is gebeurd zo ook twee rubbers bij de stuurstangen. Wat ik wel moet vertellen is dat de spie van de aandrijflijn niet gemarkeerd is geweest ( monteur fout) en men deze op de juiste plaats op gevoel waar de spie het soepelste paste heeft terug gezet.
Sindsdien maakt de auto een geluid alsof je over de witte onderbroken streep van de weg rijd resonerend zacht bonkend en terugkomend in de stoel, bij ca 80 en 110km u. Banden zijn gebalanceerd en uitgelijnd is de auto ook.Helaas de ellende blijft. Iemand ervaring of herkend wat er na deze geadviseerde rubber vervangings reparatie de boel ontregeld. Alvast enorm bedankt voor jullie adviezen.
Vriendelijke groet,
Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-03-2021 17:05 #1465764
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic aandrijfas balanceren kan
Het kan zijn dat er verkeerde rubbers zijn gebruikt, hier op het forum kwam het vaker naar voren dat er nieuwe rubbers zijn die het minder goed doen dan de versleten oude. Maar gebonk is een gevolg van onbalans, zeker als het op bepaalde (vaste) snelheden gebeurt.
Ik heb mijn aandrijfas laten balanceren bij Terberg ergens in Utrecht, met goed gevolg, maar ook daar zijn verschillende meningen over. Hoe je een aandrijfas zou moeten balanceren en waar dat dan kan.
Succes, Reinier
Ik heb mijn aandrijfas laten balanceren bij Terberg ergens in Utrecht, met goed gevolg, maar ook daar zijn verschillende meningen over. Hoe je een aandrijfas zou moeten balanceren en waar dat dan kan.
Succes, Reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2021 17:42 #1465765
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Dank je wel Reinier ik ga dat na laten kijken. Pffft ik baal er zo van
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2021 17:51 #1465766
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Kijk hier eens: https:/
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2021 19:49 #1465769
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stipjes
Stipjes
Op de cardanas zijn verfstipjes aangebracht vanaf de fabriek uit .
Als je de as schoon maakt moet je ze tegen komen .
Zo kun je zien of het goed gemonteerd zit.
Op de cardanas zijn verfstipjes aangebracht vanaf de fabriek uit .
Als je de as schoon maakt moet je ze tegen komen .
Zo kun je zien of het goed gemonteerd zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2021 21:21 #1465784
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stipjes
Hoi hdalhuisen, bedankt voor deze info, kun je ook aangeven waar ze op de kardanas zouden moeten zitten? Alvast bedankt Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2021 21:21 #1465785
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Piet22
Piet bedankt ook daar gaan we naar kijken.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2021 16:22 #1465790
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maak je geen zorgen als het
Maak je geen zorgen als het schuifstuk niet gemarkeerd is geweest bij demontage: bij mijn V90 kwamen we tot de conclusie dat er exact 1 manier was om 'm terug te monteren, want 1 van de 'tanden' is een beetje breder dan de rest. Daardoor past het bij een V90, anders dan bij een 940, maar op 1 manier. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat dat voor alle cardanassen met onafhankelijke achteras geldt.
Wat is er allemaal vervangen om het bonken tegen te gaan? Is er gekeken naar uitlijning van de motor, dus conditie van motor- en vooral baksteun?
Wat is er allemaal vervangen om het bonken tegen te gaan? Is er gekeken naar uitlijning van de motor, dus conditie van motor- en vooral baksteun?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2021 18:16 #1465792
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Bij een 940
@ Strik
Bij een 940 is het niet anders. Het in elkaar schuiven kan maar op 1 manier. Wel handig om voor uit elkaar halen merktekens te zetten. Dat voorkomt diverse probeer pogingen en beschadigingen van de splines.
Bij een 940 is het niet anders. Het in elkaar schuiven kan maar op 1 manier. Wel handig om voor uit elkaar halen merktekens te zetten. Dat voorkomt diverse probeer pogingen en beschadigingen van de splines.
Moderators: Jerry Stam