Aanjager heeft kuren.

• Dick Eduard
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2020 19:55 #1109992 door Dick Eduard
Aanjager heeft kuren. is gemaakt door Dick Eduard
Ik heb me scheel gelezen maar nog niet iets gezien wat op mijn storing lijkt. Als de aanjager aanstaat wil hij wel eens kort stoppen en gelijk weer doorstarten wanneer dat niet gebeurt helpt meestal het draaien aan de schakelaar naar een andere stand. Soms stoppen,motor af en opnieuw starten en hij doet het weer. Ik als leek denk aan een elektrisch (los) contact. Is het de schakelaar of iets onder de zekeringen kast? Ik heb wel vast zekering 6 en 16 vernieuwd.
Het is een 940 estate uit' 96

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2020 21:42 #1462237 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Kachelweerstand?
Kachelweerstand?

• Dick Eduard
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2020 13:03 #1462241 door Dick Eduard
Beantwoord door Dick Eduard in topic Aanjager heeft kuren
Wanneer hij het even geheel niet doet dan ook niet op stand 5

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2020 14:20 #1462243 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Slaat de 30A zekering van de
Slaat de 30A zekering van de aanjager ook af en toe door? Zo ja, dan kan het zijn wat ik ooit had bij een vroege 760 met ACC: de magneetjes in de behuizing van de aanjager kunnen losrotten en dan de fan fysiek tegenhouden. Zolang het nog niet in ernstige mate is, helpt het soort handelingen dat je beschrijft, maar uiteindelijk helpt alleen een andere fan (of de behuizing ontroesten en de magneetjes vastlijmen).

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2020 15:00 #1462244 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Je zegt het zelf al...
Waarschijnlijk zit het iin het schakelcircuit of de de schakelaar. Ohmmeter of lampje/batterijtje er op. Vuile contacten in de stekkerverbinding, Loshalen en in de contactspray zetten. Verdachte nummer 2 is de schakelaar, Deze schakelt tussen de voeding en de massa (in de hoogste stand) of tussen de voeding tussen de aansluiting(en) op de kachelweerstand. Derde verdachte is de kachelweerstand. De contacten op de weerstand kunnen ranzig zijn. Ook de massaverbinding (stekker op de A-stijl) van de een verdachte kunnen zijn.
Tip: Wanneer je 12 volt zet op aansluiting 5 van de schakelaar (rood/witte draad) moet de aanjager op vol vermogen gaan loeien. Dan loop te stroom rechtreeks via de kachelweerstand naar de motor.

• Dick Eduard
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2020 16:55 #1462251 door Dick Eduard
Beantwoord door Dick Eduard in topic Aanjager heeft kuren
De aanjager is sedert een jaar er nieuw in gegaan. Hoe komt ik bij dat schakelcircuit en schakelaar? De dashboard verlichting verleden jaar vond ik ook een hele onderneming, dus heel graag wat tips.
Groet, Dick

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2020 01:58 #1462587 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Het schakelcircuit
is niet zozeer een separaat onderdeel, maar heeft meer betrekking op de logische schakeling die gerealiseerd wordt door het samenstel van de fysieke componenten die benodigd zijn voor die schakeling. De wijze waarop die componenten aan elkaar verbonden ( geschakeld) zijn bepaalt de werking.
Als je iets van electrotechniek weet snap je de opmerking "Je moet het in het schakelcircuit zoeken" maar dan had je de vraag al niet gesteld.
Dus aan die goedbedoelde opmerking heb je als electrotechniek-leek niet heel veel.

Als volgt.
Met je draaiknop in stand 0 gaat er geen spanning naar je aanjager, dus die draait niet. Logisch.
In stand 1 gaat er wel spanning naar de aanjager echter niet direct maar over een weerstand waardoor de aanjager niet volop draait.
In stand 2 gebeurt hetzelfde maar dan is de weerstand iets minder zwaar waardoor de aanjager al wat harder zal draaien.
En in stand 3 hetzelfde . steeds minder weerstand tot en met de een na hoogste stand.
In de hoogste stand zit er geen weerstand meer tussen dus Full Blow.
Dus omgekeerd uitgelegd, hoe de schakeling opgebouwd wordt ( dus hoe de onderdelen met elkaar verbonden/gecombineerd worden) en daarmee dus de werking bepaalt wordt ( ventilator op 1 , 2, 3, 4, of max) regel je met de draaiknop.

Hopelijk verduidelijkt bovenstaande iets.

Dus als iemand zegt "Je moet het in het schakelcircuit zoeken" dat kom je uit bij de componenten die deel van dat schakelcircuit uit maken.
Draaischakelaar, kachelweerstand, draadjes, zekering en de aanjager zelf.
Maar wáár in het schakelcircuit het probleem kan zitten doet dat advies geen uitspraak over.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2020 08:45 #1462589 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Flinke Klap
Onder het dashboardkastje.
Gaat de aanjager weer draaien dan zijn het de koolborstels.
Het lijkt erop dat het een handmatige bediening is.
Nog niet dan zet je zelf eerst 12v op de aanjager.
Nog niet rommel aan de weerstandstkkers links van de aanjager.
Nog niet meet de spanning daar.
Etc.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2020 22:12 #1462596 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic En
met die stappen die Adrian noemt controleer je dus de componenten van het eerder genoemde "schakelcircuit" ( aanjager zelf, weerstanden, etc)

• Dick Eduard
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2020 13:36 #1463297 door Dick Eduard
Beantwoord door Dick Eduard in topic aanjager heeft kuren
Bedankt fflunche, ik ga aan de slag

Moderators: Jerry Stam