Stuurhuis aan zijn einde ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2020 17:49 #1109968
door V700 register
Stuurhuis aan zijn einde ? is gemaakt door V700 register
Iedere keer ik om een of andere reden de wielen van de 740 verdraai zonder dat de motor draait, eergisteren wegens een panne en wegslepen bijvoorbeeld maar ook als ik aan de remmen heb gewerkt dan lijkt mijn stuurhuis ontluchtingsproblemen te hebben en schud het systeem als of je het dus niet goed ontlucht hebt.
Wat kilometers maken en het is weer verdwenen.
Kijk ik hier weer tegen een vervangexemplaar aan of zou het aan de pomp kunnen liggen ?
Wat kilometers maken en het is weer verdwenen.
Kijk ik hier weer tegen een vervangexemplaar aan of zou het aan de pomp kunnen liggen ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2020 21:06 #1462100
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zonder draaiende motor heb je
Zonder draaiende motor heb je geen stuurbekrachtiging, want die pomp wordt niet aangedreven. Het stuurt dan ook extreem zwaar, want je moet inwerken tegen de terugslagkleppen die een onbekrachtigd stuurhuis helemaal niet zou hebben.
Ik zou eens beginnen met de olie in het stuurhuis te verversen, als je dat nog niet hebt gedaan. Er moet ATF in, gewone Dexron 2D.
Ik zou eens beginnen met de olie in het stuurhuis te verversen, als je dat nog niet hebt gedaan. Er moet ATF in, gewone Dexron 2D.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2020 21:40 #1462102
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat ik dit stuurhuis
Ik denk dat ik dit stuurhuis zo een twee jaar geleden geplaatst heb, een tweedehands TRW exemplaar uit een 940. Dus op zich is de olie nog niet zo oud en Dexron. Ze ziet ook niet zwart, wat bij mijn oud stuurhuis wel het geval was.
Dit was wel een hele opgave om te ontluchten dit exemplaar.
Ik heb nog wel een reservepomp dus in principe kan ik de vloeistof wel eens vervangen en de pomp en zien wat dat veranderd. Of niet veranderd.
Dit was wel een hele opgave om te ontluchten dit exemplaar.
Ik heb nog wel een reservepomp dus in principe kan ik de vloeistof wel eens vervangen en de pomp en zien wat dat veranderd. Of niet veranderd.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2020 01:10 #1462107
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic ATF type F of G
Anders niet.
Of dat hetzelfde is als Dextron 2D ?
Even goed onderzoeken. Ik betwijfel het namelijk.
Dextron is door GM ontwikkeld.
ATF F en G is van Ford waarbij G gewoon een verbeterde versie is en de eerstvolgende letter in het alfabet.
ATF F en G hebben geen "friction modifiers" en alle andere types wel ( dextron, mercon).
Dus daar zit wel een essentieel verschil waarbij ik vermoed dat het met name voor versnellingsbakken kritisch is.
Of dat voor stuurpompen ook zo kritisch is ?
Sowieso een woud aan specificaties vwb die ATF.
Motoroliespecs en kwalificatiesystemen zoals API en ACEA zijn nog wel te doorgronden met wat gegoogle
Bij die ATF vloeistoffen is dat wat lastiger de vinger er achter te krijgen.
ATF is een generieke term, een containerbegrip, net als motorolie.
Maar dan weet je eigenijk nog steeds niet veel meer en kan je zomaar de verkeerde ATF erin kieperen.
Of dat hetzelfde is als Dextron 2D ?
Even goed onderzoeken. Ik betwijfel het namelijk.
Dextron is door GM ontwikkeld.
ATF F en G is van Ford waarbij G gewoon een verbeterde versie is en de eerstvolgende letter in het alfabet.
ATF F en G hebben geen "friction modifiers" en alle andere types wel ( dextron, mercon).
Dus daar zit wel een essentieel verschil waarbij ik vermoed dat het met name voor versnellingsbakken kritisch is.
Of dat voor stuurpompen ook zo kritisch is ?
Sowieso een woud aan specificaties vwb die ATF.
Motoroliespecs en kwalificatiesystemen zoals API en ACEA zijn nog wel te doorgronden met wat gegoogle
Bij die ATF vloeistoffen is dat wat lastiger de vinger er achter te krijgen.
ATF is een generieke term, een containerbegrip, net als motorolie.
Maar dan weet je eigenijk nog steeds niet veel meer en kan je zomaar de verkeerde ATF erin kieperen.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2020 01:14 #1462108
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Lees nu dat het niet meer gaat
Om een originele pomp van de 740 maar een 940 pomp.
Is alleen de pomp bepalend voor het type ATF of ook andere delen van de stuurinrichting ?
Is alleen de pomp bepalend voor het type ATF of ook andere delen van de stuurinrichting ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2020 09:13 #1462114
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het lijkt me dat vooral het
Het lijkt me dat vooral het stuurhuis zelf kritisch is, met z'n terugslagklepjes en venturi's enzo. En dat stuurhuis is niet perse anders bij een 740 of een 940 (de pomp ook niet, verwacht ik eigenlijk).
Vergeet niet dat de 940 een evolutie van de 740 is, en voor zo'n 95% eraan gelijk is.
Vergeet niet dat de 940 een evolutie van de 740 is, en voor zo'n 95% eraan gelijk is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2020 18:03 #1462126
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het stuurhuis is 100%
Het stuurhuis is 100% identiek, de pompen niet. Maar dat laatste hoeft het probleem niet te zijn, die is gewoon anders van vorm.
Er zijn twee types stuurhuizen, je kan het verschil het beste zien aan de aansluitingen van de slangen. Bij Trw is dat een grote ( bovenste ) en een kleine. Mocht je per ongeluk het verkeerde stuurhuis aanschaffen kan je het dus niet aansluiten.
Er zijn twee types stuurhuizen, je kan het verschil het beste zien aan de aansluitingen van de slangen. Bij Trw is dat een grote ( bovenste ) en een kleine. Mocht je per ongeluk het verkeerde stuurhuis aanschaffen kan je het dus niet aansluiten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2020 20:02 #1462132
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dacht zelf 3 typen ?
Zelf heb ik camgear.
Dacht dat er ook nog ZF en TRW is ?
Dacht dat er ook nog ZF en TRW is ?
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 10:11 #1462149
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Voor de stuurhuizen heb je
Voor de stuurhuizen heb je TRW/Cam Gear (3 verschillende modellen/versies), ZF en Koyo varianten.
Allen geschikt voor ATF type F en G, Dexron 2d,2e
Voor de pompen heb je de Signaw P (rond model), SIgnaw P (ovaal model), Signaw TC, Signaw TC met geintegreed reservoir, en een ZF variant.
Controleer eerst eens of het écht lucht is. Bv voorkant van de grond, motor uit, stuur ronddraaien en in het reservoir controleren op bubbels.
Het heel systeem werk normaliter op overdruk, dus je zou een vloeistof lek verwachten. Echter de pomp zuigt natuurlijk vloeistof aan, en dit (slang tussen pomp een reservoir) zou de voor de hand liggende plek zijn om lucht naar binnen te zuigen.
Allen geschikt voor ATF type F en G, Dexron 2d,2e
Voor de pompen heb je de Signaw P (rond model), SIgnaw P (ovaal model), Signaw TC, Signaw TC met geintegreed reservoir, en een ZF variant.
Controleer eerst eens of het écht lucht is. Bv voorkant van de grond, motor uit, stuur ronddraaien en in het reservoir controleren op bubbels.
Het heel systeem werk normaliter op overdruk, dus je zou een vloeistof lek verwachten. Echter de pomp zuigt natuurlijk vloeistof aan, en dit (slang tussen pomp een reservoir) zou de voor de hand liggende plek zijn om lucht naar binnen te zuigen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2020 19:45 #1462155
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles is netjes droog. Het
Alles is netjes droog. Het bijzondere - voor mij - is dat het euvel de kop opsteekt als er aan het stuur wordt gedraaid zonder draaiende motor. Iedere keer heb ik prijs. De eerste start na dat te hebben gedaan zijn er die kuren en verdwijnt na een paar keer te hebben gereden. Ik vind dit bizar.
Moderators: Jerry Stam