Volvo 740 waterlekkage passagierszijde rechtsvoor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2020 13:50 #1110149 door V700 register
Ik heb sinds kort het volgende probleem met m'n 740.

Ik heb sinds een week of 2 water aan de kant van de passagierszijde rechtsvoor, na een fikse regenbui of langere tijd regen.
Ik heb geconstateerd dat het water uit de kachelmotor gedruppeld komt, onderzijde van de kachelmotor(is ook nat in de motor als je door de kleine gaatjes kijkt/voelt).
Van de week de paravan doorgespoeld en dat is nu vrij van rommel en loopt goed door. Vermoedde dat daar de oorzaak lag misschien.
Vanochtend constateerde ik weer water op die locatie(had de vloer al afgedekt net onder de kachelmotor met een plastic zak en een handdoek, de handdoek was doorweekt...dus niet een beetje water komt er uit), dus is niet een verstopt kanaal in de paravan dat er water in de kachelmotor loopt lijkt mij.

Nu eigenlijk geen idee meer waar ik moet zoeken... beetje vaag probleem, want het water komt uit de kachelmotor.

Iemand hier ervaring met het zelfde probleem gehad en een oorzaak geconstateerd? En wellicht een oplossing gevonden :)

Alvast bedankt.
Gr, Johan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2020 14:11 #1463215 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Weet niet of je airco hebt.
Weet niet of je airco hebt. Maar een verstopping van de waterafvoer daarvan leidt ook tot een waterballet zoals beschreven.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-10-2020 14:58 #1463218 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Als ik het goed begrijp
Als ik het goed begrijp gebeurd het alleen als het regent, en ook als je niet eens met de auto gereden hebt?

Koelvloeistof lijkt met niet waarschijnlijk als het echt een waterballet is, maar het niveau al wel gecontroleerd?

Wat Astax hierboven zegt... de airco is een mogelijkheid.

Weet niet zeker of de 740 het ook heeft, maar bij de 940's zit er (onder de paravan) een zwarte plastic afdekplaat gemonteerd boven de ingang van de kachelmotor om het water hiervan weg te geleiden. Deze zit (nogmaals; ik ga uit van een 940) met van dat zwarte butylkit onder de paravan vast gekit aan de carrosserie aan de zijde van de voorruit. Dit zit vaak niet helemaal meer lekker vast, en is een mogelijk oorzaak.

Heb hier nog wel ergens een plaatje van voor de duidelijkheid... zal em eens opzoeken

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-10-2020 15:12 #1463219 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Deze zwarte plaat bedoel ik. 
Deze zwarte plaat bedoel ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2020 15:23 #1463220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @astax: Zit wel airco in,
@astax: Zit wel airco in, maar werkt helaas niet. Systeem is afgesloten. Is iig geen koelvloeistof, is echt regenwater.

@noppen20: Die zwarte bak onder de paravan zie ik wel zitten, gelijk aan jou foto als ik door het rooster kijk.
Dat zou een zeer logische verklaring kunnen zijn inderdaad, dat de kit los zit en daardoor dus gaat lekken. Top van die foto trouwens...kon er niks over vinden :)
Las ook her en der dat de voorruit wat op die plek lekkage kan geven en een oorzaak kan zijn, maar het water komt UIT de motor...niet ergens anders.
Dat word dan idd de paravan loshalen. Hm, gaat dat een beetje makkelijk...? Want mijn raamlijsten zijn nogal broos/verhard(ook geen beeld bij hoe ik die los krijg. Zitten die met een clicksysteem?

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-10-2020 16:16 #1463221 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic In de catalogus zag ik zo
In de catalogus zag ik zo snel dat die er bij een 740 ook in zit.
Of dat ook voor alle jaartallen geldt van de 740.... dat weet ik niet.

De paravan bij een 940 verwijderen is een fluitje van een cent.
Van horen zeggen weet ik dat het bij de 740 anders in mekaar steekt, en dat het best een sh*t klus is. Maar daar houdt mijn kennis hierover bij een 740 wel op.

Maar daar kan iemand anders je hier vast wel verder mee helpen ;)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2020 18:55 #1463226 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zoek
het onder de motorkap.
Op de aansluiting van het spatbord met het brandschot/firewall.
Die kan gaan kieren en dan vindt het water zijn weg inderdaad door de kachelmotor.
Doe daar maar eens carrosserie - of strikkit of desnoods siliconen op en kijken of het helpt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2020 19:18 #1463227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De Sika 710 butylkit is
De Sika 710 butylkit is besteld iig. Loop van volgende week komt dat binnen.

Ik ga morgen denk ik ff kijken wat ik al los kan halen van de paravan. De wagen staat nu droog in een loods voor nu.

Alleen die onderste sierstrip van de voorruit ben ik een beetje huiverig voor om los te halen, dat rubber is nogal uitgehard. Weet iemand of dat gewoon loswippen is met een sierstripverwijdertool? Of zit dat anders..?
----
Zover ik kon zien is die verbinding tussen spatbord en brandschot nog goed rechts. Andere kant(links) heeft wel droogte scheuren...die ga ik inderdaad ff op korte termijn met carrosserie kit weer afdichten. Dan pak ik ook beiden kanten ff mee.
Moet ff goed droog zijn allemaal voor ik dat aanpak, voordat ik eventueel vocht insluit....

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2020 19:29 #1463228 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Waar zit je in het land ?
Ik heb dit probleem uit eigen ondervinding ervaren bij een 740.
parafan bij een 740 echt maar dan ook echt als laatste loshalen.
Dat loshalen lukt nog wel maar goed terugplaatsen is behoorlijk tricky.

Dat zit dus anders. Die strip moet je vooral niet los gaan proberen te wippen.
Parafan met strip en al van de auto afnemen. Maar zoals gezegd. Terugplaatsen is het lastigst.

Ik heb meerdere lekkages gehad in het interieur en in alle gevallen zat het probleem niet onder de parafan. Niet te snel loshalen dus en al helemaal net met een of ander sierstripverwijdertooltje.

Trust me.
Been there.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2020 19:46 #1463229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok...goed om dit even te
Ok...goed om dit even te weten, thanks! Blijf ik van die strip af haha

Maar die kachelmotor, zit die niet in een gesloten systeem dan9bovenzijde sluit aan op de paravan)(wat ik zo zie op de tekeningen)..?

Ik ga zoiezo idd dan even heel goed die aansluiting bekijken tussen die verbinding spatbord/brandschot. Of er geen kleine scheur oid in zit.
Komt wel veel water naar binnen, afgelopen nacht denk ik 2-3 bekers water(handoek die op het plastic lag onder de kachelmotor was doorweekt)

Moderators: Jerry Stam