Stofkapjes plaatsen achterremklauw, raadsel

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2020 19:02 #1109727 door Peter B.
Iemand met dit bijltje gehakt ?
Heb de remklauwen gereviseerd, ATE 40 mm.
Remzuigers eruit. Alles schoongemaakt, nieuwe rubberring.
Remzuigers terug met ATE vet.
Maar dan,
De nieuwe stofkapjes plaatsen....En dat wil niet.
De buitenrand bevat een stalen ring, die is dus niet plooibaar itt de binnenrand ( die in het groefje vd zuiger valt)
Ik krijg de buitenste rand maar niet in/over de zitting in de remklauw geplaatst, net of de diameter vd stofkap iets te klein is.
Zit ie aan 1 kant goed, in die zin dat ie erover heen valt dan floept ie weer los als je de andere kant eroverheen duwt.
En in 1x gelijkmatig erop wil ook niet.
Ze zijn qua buitendiameter gelijk met de oude. Met schuifmaat gemeten. Scheelt ook niet noemenswaardig.
De oude plaats ik in 3 seconden terug. Ik heb ze ook wel eens eerder geplaatst, staat me niet bij dat ik toen ook heb lopen klooien.
Doe ik iets fout ? Is het aftermarketzooi die verdacht kan zijn?

Is er een trucje ?

Thx
Grt
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2020 22:56 #1460389 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic druppel
Roep de hulp eens in van een druppeltje remolie. Of WD40. Dan floept het geval waarschijnlijk wel op zijn plaats.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2020 23:42 #1460390 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Wat dacht je
van drie likken ATE remmenvet die er al op gesmeerd zijn ?
T glibbert echt alle kanten op.
Ik volg de gedachte, dank voor het meedenken.
Naar mijn idee zijn ze gewoon te klein qua binnendiameter van het gedeelte dat in de klauw zelf moet vallen. Die stalen ring die erin verwerkt zit rekt nou ook niet op onder invloed van WD40 of remolie of ATE remmenvet helaas.
Experiment gedaan. Klauw in vriezer. stofkap in heet water. Toen was ie wel te plaatsen maar "werkt" zichzelf weer los bij normalisering naar omgevingstemperatuur.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2020 17:47 #1460403 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic wat ik heb gedaan (ik hoop dat ik het goed uitleg)
is hetzelfde tot het moment van stofkapjes plaatsen. Ik had een ander advies, kom ik op terug, maar het is toch anders goed gelukt aan de voorkant (2 X 2 40 mm), Ik heb eerst de stofkapjes goed teruggeplaatst in de remklauw in de rand van de remklauw ('onderste rand') dus zonder de remcilinder te gebruiken. Goed in de onderste randen gedrukt. Daarna de remcilinder, ingevet met ATE vet, in het rubber gestopt en tot 3/4 ingedrukt in de klauw. Toen de stofkap aan 'de bovenste rand' geplaatst aan de rand van de remcilinder. Toen de remcilinder geheel teruggeduwd naar tevredenheid.

Het advies vooraf was anders. Dat werkte niet. Dus eerst remcilinder met stofkap - vast aan de bovenste rand-, om daarna de stofkap in de onderste ring van de remklauw te priegelen met een houtje of iets dergelijks met scherpe randen. Ik vermoed dat mij dat niet lukt omdat het vet in de onderste rand loopt vanaf de remcilinder door hem in de klauw te drukken. Daardoor zit teveel vet - oorzaak ligt idd bij mij - in de onderste rand, waardoor het rubber niet meer wil gaan zitten.

en volgens mij lost WD 40 rubber op....

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2020 02:53 #1460413 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dank voor de tips federer!
Trouwens ik denk dat waar je typt "remcilinder" je "remzuiger" bedoelt.
Heb alle varianten uitgeprobeerd. Helpt niets.
Juist wat jij simpel verwoordt als in de onderste rand gedrukt is waar het op hangt. Juist dat wil niet.
Een vierkant duw je ook niet door een rond gat uiteindelijk. Het wil op geen enkele wijze, Ik ben geen prof maar als ik zelf een cilinderkop vervang en stabilisatorstangen etc dan ben ik ook geen onbenul lijkt me.
Heb bij zo'n manchet bij wijze van experiment eens met een scherp mes aan de binnenkant wat rubber weggesneden, Heel voorzichtig... zoals egels het 't doen.
En dan past ie, dus de metalen ring is op maat voor de passing.
Mijn conclusie is dat het rubber er te dik op gevulcaniseerd zit.
Wat ook verklaart dat ie er weer afspringt na de "remklauw in vriezer en stofhoes in heet water" methode.
En ik kon er behoorlijk wat afsnijden voor het ding zijn "structural integrity" zou verliezen.
Aftermarket kwaliteit schat ik toch in.
Heb contact gehad met de leverancier erover. Maar ja, andere kant van het land. Dus ik rij er niet ff naartoe om het euvel te demonstreren.
Die melde dat origineel Volvo niet leverbaar is. Of wel maar dan zit er een hele remklauw aan vast. Klein minpuntje maar.

WD40 heb ik niet gebruikt , dat is hier ook helemaal niet voor. Ik noemde het in een rijtje van mogelijke middeltjes die niet werken om te illustreren dat als één van die middeltjes niet werkt een ander middeltje uit dat rijtje ook niet werkt omdat bij deze oorzaak geen enkel middeltje werkt. Plus dat ik het aanhaalde omdat Jur erover begon.
Daar refereerde ik ook aan.

Dus wees zuinig op je achterremklauwzuigerstofhoezen ( 3x ww)

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2020 12:04 #1460417 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic klopt
is remzuiger. Zal ik proberen te onthouden :-).

Ik heb eens een aftermarket bodemplaat gehaald voor de V70n, die was nagenoeg ook niet pas te krijgen rekening houden met levensduur, betrouwbaarheid, veiligheid, etc. Ik heb toen een originele geplaatst voor de zekerheid en die paste zonder een enkel probleem. Herkenbaar dus!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2020 11:23 #1460433 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Zo pas nog
Ik heb enkele maanden geleden nieuwe stofkapjes op de remzuigers voor geplaatst. Zonder enig probleem.

Een nieuwe mogelijkheid is dat nieuwe originele kapjes niet leverbaar zijn omdat de leverancier ze niet origineel levert.

Dus ga eens buurten bij Timen Smit of waag er een bezoekje aan de websites van Estate Services of Nordicar aan.

Dat WD40 verhaal komt uit de rijwielbranche. WD40 maakt het rubber wat soepeler en gladder. Natuurrubber lost niet op in WD40. Synthetisch rubber echter wel. Dit heeft in feite een mindere kwaliteit.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2020 20:12 #1460445 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dit ging om achterzijde
"Een nieuwe mogelijkheid is dat nieuwe originele kapjes niet leverbaar zijn omdat de leverancier ze niet origineel levert."....

?? Ik ben je even kwijt bij deze zin Jur.

Wat ik had besteld voor mijn achterremklauwen kwam bij een vd leveranciers vandaan die je noemt.
En daar heb ik 3 jaar geleden zo'n zelfde ding besteld en toe was plaatsen ook een eitje. Geen glijmiddeltjes nodig gehad.
Mijn conclusie blijft vooralsnog exemplarisch geval van een productiefout.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2020 19:54 #1460701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik....
koop wel nieuwe klauwen als het zo ver is .Dat gekloot kan ik niet aan ...

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2020 23:23 #1460704 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic tis ook gekloot
klopt.
Vastzittende zuigers eruit zien te krijgen.
Klauwen schoonmaken is a hell of a job.
Etc, etc, etc
Kost een hoop tijd en gepruts. En laten doen kost meer aan uurloon dan een nieuwe.
Maar als ik zo'n ding in mijn handen heb dan denk ik. "jeetje, weggooien is toch ook zonde, laten we eens kijken of dat op te kalefateren is".
Die dingen worden trouwens regelmatig nieuw verkocht met statiegeld. En dat krijg je terug als je de oude terugstuurt want... Ze worden gereviseerd.
Het zijn onderdelen die gereviseerd weer prima heel lang meegaan. Revisie is niet moeilijk ook, alleen tijdrovend.

Moderators: Jerry Stam