verbruik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2020 18:47 #1110122
door V700 register
verbruik is gemaakt door V700 register
hallo,
Ik heb een SAVIEM motorhome van 1976 met een 2.6 benzine met amper 76 pk.
Dit maakt van de motorhomer een slakkenhuis met een max van 90km op de snelweg, met plankgas.
Dit maakt dat die Litouwse en Poolse vrachtwagens constant tegen mijn achterbumper aan het duwen zijn.
Ik wil een max snelheid van 100 km/u kunnen halen .
ik wil de motor vervangen door een sterkere en jongere motor en kwam uit op de Volvo 740 met 2.1 turbo injectie benzine .
mogelijks met 5 bak of met automaat. Mijn voorkeur gaat naar de automaat om het gemakkelijker inbouwen ervan in de camper.
Mijn vraag gaat hem nu echter over het verbruik.
Om een idee te hebben van het toekomstig verbruik in de camper had ik graag het verbruik geweten van een 740 met 2.1 benzine in beladen toestand met een zware aanhanger of caravaan.
De camper mag 3.5 ton wegen en dat benadert ongeveer het MTM van een 740.
als er mij iemand aan deze gegevens kan helpen heb ik een idee of zo een inbouw rendabel kan zijn.
je kan me ook rechtstreeks mailen op bernardvannieuwenhoven@hotmail.com
alvast bedankt
Bernard
Ik heb een SAVIEM motorhome van 1976 met een 2.6 benzine met amper 76 pk.
Dit maakt van de motorhomer een slakkenhuis met een max van 90km op de snelweg, met plankgas.
Dit maakt dat die Litouwse en Poolse vrachtwagens constant tegen mijn achterbumper aan het duwen zijn.
Ik wil een max snelheid van 100 km/u kunnen halen .
ik wil de motor vervangen door een sterkere en jongere motor en kwam uit op de Volvo 740 met 2.1 turbo injectie benzine .
mogelijks met 5 bak of met automaat. Mijn voorkeur gaat naar de automaat om het gemakkelijker inbouwen ervan in de camper.
Mijn vraag gaat hem nu echter over het verbruik.
Om een idee te hebben van het toekomstig verbruik in de camper had ik graag het verbruik geweten van een 740 met 2.1 benzine in beladen toestand met een zware aanhanger of caravaan.
De camper mag 3.5 ton wegen en dat benadert ongeveer het MTM van een 740.
als er mij iemand aan deze gegevens kan helpen heb ik een idee of zo een inbouw rendabel kan zijn.
je kan me ook rechtstreeks mailen op bernardvannieuwenhoven@hotmail.com
alvast bedankt
Bernard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2020 19:30 #1463105
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Veel variabelen...
Beste Bernard,
Verbruik van een 740 is in dit geval relatief. Hangt af van je Cw waarde, eindoverbrenging, bandenmaat, rijstijl etc etc etc... Als je in je huidige situatie plankgas op de snelweg 90 haalt, zal je vast een dramatisch verbruik hebben. Met een 740 blok zal je iets meer vermogen hebben, maar als je dan ook plankgas op de snelweg rijdt zal het verbruik niet anders zijn dan je huidige setup. Stel het verbruik bij een 740 2,1 is 1:10 (ik noem maar iets), kan dat ik jouw situatie gerust 1:4 worden. Sowieso denk ik dat je bij een dusdanige swap het meer voor het vermogen doet en niet zozeer voor het verbruik.
Verbruik van een 740 is in dit geval relatief. Hangt af van je Cw waarde, eindoverbrenging, bandenmaat, rijstijl etc etc etc... Als je in je huidige situatie plankgas op de snelweg 90 haalt, zal je vast een dramatisch verbruik hebben. Met een 740 blok zal je iets meer vermogen hebben, maar als je dan ook plankgas op de snelweg rijdt zal het verbruik niet anders zijn dan je huidige setup. Stel het verbruik bij een 740 2,1 is 1:10 (ik noem maar iets), kan dat ik jouw situatie gerust 1:4 worden. Sowieso denk ik dat je bij een dusdanige swap het meer voor het vermogen doet en niet zozeer voor het verbruik.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-09-2020 21:44 #1463106
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Saviem SG2
Hallo Bernard, Ik heb ooit zelf een Saviem SG2 camper uit 1969 gehad. Deze was ooit een benzine service bus vd brandweer en is daarna omgebouwd naar camper en kreeg toen de 3.3 liter MAN diesel ( met ,ik meen, 80 pk) die Saviem zelf leverde. Het ding heeft mij door half Europa gebracht. Van Noorwegen tot Ierland en Frankrijk. Ook 20% heuvels in Schotland in de tweede versnelling waren geen probleem voor deze lange slag industriediesel. Daarmee haalde ik ruim de 100 km/ uur. Er zat handgas op, dus op de snelweg zette ik die vast op 105 km/uur en haalde daarmee, indien nodig, de vrachtwagens in. Dat op vrijwel vol gas rijden op snelwegen hield hij met gemak uren achtereen vol, zonder problemen. Wel even rustig warm rijden. Je moest dan wel de radio iets harder zetten en een normale gesprektoon was niet echt mogelijk omdat je bovenop de motor zit en dat hoor je. Het verbruik weet ik niet zeker meer, maar lag rond de 1 op 10 op diesel geloof ik. Het verbruik van een 740 op benzine zal daar niet onder liggen. M.a.w een diesel blok is misschien ook nog een overweging, of je moet alle milieuzones in willen mogen? Succes met je project!
groet, Pascal
groet, Pascal
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2020 23:11 #1463107
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Turbodiesel
Hallo Bernard
De 740 is niet geleverd met een 2,1 liter, maar met een 2,0 en een 2,3 liter motor. En een 2,4 liter Diesel. Allemaal ook in een non-turbo en een turbo-versie. Qua verbruik zou ik de turbodiesel aanraden, maar zoals Pascal al aangeeft zou je met een Diesel wel eens last kunnen krijgen van de milieuzones. Geen idee trouwens of en zo ja, hoe vaak daarop uitzonderingen worden gemaakt voor klassiekers.
Succes met de ombouw!
groetjes
Mathy
De 740 is niet geleverd met een 2,1 liter, maar met een 2,0 en een 2,3 liter motor. En een 2,4 liter Diesel. Allemaal ook in een non-turbo en een turbo-versie. Qua verbruik zou ik de turbodiesel aanraden, maar zoals Pascal al aangeeft zou je met een Diesel wel eens last kunnen krijgen van de milieuzones. Geen idee trouwens of en zo ja, hoe vaak daarop uitzonderingen worden gemaakt voor klassiekers.
Succes met de ombouw!
groetjes
Mathy
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-09-2020 09:22 #1463109
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Waarom niet gelijk voor de 2
Waarom niet gelijk voor de 2,3 liter gaan ipv de 2 liter?
Verbruik is wel lastig in schatten.
Het is niet rechtstreeks te vergelijken met het verbruik van sleurhut/aanhanger.
Aerodynamisch zijn de verschillen véél te groot.
Gewicht speelt overigens maar een kleine rol in het verbruik, met name op de snelweg is dit bijna te verwaarlozen.
Daarbij zal de eindoverbrenging waarschijnlijk wel anders zijn dan bij 740/940, en dus een ander toerental.
Een 740/940 met 100 op de snelweg kan 1 op 11 á 12 wel halen.
Ruwe schatting voor de Saviem? 1:9 á 10
Verbruik is wel lastig in schatten.
Het is niet rechtstreeks te vergelijken met het verbruik van sleurhut/aanhanger.
Aerodynamisch zijn de verschillen véél te groot.
Gewicht speelt overigens maar een kleine rol in het verbruik, met name op de snelweg is dit bijna te verwaarlozen.
Daarbij zal de eindoverbrenging waarschijnlijk wel anders zijn dan bij 740/940, en dus een ander toerental.
Een 740/940 met 100 op de snelweg kan 1 op 11 á 12 wel halen.
Ruwe schatting voor de Saviem? 1:9 á 10
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2020 10:47 #1463112
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine vs diesel
Als je het maximale vermogen vraagt van een benzinemotor wordt het mengsel verrijkt. Daardoor neemt het verbruik exponentieel toe bij (bijna) volgas rijden. Ook niet bijzonder goed voor het milieu trouwens.
Een dieselmotor werkt anders en heeft zelfs bij volgas nog altijd lucht over, anders komen er van die mooie zwarte pluimen uit. Misschien is het rendement van een volgas draaiende dieselmotor niet optimaal op dat punt, maar het verbruik gaat zeker niet zo exponentieel omhoog als bij een benzinemotor.
Op een vlakke weg speelt gewicht nauwelijks een rol, behalve dat dat meer rolweerstand geeft. Boven een bepaalde snelheid overheerst de invloed van de luchtweerstand. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus als je voor 90 kpu 76 pk nodig hebt, dan heb je voor 100 kpu theoretisch iets van 94 pk nodig.
Ik heb zo geen vermogenskromme bij de hand, maar om dit vermogen te halen moet je al een aardig toerental draaien. En dan liefst bij dat toerental nog iets van 20-30% reservevermogen om buiten het gebied van mengselverrijking te blijven.
Ik verwacht dat je met een dieselmotor beter uit bent.
Rob
Een dieselmotor werkt anders en heeft zelfs bij volgas nog altijd lucht over, anders komen er van die mooie zwarte pluimen uit. Misschien is het rendement van een volgas draaiende dieselmotor niet optimaal op dat punt, maar het verbruik gaat zeker niet zo exponentieel omhoog als bij een benzinemotor.
Op een vlakke weg speelt gewicht nauwelijks een rol, behalve dat dat meer rolweerstand geeft. Boven een bepaalde snelheid overheerst de invloed van de luchtweerstand. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus als je voor 90 kpu 76 pk nodig hebt, dan heb je voor 100 kpu theoretisch iets van 94 pk nodig.
Ik heb zo geen vermogenskromme bij de hand, maar om dit vermogen te halen moet je al een aardig toerental draaien. En dan liefst bij dat toerental nog iets van 20-30% reservevermogen om buiten het gebied van mengselverrijking te blijven.
Ik verwacht dat je met een dieselmotor beter uit bent.
Rob
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2020 14:37 #1463131
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Mijn ervaring
Is dat je voor het verbruik beter een 3.0 kan hebben die niets hoeft te doen op die snelheid dan een 2.0 waarbij je flink toeren moet draaien om bij de pk's te komen. Ik heb geen idee hoeveel zin/middelen/ruimte je hebt qua ombouw, maar moeilijk: OM606 van Mercedes, 6 cilinder turbodiesel, of de B6304 uit de 960, wil je makkelijk en een lui koppelrijk blok dat gek is op LPG, kijk dan eens naar een B30 uit een 164.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2020 16:43 #1463133
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen diesel....
Ik denk dat de TS geen diesel wil, anders had hij dat zelf ook wel bedacht. Ombouwen naar diesel is ook een nieuwe keuring bij de RDW lijkt mij. Ook voor de milieuzones niet interesant. Een ander benzine blok er in is de meest simpele optie, eventueel met LPG. Een modernere motor, bijv een B230FK vraagt ook allerlei aanpassingen in de electronica. Ik neem aan dat deze camper uit ‘76 weinig of geen electronica heeft m.b.t. ECU etc.
Een simpele 6 cilinder uit een amerikaanse auto lijkt mij. Veel cubic inches, veel Nm’s, weinig toeren, automaat. Eventueel op gas, MRB is er toch niet.
Meer cilinders, en inhoud en eventueel gas is neem ik aan ook nieuwe keuring bij RDW.
Een simpele 6 cilinder uit een amerikaanse auto lijkt mij. Veel cubic inches, veel Nm’s, weinig toeren, automaat. Eventueel op gas, MRB is er toch niet.
Meer cilinders, en inhoud en eventueel gas is neem ik aan ook nieuwe keuring bij RDW.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
26-09-2020 08:56 #1463137
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic B30 en laag verbruik...
De B30a in mijn 164 blinkt niet positief uit qua verbruik..... . Zie ik diverse berichten over b30 blok op volvokv.nl/forum .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2020 11:46 #1463138
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, bedankt voor je
Hallo, bedankt voor je verhaal. Ik heb zelf nog een SG2 met de 712 diesel erin. De Sg2 is het langste model en extra verhoogd. MTM 3800 kg. heel veel mee op reis geweest. ik herken je verhaal omtrent het bergop rijden. Ik heb nu een 720 motor gevonden met 90 pk en 5 bak ( andere verdeling maar geen echte 5e ) ) die gaat gewoon zo erin. maar het probleem zit hem nu in het koetswerk, dat is zo rot als maar kan. Dus dat wordt een moeilijke keuze. De SG2 benzine is een kort model ook met hangbed boven het stuur, en toch voor 4 personen. koetswerk heeft ook wat extra ventilatiegaten ondertussen. Beide campers zijn gestript en wachten op een restauratie ( of crematie ) . de SG2 benzine zou ook gebruikt worden door mijn kinderen, dus moet dit een beetje praktisch en probleemloos voertuig worden. automaat van Volvo, 2.1 van Volvo, servostuur , aangepaste motorruimte ( die hoge bak gaat eruit en er komt een vlakke vloer) draaibare voorzetels ..... en dan het gewone nodige voor een weekje overleven. Maar vooraleer met slijpschijf en lasapparaat aan de slag te gaan stelde ik mij de vraag omtrent het verbruik. grtjs en bedankt voor de reactie.
Moderators: Jerry Stam