M46 versnellingsbak - kraken bij overgang 4 -> 3

• Guido De Jongh
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2020 17:40 #1109888 door Guido De Jongh
Ik heb een 740GLE, bouwjaar 1987, met B230E motor en 4+overdrive bak (M46). Er staan 215.000 km op de teller.

De versnellingsbak werkt perfect. Alleen...bij het schakelen van 4de naar 3de - met snelheden hoger dan +/- 60km/u - kraakt hij occasioneel. Dat kraken gebeurt niet in de andere versnellingen. De versnellingsbakolie is reeds vervangen. Wie heeft een idee hoe het kan worden opgelost? Moet de versnellingsbak worden opengegooid?
Bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-06-2020 10:58 #1461489 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kraken? als in tandenpoetsen
Kraken? als in tandenpoetsen omdat de tandwielen in de bak niet gelijk staan tijdens het schakelen?

Was het kraken er ook al vóór de nieuwe olie?
Welke olie heb je er in gegooid?
Heeft de nieuwe olie überhaupt iets veranderd? erger, minder erg of onveranderd geluid?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 11:13 #1461491 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic synchromesh
Klink er mij naar dat de synchromesh-ring van de 3e zijn langste tijd heeft gehad (dan krijgt de bak bij het terugschakelen vanuit de 4, het tandwiel van de 3e versnelling niet meer voldoende op snelheid). Hiervoor moet de bak open.
Als het met dubbel-clutchen niet kraakt zou dit mijn best-guess zijn.
Voor reparatie moet de bak dan wel open.
Aan de andere kant; mogelijk zijn er hier op het forum ervaringsdeskundigen die kunnen vertellen dat je met dit probleem oud kan worden (aangezien de rest van de baksteen ook voor de eeuwigheid gebouwd lijkt te zijn).

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 15:24 #1461503 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Makt het nog verschil of je
Makt het nog verschil of je terugschakelt vanuit de vierde versnelling, of vanuit 4+OD?

• Guido De Jongh
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 21:19 #1461526 door Guido De Jongh
Beantwoord door Guido De Jongh in topic Hallo Willem en anderen,
Hallo Willem en anderen,

bedankt voor de feed-back.

JA, ook vanuit 4+OD, voor zover ik me goed herinner, kraken de tandwielen. Maar het is niet systematisch.

Dus, synchromesh-ring is mogelijk de oorzaak ?

Bedankt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 07:30 #1461559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moeilijk zo te zeggen
Op afstand blijft het moeilijk beoordelen.
Ik "gok" op de synchromesh. Als het probleem niet elke keer voordoet, zou ik lekker afwachten tot het moment dat ie toch een keer naar de garage/deskundige moet en daar een diagnose laten uitvoeren.
En ik blijf ook het gevoel houden dat dit geen acuut issue is wat onmiddellijk aangepakt moet worden (iemand anders wel een ervaringsdeskundige op dit gebied?)
Bij het opschakelen (dus van 2 naar 3) heeft de synchromesh minder werk en zal je het kraken bijna nooit horen.
Ik heb in het verleden het schakelen zonder koppeling best wel uitgeprobeerd (gewoon omdat het kan, niet om te kijken of het kapot kan maar gewoon om uit te proberen. Ook met de gedachte hoe ver je zou kunnen komen als je koppeling er eens uit zou klappen). Dit moet je zeker wel met enig gevoel doen. Opschakelen gaat eigenlijk verbazingwekkend soepel (omdat je aan het optoeren bent), bij het terugschakelen moet je echt zorgen dat je toerental ook klopt (dus wat spelen met het gaspedaal). Uiteindelijk kan je zo best soepel rijden.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 23:30 #1461601 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Krak
Je kunt hiermee twee kanten uit. De bak kan het nog jaren volhouden of pas op, straks komt de hele bakinhoud uit je uitlaat... ;-)

Zelf zou ik kijken of er metaalsporen in de (afgetapte) olie zit. Maar uit ervaring weet ik dat een bak met magnetische aftapplug met een niet onaardige
hoeveelheid metaal er aan gewoon tienduizenden kilometers bleef 'leven'. Sterker nog, ik heb niet meegemaakt dat de bak aan gort ging.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2020 00:32 #1461609 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Magnetisme
Hallo Jur

De meeste synchromeshringen zijn van messing. Daar heeft magnetisme geen vat op voor zover ik weet.

groetjes

Mathy

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2020 01:16 #1462077 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nou.
Ik kan me voorstellen dat als een synchromeshring stuk is de tandwielen het meer voor de kiezen krijgen. Die zullen niet van messing zijn en dus metaalslijpsel kunnen afgeven. Geen/wel metaalslijpsel aan de magneet zegt dan wel iets over eventuele gevolgschade van die defecte ring.
Lui terugschakelen kan ook nog. Dus pas onder de 60 km/h. Bij wijze van damage control maatregel, of helemaal niet terugschakelen naar de drie als het niet hoeft.
Zoals bij afremmen bij een verkeerslicht. Als je moet klimmen is het wat anders natuurlijk. Maar dit is NL en niet de Alpen of de Pyreneën.
Als het mijn auto zou zijn zou ik doorrijden. Misschien kan die er wel heel oud mee worden.

Moderators: Jerry Stam