Verschillende aircopompen

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2020 20:08 #1109686 door Joost Ruizendaal
Verschillende aircopompen is gemaakt door Joost Ruizendaal
Hallo mede-verenigingsleden,

Komend weekend ga ik een climate control inbouwen in mijn 1990 940 Turbo, die nu nog geen airco heeft. Het liefst wil ik de slijtdelen vernieuwen, zodat het systeem zonder makken meteen 10 jaar meegaat (of nog langer...). Ik ben daarom een nieuwe verdamper in het kachelhuis aan het bouwen, en zo wil ik ook een nieuwe condensor, droger en pomp bestellen. Die condensor en verdamper zijn niet zo duur, maar ik zie dat er twee varianten van de pomp worden aangeboden. De bevestigingspunten lijken hetzelfde, maar de aansluitingen van de leidingen niet. Punt is wel dat de nieuwprijs van het ene type pomp 275, en van het andere 495 is. De pomp die hoort bij mijn aangeschafte ECC uit een sloper (97-er LPT) is net die dure variant.
Nu ik toch alles nog moet inbouwen; zijn de leidingen zelf echt verschillend bij de twee typen pompen? Dan kan ik beter voor een paar tientjes gebruikte leidingen kopen voor die "goedkope" pomp, en vervolgens het goedkope type pomp monteren. Ik heb nu immers nog de luxe dat ik het hele systeem zelf kan samenstellen... Of zie ik nu iets over het hoofd?

Hopelijk kan iemand me verder helpen. Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2020 20:42 #1460196 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ik zou...
Personnlijk zou ik kiezen voor delen die volgens het boekje bij elkaar horen. Dat geeft het minste geduvel en spaart tijd en is daarom uiteindelijk goedkoper.

Nu zijn airco's mijn fort niet, i wil er ook geen hebben, maar dat is een kwestie van persoonlijke 'visie'.

Wat soms er veel scheelt is shoppen. Dit doe ik meestal, terwijl ik de kwaliteit niet uit het oog verlies. Bij voorbeeld een koppeling die van Sachs afkomt maar die ook door Volvo wordt gemonteerd, maar dan met de letters Volvo en het OEM-nummer er in. Het kan zo maar dat dit bij een ECC ook lukt.

In ieder geval succes met je project.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-04-2020 10:33 #1460204 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Tussen welke 2 pompen kun je
Tussen welke 2 pompen kun je kiezen?
Uit mijn hoofd zijn er namelijk 3 of 4 varianten geweest.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2020 12:19 #1460207 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic De dure heeft de twee
De dure heeft de twee aansluitingen onder een blindplaatje (de leidingen in de motorruimte hebben een soort aangegoten blokje, waardoor ze elkaar fixeren).
De goedkope heeft twee opstaande aansluitingen (wartels, of hoe heten ze).

Ik kan me voorstellen dat de 960 weer een andere pomp heeft, die heeft een multiriem en zal een andere poelie nodig hebben. En de bevestiging is misschien ook anders, geen idee (heb nooit een 960 gehad).

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-04-2020 13:19 #1460208 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Heb je geen bijbehorende
Heb je geen bijbehorende volvo-artikelnummers?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam