verwijderen sierlijst achterruit 940 Estate

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2021 09:00 #1110408 door V700 register
verwijderen sierlijst achterruit 940 Estate is gemaakt door V700 register
Mijn 940 estate lekt een klein beetje water via de bovenzijde van de ruit in de achterklep. Dit zie ik door een klein plasje wat op de rolhoes verzamelt.
Ik wil de achterruit afkitten. Hiervoor moet ik in ieder geval de sierlijst die aan de bovenzijde van de ruit zit verwijderen. Ik heb voorzichtigjes wat geprobeerd, maar met het oog op de mogelijke broosheid (zoals bij de lijsten bij de voorruit) even niet doorgezet en heb hem nog niet kunnen demonteren. Ik weet namelijk niet hoe Volvo dit bedoeld heeft; moet de lijst haaks van de ruit verwijderd worden of meer parallel aan de ruit? Is er nog een gouden tip hoe ik dat kan aanvliegen, of is het gewoon een plamuurmes er onder en iets meer kracht zetten??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2021 09:26 #1465016 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Weet je zeker dat het plasje water via de achterruit komt Robert?

Ik heb ook water op de rolhoes gehad, bij mij kwam het binnen via de bovenkant van één van de zijruiten en dan alleen met wagen wassen met slang en borstel of bij de wasstraat.
Sierlijst weggehaald en kunnen zien dat het ruit aan de bovenzijde los zat, gekit en lijst er weer op, geen lekkage meer.

Succes,

Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2021 16:20 #1465026 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic echt de achterruit
Ton,
Ik weet hem 100 + 1% zeker; de druppel die nog moest vallen hing als stil bewijs aan de achterklep.
De sierlijst rond de achterruit aan de binnenzijde van de achterklep is makkelijk weg te halen en daaronder was het in 1 hoek nat/vochtig. IK heb hem van binnenuit afgekit, maar voor het goede wil ik hem aan de buitenzijde ook doen.
Ik zal zekerheidshalve dan ook meteen de zijruiten meenemen (en volgens mij zijn die sierlijsten wel wat makkelijker te demonteren.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2021 17:26 #1465055 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Haakjes
Er zijn niet beschadigende plastik haakjes voor te krijgen bij HBM-machines.com.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2021 12:57 #1465125 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plamuurmes en voorzichting wrikken
Van het weekend even gebruik gemaakt van de (sporadische) droogte; plamuurmes gepakt en deze vanaf de achterruit onder de sierlijst ingestoken. Voorzichtig wrikken en omhoogwerken en met zachte klikjes komt de sierlijst uit de klemmetjes (volgens mij zit dat bij de voorruit ook zo).
De boel afgekit en lijst weer teruggeklikt; viel me weer alleszins mee en geen druppels en vochtigheid meer in de kofferruimte

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-01-2021 16:39 #1465130 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik ga me er van het weekend
Ik ga me er van het weekend ook maar eens aan wagen.
Hier namelijk hetzelfde euvel.

Heb het tot nu toe elke keer uitgesteld aangezien de lekkage zeer gering is, de achterklep toch van aluminium is, en ik ook bang was die strip onherstelbaar te beschadigen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2021 17:34 #1465134 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Weglaten
Vraag voor de mensen die hem er al eens af hebben gehaald: Kan je hem er ook aflaten? Ik weet dat dat bij een 850 wel gedaan wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2021 08:40 #1465140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Viel mij mij
Noppen, het verwijderen viel mij reuze mee.
Ik ben bij een van de uiteinden begonnen. Het is even spannend als de het plamuurmes tussen het glas en de strip zit en je het plamuurmes omhoog drukt. Je voelt de weerstand, maar vooral als je de strip eerst aan de onderzijde loswrikt (met een klikje komt ie uit het klemmetje, dan volgt de bovenzijde vanzelf en heb je de strip eigenlijk zo los.

@ Leidsekade: Je zou de strip weg kunnen laten, maar dan moet je de klemmetjes er uit halen (of slopen?) en daarnaast zit je dan tegen een dikke kitrand aan te kijken. De strip dekt dat ook weer mooi af

• Pieter Donders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2021 16:51 #1465271 door Pieter Donders
Beantwoord door Pieter Donders in topic eenvoudig klusje
Het verwijderen van de raamlijst van de achterklep is mij enorm meegevallen.

Ook ik had last van een lekkage aan de binnenzijde van de achterruit.

Ik heb de raam lijst buitenzijde verwijderd met een " plastic tool verwijdering raamlijst " ,welke je kunt verkrijgen bij Estate Services. Dit geeft net wat meer gevoel dan een plamuurmes.De zaak afgekit en nu maar testen bij slecht weer.
Dank voor de tip in ieder geval.

Pieter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2021 14:54 #1465278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic poging 3 potentiële inlekplek
Ik heb in 2020 denk ik maar 4 keer getankt (en de laatste keer net na de zomer) door het vele thuiswerken in combinatie met het slim gebruiken van de leasebak met z'n 2-en.
Afgelopen weekend trok ik stomtoevallig mijn tankklepje open (waarom doe je dat nou??) en het rubber rond de vulopening stond nokkie-vol water. Het afvoergaatje zat dicht met prut. Volgens mij is dit ook een mogelijk inlek van water (tussen de vulopening en het rubber door).
Na het doorprikken van het gaatje blijft deze weer ff droog bij mij.

Moderators: Jerry Stam