Motor houdt in bij knipperen met grootlicht

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2020 19:56 #1110093 door Mathy van Nisselroy
Motor houdt in bij knipperen met grootlicht is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Ik merkte net op de snelweg dat de motor inhoudt als ik snel achter elkaar knipper met de verlichting c.q. het groot licht. Dat heeft ie voorheen nooit gedaan. Ook gaat het lambda-lampje even aan. Het gebeurt zowel met cruise control als zonder. Op de auto zit vier keer Xenon. Thuisgekomen nog eens geprobeerd terwijl de auto stil stond. Toen sloeg ie af. Nog eens geprobeerd en hij slaat niet af.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn.

BTW we hebben al eerder vastgesteld dat de accu waarschijnlijk niet meer helemaal fris is.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2020 20:15 #1462842 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Als ik
thuis mijn stereo inschakel dimt het licht ook even.
Als je die accu nou eens gewoon vervangt in de tijd dat je er hier vragen over stelt waar het aan kan liggen levert je meer inzichten op denk ik, constructief bedoeld.
Je had in 15 jaar tijd twee accu's in die auto las ik in een ander topic. Dikke kans dat je gewoon aan nr 3 toebent.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2020 20:20 #1462843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sluiting
Ik heb dit ooit met mijn 780 een tijdje gehad: het bleek sluiting in het circuit te zijn, veroorzaakt door bedrading naar de rechter koplamp

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2020 00:56 #1462849 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sloop
Hallo Peter

Als het niet aan de accu ligt, zou ik een nieuwe accu kunnen slopen. Dat wil ik als het even kan voorkomen.

groetjes

Mathy

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2020 14:55 #1462856 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Kwestie van accu laten testen bij accuboer.
Wat de oorzaak is blijft vooralsnog duister. Er staat hierboven al een oorzaak aangegeven. die tot brand kan leiden. Misschien een fout bij de anleg van xenonlicht. Als ik mij niet vergis, en dat zou kunnen, werkt xenonlicht met een voorschakelapparaat. Stel dat dit een hoge startstroom heeft dan heb je de rapen gaar. Chinees? Of een andere dubieuze herkomst?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2020 19:40 #1462867 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vroeger
Vroeger ging accu,s wel lang mee .Reken nu op zo,n jaar of 5 :-( ( met winterstop meegerekend)
Djulian heeft nu een gel accu achterin de kofferbak zitten eens kijk hoe lang deze mee gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2020 20:32 #1462869 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probeer eens om het relais te
Probeer eens om het relais te vervangen. Mogelijk dat deze bij uitschakelen de boordspanning vervuild ( defecte blusdiode).

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2020 21:52 #1462873 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Licht in de duisternis
Hallo Volvisti

@Jur: Nee, geen Chinese rotzooi.

@Henk: Die gel-accu wordt dan niet als startaccu gebruikt neem ik aan? Dan is de belasting anders. Graag zou ik van iemand willen ervaren hoe een gelaccu is als je 'm ook als startaccu gebruikt. Uit ervaring dan wel.

@Gerard: Dat ga ik binnenkort proberen. Het knipperrelais bedoel je toch?

Momenteel gebruik ik één kabelboom die beide H4's bedient en die aangesloten is op de originele Volvo kabelboom, maar feitelijk bediend wordt door de kabels die origineel op de rechter koplamp aangesloten waren. Het lampje-kapot-relais merkt hier overigens niks van. Via een leverancier (in België) die ik vertrouw kan ik een setje kabels krijgen, waardoor iedere H4 apart bediend wordt vanaf de standaard kabelboom van de auto. Dus de linker ballast door de bedrading van de linker koplamp en de rechter ballast door de bedrading van de rechter koplamp. Als het goed is, meldt het lampje-kapot-relais het dan ook weer als er een lamp niet aan wil. Er zou namelijk een weerstand in die bekabeling zitten.

groetjes

Mathy

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2020 21:55 #1462874 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Testen
dus die accu. Met die accu testen kom je meer te weten dan met scenariodenken want dan kan het aan van alles en nog wat liggen.
Als het wel aan de accu ligt hoef je niet verder te zoeken. Begin met de simpele dingen lijkt mij. Als die lampen echt je accu om zeep helpen was dat met die oude accu allang gebeurt lijkt me. ( is ook scenariodenken wat ik nu doe ;-))
De meest gekke electrische problemen verdwijnen dikwijls met een goede accu.
(dwz als de oude accu echt heel erg slecht was).

Die xenon lampen zijn waarschijnlijk gewoon goed aangesloten lijkt mij.
Want ze hebben gewoon goed gewerkt en ook zonder dat 't effect had op andere zaken. Als je twijfelt die xenon installatie nalopen.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-09-2020 22:12 #1462877 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Laatst iets dergelijks meegemaakt.
Massa aan verlichting in orde gemaakt en het was opgelost.
Verlichtingsniveau rechts en links was ook verschillend.
Kennelijk gingen er gekke stroompjes lopen die injectie of ontsteking beïnvloeden.
Accu lijkt me niet oorzaak.
Je kunt ook even gehele boordspanning even meten als de motor loopt en je Betreffende verlichting inschakelt.
Spanning moet echt heel ver wegzakken om motor uit te krijgen.

Moderators: Jerry Stam