Hoog verbruik, iemand tips ?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2021 18:30 #1110405 door Peter B.
Hoog verbruik, iemand tips ? is gemaakt door Peter B.
Beste allemaal.

De 740 B230F zuipt" nogal (1 op 7,5 op benzine gecombineerd gebruik) en ik kom er niet achter wat het is.
luchtfilter goed, ontsteking op orde, recent een nieuwe lambda, katalysator is 3 jaar oud of zo.
LMM uitgewisseld met de andere 740, maakt geen verschil. ( ook niet bij de andere 740, die is niet onzuiniger gaan rijden met de LMM uit de zuipschuit)
Dus LMM niet verdacht voor mij.

Heb een 4-gas meting laten doen. Bij koude start mengsel rijk maar bij opwarmen motor gaan alle waardes naar normaal.
Dus warmtesensor tussen cil 3 en 4 ook niet verdacht.
Garage had het over iets te arm zelfs want gehalte O2 was iets hoog . Echter geen zwarte wolken van onverbrande benzine achter de auto.
HC waardes netjes. (koolwaterstoffen) .
Auto rijdt ook gewoon goed Geen klachten op dat gebied.

Heb hier ook wel ergens het rapportje van die 4gasmeting liggen.

Er wordt teveel brandstof ingespoten, zoveel is duidelijk maar waardoor ?
Of hij lekt ergens benzine maar ik ruik niets verdachts.

Heb vandaag nog de brandstofdrukregelaar vervangen die ik nog ergens had liggen maar weet het effect er van nog niet.
Maar aangezien dat een klusje van 5 minuten is maar gedaan onder het mom van baat het niet dan schaadt het ook niet,
Nog een tank E5 gereden maar dat maakte geen verschil ( behalve dan dat ik nog meer geld kwijt was aan de pomp omdat dat spul ca 15 cent/l duurder is.)
Paar jaar terug is er een nieuwe "intankpomp" in gegaan. Injectoren heb ik nooit naar gekeken behalve eens in de paar 10000 km een busje injectiereiniger in de brandstof.

Iemand een suggestie waar naar te kijken nog.

Dank alvast voor meedenken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2021 19:14 #1465000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Injectoren.
De injectoren eens laten testen of ze niet lekken en nog een mooi spuitbeeld geven.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2021 19:22 #1465001 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ok
die gaat op het lijstje van zinnige checks.
Maar zou de auto gewoon goed rijden met slechte injectoren ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2021 21:32 #1465005 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
In principe zou je met die redenatie alles kunnen afschrijven want met elke motorisch "mankementje" zou het minder goed moeten rijden. Maar sommigen dingen slijten erin en heb je zelf misschien niet meer door? Was het hoge verbruik er ineens of werd het steeds slechter en slechter?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2021 22:43 #1465007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten.......
Ik neem aan dat je het aantal gereden km’s via de kilometerteller/dagteller meet. Zou het zo kunnen zijn dat deze teller minder km’s aangeeft dan de werkelijk gereden km’s?
In het verleden heb ik gehad dat de dagteller af en toe haperde en soms gewoon een paar km stil stond. Hier kwam ik toevallig achter. Ik druk de dagteller altijd op nul na tanken. Na 3 dagen naar werk en terug miste ik ineens km’s (zou 3x24 moeten zijn en was minder).
Overigens tank ik wel altijd een premium benzine (E5). Het verschil bij mij met E10 vs E5 is 1 op 10 vs 1 op 10,5. Van BP en Aral weet ik dat E5 ethanol-vrij is.
Op 60 liter is dat inderdaad €9 meer, maar je rijdt er ook zo’n 30 km meer op.
Dat maakt het verschil alweer kleiner. Ook ga ik er van uit dat het gewoon beter is voor het brandstofsysteem en bespaar ik een dure reparatie.
(Overigens tank ik altijd in Luxemburg en daar is E10 €1,16 vs E5 €1,22).
Dus voor mij is de keuze makkelijk....).

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2021 23:01 #1465008 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Bandenspanning?
Bandenspanning kan je nog checken. Remmen die aanlopen of wiellagers? Voor de rest, tsja. Als je zuinig wil rijden zit je bij een 700/900 verkeerd. Aygo kopen. Mijn 940 doet gemiddeld ook 1:9. Dus 1:8 (in jou geval 1:7,5) kijk ik niet raar van op met een 740 die standaard veel te rijk staat.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2021 01:56 #1465012 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ok
Dank voor reacties.

Even wat meer context.
Ja, hoger verbruik geconstateerd aan de combinatie dagteller/literteller bij de benzinepomp/mijn banksaldo.
een ritje naar bekende bestemmingen met de daarbij behorende bekende afstanden zijn niet opeens minder lang geworden op de teller.
.
Ik schrijf de suggestie dat er iets met injectoren kan zijn zeker niet af.
Die is in dank aanvaard en zoals ik al zei die gaat op het lijstje "things to check".
De auto rijdt gewoon echt goed, niet sluipend (maar wel zuipend) steeds slechter zonder dat ik het doorheb. T is eerder dat ik denk dat als een injector zo'n essentieel ding is ik me wat lastig kan voorstellen dat als daar iets mee is het niet aan het rijgedrag van de auto merkbaar zou zijn.

Bandenspanning 2,6 voor/2,8 bar achter.
Bar hoog dus. Of volgens de huidige inzichten en maandelijks check en bijvullen indien nodig.

Volvo 740 niet zuinig. Dat is mij bekend na bijna 10 jaar en 150000 km Volvo 740.
Tis relatief, Eerder reed ik altijd rond de 1 op 10 en het huidige verbruik is er sinds een halfjaar ingeslopen nu. Dus er moet een oorzaak zijn.
Hopelijk komt die boven water anders wordt het Aygo-not far. )-:

( andere B230F hier haalt wel 10-11 km op een liter trouwens).
Een b230FK waar doorgaans een 940 omheen gebouwd is, is ook weer wat zwaarder dan een 740 (scheelt algauw minimaal 100 kg) maar als die al zuiniger is dan mijn 740 dan is er toch iets mis met mijn 740.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2021 07:45 #1465015 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Temp Kvs?
10 tot 20 graden lager zie je niet op je meter. En de lambda werkt ook allang bij 70 graden. De kachel wordt dan ook warm.
Je kunt de voltwaarde meten van ect bij de LH en van de sensor van de dash bij de dash. Dan weet je de waarde van de temp van de Kvs een stuk beter.
Je kunt ook je thermostaat in een pannetje leggen, moet je wel goed de temperatuur van het water goed kunnenbeoordelen.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-01-2021 09:33 #1465017 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Inderdaad kvs temperatuur.
Inderdaad kvs temperatuur.
Sensor of thermostaat kunnen beide roet in het eten gooien.

Hoe zit het met de lambda? ik meen me te herinneren dat je deze vrij recent vervangen hebt. Zeker weten dat dit het juiste type geweest is?

En een extra massa draad aan de lambda met een RVS! slangenklem bevestigen kan ook zeker helpen. De weerstand van de lambda via de uitlaat, beugels, spruitstuk etc. verandert nog wel eens door corrosie.

Volgens mij loopt de massa van de sensor via de uitlaat naar het blok, en dan via de massadraad achter op de kop naar de carrosserie. Dus die massadraad even controleren, maar alle andere even nalopen kan zeker geen kwaad.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2021 09:54 #1465018 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Kijk, die context is belangrijk :)
Dat je van 1:10 naar 1:7,5 is belangrijk in dit verhaal :). Dan sluit ik me denk ik bij noppen20 aan; kvs temperatuur. Sensor of thermostaat. Van een slechte injector ga je denk ik niet zo'n toename zien. Je kan om het uit te sluiten ze laten reinigen en op de flowbank zetten, dan weet je het gelijk. Kost zo'n €25 ex. per injector bij een revisiebedrijf.

Moderators: Jerry Stam