Benzinepomp - Starten

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2020 16:35 #1109918 door Jerry Stam (GAST)
Benzinepomp - Starten is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Hallo

Slurpje en Zoeperd hebben allebei een V 6

Als je de auto op contact zet gebeurt er weinig .Ja de lampen gaan branden het relais van de gordel tikt en dat was het.
Ga je starten dan pas gaat de benzine pomp onder de stoel en de opvoerpomp in de tank draaien .
Dat is toch standaard zo ? Het K Jet -Tronic systeem staat altijd op druk,want er zit een terugslagklepje (daar is ie weer ) :-) tussen de pomp en de benzineleiding onder de stoel die er voor zorgt dat de druk er op blijft staan.
Zelfs naar weken stilstand start de V6 heel vlot .
Hoe zit dat met de 4 cilinders ? Is dat het zelfde ?
Ben benieuwd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2020 08:01 #1461629 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ook bij mijn twee 760's (met
Ook bij mijn twee 760's (met V6, modeljaren 1984 en 1985) gaat bij het op contact zetten de pomp zoemen. Ik denk, dat jullie eens naar de relais moeten kijken...

Wat vlot starten betreft: de V6 hoort te starten binnen 1 omwenteling van de motor, als hij niet weken heeft stilgestaan. Om eerlijk te zijn: mijn 1984 exemplaar start momenteel helemaal niet, daar moet eerst een verse motordraadboom in...

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-07-2020 11:10 #1461649 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic K-jet heeft volgens mij bij
K-jet heeft volgens mij bij beide pompen een terugslagklep, en ook nog eens een accumulator (soort drukvat) om de boel op druk te houden. Loopt k-jet ook niet op een hogere brandstof druk dan de LH?

De 4-cilinders hebben overigens ook een terugslagklep, maar volgens mij maar 1.
Of deze echt bedoeld is om druk te behouden weet ik niet zeker, volgens mij is het meer om te voorkomen dat de leiding leeg loopt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2020 22:25 #1461667 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic een k-jet 4 cilinder
hoort met een accumulator een aantal uren zijn benzinedruk te houden, niet dagen. Dat lees ik uit diverse boeken maar waar precies weet ik niet.

Mijn 4-cilinder start meteen na een start, maar na een dag stilstaan duurt het iets langer. En dus ook na een 1e start.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 11:38 #1461670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 32
Dit is bij Slurpje al 32 jaar zo . Ik denk dat het zo hoort. Zoepert ook trouwens
De v 6 start altijd in 1 keer rond .1 week of 1 maand dat maakt niet zo veel uit.
Bij de 4 cilinders verbaast het mij dat het "zo lang duurt". Viel mij op tijdens een meeting .

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 14:56 #1461673 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Starttijd
Bij alle viercylinders in goede conditie is amper één omwenteling van de motor nodig voor het geval gaat draaien. staat het geval wat langer stil, 3 dagen of meer, dan slaat deze na enkele slagen aan. Natuurlijk moet de wagen stationair goed zijn afgesteld (basistoerental) en er moet geen ranzige verdelerkap op zitten, ziekenhuisbougies zijn funest en een vervuilde inlaat plus slangen of een verkeerd afgestelde gasklepschakelaar kunnen een ongesteldheid danig bevorderen. Zoals iederen weet of kan weten. Het kan in deze gevallen geen kwaad roomser te zijn dan de paus himself en ook de onderhoudsintervallen volgens fabrieksschema nauwlettend aan te houden. Ook gemakkelijker bij een storingsdiagnose... ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 16:45 #1461684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maximaal één omwenteling
Een redblock heeft maar één merkteken op het vliegwiel. Als de motor is uitgezet en dit merkteken is nét voorbij de sensor tot stilstand gekomen, moet de startmotor de motor eerst weer zover ronddraaien dat het merkteken voorbij de opnemer is gekomen. Pas dan "weet" de ecu wanneer er brandstof ingespoten moet worden en wanneer de bougies moeten vonken. Maximaal één omwenteling dus. Daarom springt de motor de ene keer direct aan en duurt het een andere keer iets langer.
De brandstoftoevoerleiding blijft in principe altijd gevuld met brandstof, tenzij er ergens lucht bij kan en de benzine terug kan lopen naar de tank. Misschien zit er ook nog een (anti)terugslagklep in het systeem, maar behalve in de pomp zelf zou ik eerlijk gezegd niet weten waar die dan zit. Benzine is bij 3 bar niet samendrukbaar, dus is een gevulde leiding bijna direct op druk.
Mijn LPT draait op LPG en start dus alleen op benzine. In die 20 jaar / 500K km dat ik hem heb, is er nog nooit een benzinefilter of in-tank pomp vervangen. Heel zelden dat ik langer dan 1 à 2 seconden moet starten. Ook die keren dat die meerdere weken vakantierust had gehad, was een tikje van de startmotor genoeg om hem aan te laten slaan.
Rob

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 21:22 #1461688 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic zo lang
is relatief begrip, vind ik. Na vijf weken stilstaan duurt het bij mijn k-jet 3-4 sec. Valt dus mee. Eenmaal gelopen is het: tik lopen. Dat het langer duurt dan een 6-cilinder k-jet kan ik ook nog beredeneren.

Edit; een k-jet is echt anders dan met de LH's inspuiting. Het is een Continue Inspuiting....

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2020 00:18 #1462160 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic :-)
" volgens mij is het meer om te voorkomen dat de leiding leeg loopt."

Anti dus.

En nu duik ik heel snel achter de bank :-)

Ps. Ik heb nog nooit eerder gehoord van een auto die niet hoort te pompen op contact.
(of het moet een mechanisch aangedreven pomp zijn zoals op een Volvo 544 of zo)
Lijkt me wel een dingetje dus Henk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2020 19:37 #1462213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zolang
Het goed gaat .....en dat al 32 jaar....echt ik weet niet beter of hij doet het zo.

Instappen auto op contakt 2 naar stand 3 starten en zodra de startmotor draait doet de pomp ook mee.l

Moderators: Jerry Stam