Motor wordt heet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2020 11:34 #1110151 door V700 register
Motor wordt heet is gemaakt door V700 register
Mijn 740 GLE (automaat) uit 1987 wordt sinds een paar maanden veel te heet als ik zo'n 40 km op de snelweg heb gereden. Bij korte afstanden geen probleem.
Nu kan ik niet harder dan 80-90 km/u rijden en moet ook de verwarming aanzetten om extra te koelen.
Een paar jaar geleden heb ik al eens bij hetzelfde probleem de koppeling van de ventilator vervangen, het is een tijd goed gegaan maar nu ook de waterpomp en thermostaat vervangen.
Cooling System Flush toegevoegd aan de koelvloeistof heeft geen effect gehad. Radiateur doorgespoeld (loopt goed door) en ook de motor via de aftapplug. Loopt langzamer want dat is maar een kleine opening.
Maar nog steeds is het probleem niet verholpen.
Bovendien wordt het brandstofrelais te heet. Dit heeft enkele keren ertoe geleid dat ik op de snelweg kwam stil te staan. Of ook dat ik na een stop niet kan starten en moet wachten tot het relais afgekoeld is.
De wegenwacht heeft voor mij een kabeltje gemaakt met een schakelaar en zekering om daarmee het brandstofrelais te overbruggen. Maar ook deze schakelaar wordt warm.
En zo rijd ik nu.....
Ik weet niet of er een verband bestaat tussen het relais en de koeling, maar ook het zekering/relais-compartiment wordt heet door de hete motor.
Maar ik zou graag van iemand horen wat ik nog meer kan doen om de motor weer op normale temperatuur te krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2020 13:09 #1463243 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Geen idee wat er aan de hand
Geen idee wat er aan de hand is. Maar het is wel handig om aan te geven in welke omgeving je woont. Dan iemand desgewenst eens met je mee kijken (coronaproof).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2020 13:56 #1463244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lamellen in de radiator
probeer de lamellen in de radiator er eens met je vinger uit te drukken. Als die makkelijk los komen koelt ie nie goe meer ondanks dat ie er verder prima uitziet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2020 21:45 #1463252 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe
Als je niet weet hoe oud de radiator is zou ik er een nieuwe in zetten . Zoals Rob al zegt, hij kan er mooi uitzien maar van binnen helemaal dicht zitten .

De zekeringskast wordt wel warm. Helemaal als je de aanjager op vol laat draaien zekering 13 ( dacht ik ) wordt dan ook heet , zo heet dat de houder er van kan gaan smelten .

Maar misschien heeft de brandstofpomp slecht contact. Bij mij zit deze onder de auto onder de stoel en heeft 2 aansluitingen (Geel en Zwart) Je kunt deze zelf nakijken.
Je kunt ook meten ( Ampére) hoeveel stroom de pompen "trekken".Misschien zit daar een probleem
Ook kun je de aansluiting controleren van de brandstofrelais in de zekeringsbak. Soms komt het voor dat tijdens de relais wissel een aansluiting ( die eens warm is geworden) los is geraakt uit de houder en deze door de wissel naar beneden is gedrukt waardoor hij "iets" contact maakt met het voetje van het relais en daardoor een slechte verbinding krijgt .

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2020 23:38 #1463256 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Mengsel niet te arm ?
Van een te arm brandstofmengsel kan een motor ook heet worden.
Maar eerst die radiateur check doen.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-10-2020 11:44 #1463261 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Kleur bougies
Of je brandstof mengsel goed is zie je aan de kleur van de bougies. Zou dat eerst controleren voordat je radiator vervangt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2020 13:43 #1463299 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slecht contact
Als een electrisch component warmer wordt dan normaal kan dat maar door twee dingen worden veroorzaakt: een hogere belasting (bijv. zwaar draaiende pomp, gedeeltelijke kortsluiting) of een slecht contact. Bij een slecht contact ontstaat de warmte dan wel in dat contact en niet ergens verderop in het systeem. Heb je het brandstofrelais zelf al eens vervangen?
Je zegt dat ook de schakelaar warm wordt, maar hoe warm is warm? Hoe groot is de zekering die de WW er voor je in heeft gezet? Dan weet je meteen hoeveel de maximale stroom is die de pomp trekt. Ik meen dat dat al gauw iets van 10 A kan zijn. Stroom meten is lastig, maar zo weet je ook al iets meer. Meet voor de aardigheid ook eens het spanningsverschil over de schakelaar.

Klopt het dat de motor pas overhit raakt nadat je 40 km hebt gereden en je van de snelweg af gaat? Of nog tijdens het rijden op de snelweg?
Is je temperatuurmeter wel betrouwbaar als er electrisch ook het één en ander aan de hand lijkt te zijn?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2020 19:21 #1463368 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Da's een goede
Zegt de tempmeter dat de motor heet wordt ?
Of voelt de motor ook echt heet ?

Een meter kan ook iets verkeerds aangeven natuurlijk.
Vals positief zoals dat heet.

Moderators: Jerry Stam