Past een 530 B200ET kop op een B230FK blok?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2020 21:29 #1109667
door V700 register
Past een 530 B200ET kop op een B230FK blok? is gemaakt door V700 register
De kleppen van mijn B230FK zijn binnen een aantal maanden uit gesteld.
Daarnaast vermoed ik dat de koppakking lek is; er verdwijnt namelijk koelvloeistof. Kortom het is tijd om de boel eens goed aan te pakken!
Nu kan ik een B200ET 530 cilinderkop kopen die nog dikke plaatjes heeft. Deze komt geloof ik uit een 740 turbo en heeft ook natrium gevulde kleppen.
Wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord heb, is dat alle 530 (turbo) koppen uitwisselbaar zijn. Klopt dat? Ongeacht of het een b200 of b230 motor is?
Mijn vraag is, of deze kop dus op mijn B230FK blok past?
Daarnaast vermoed ik dat de koppakking lek is; er verdwijnt namelijk koelvloeistof. Kortom het is tijd om de boel eens goed aan te pakken!
Nu kan ik een B200ET 530 cilinderkop kopen die nog dikke plaatjes heeft. Deze komt geloof ik uit een 740 turbo en heeft ook natrium gevulde kleppen.
Wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord heb, is dat alle 530 (turbo) koppen uitwisselbaar zijn. Klopt dat? Ongeacht of het een b200 of b230 motor is?
Mijn vraag is, of deze kop dus op mijn B230FK blok past?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2020 21:10 #1460086
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een 530 kop is wat er
Een 530 kop is wat er origineel op een B230FK zit, het antwoord is dus ja, je kunt zonder problemen de kop overzetten.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2020 23:07 #1460089
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Revsietip
Uitlaatkleppen zijn eerder 'gaar' dan inlaatkleppen. Controleer de dikte van de inlaatklepplaatjes. Zijn deze 3.80 - 4.00 dik, dan zijn de inlaatkleppen nog lang niet uitgesteld.
In dit geval laat je de uitlaatkleppen vervangen en de uitlaatklepzetels. De klepgeleiders zijn meestal ook nog goed., maar laat ze wel controleren. Laat dan ook controleren of de kop vlak is. Indien niet dan moet de minimum kophoogte na vlakken worden gecontroleerd (volgens de fabrieksgegevens).
Voor de uitlaatklepzetels zijn CNG (aardgas) zetels aan te raden, deze zijn temperatuurbestendiger. De kosten zijn amper hoger, het zijn gesinterde zetels, deze slaan minder in.
Ik was voor de revisie zonder vlakken 242,32 Euro inclusief BTW kwijt, bij de Nijmeegse Motoren Revisie, Industrieweg 40. Dus goedkoper dan een tweedehands kop die veel minder lang mee gaat.
Wel even van te voren bellen, Edo is er niet altijd
In dit geval laat je de uitlaatkleppen vervangen en de uitlaatklepzetels. De klepgeleiders zijn meestal ook nog goed., maar laat ze wel controleren. Laat dan ook controleren of de kop vlak is. Indien niet dan moet de minimum kophoogte na vlakken worden gecontroleerd (volgens de fabrieksgegevens).
Voor de uitlaatklepzetels zijn CNG (aardgas) zetels aan te raden, deze zijn temperatuurbestendiger. De kosten zijn amper hoger, het zijn gesinterde zetels, deze slaan minder in.
Ik was voor de revisie zonder vlakken 242,32 Euro inclusief BTW kwijt, bij de Nijmeegse Motoren Revisie, Industrieweg 40. Dus goedkoper dan een tweedehands kop die veel minder lang mee gaat.
Wel even van te voren bellen, Edo is er niet altijd
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2020 12:35 #1460183
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Natrium
Ik zou er wel op letten, nu je de kans hebt, om er natriumgevulde uitlaatkleppen in de zetten. Herkenbaar aan een klein gaatje in het klepvlak (2mm of zoiets) in tegenstelling tot een normale klep, met een uitsparing van een mm of 11/12.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2020 21:50 #1460200
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties.
Timen bevestigde ook dat deze kop gaat passen.
Ik heb de kop inmiddels gekocht en er zitten idd natriumgevulden kleppen in.
Klepstelplaatjes tegen de 4mm aan. Dus de kop kan nog wel even mee.
Timen bevestigde ook dat deze kop gaat passen.
Ik heb de kop inmiddels gekocht en er zitten idd natriumgevulden kleppen in.
Klepstelplaatjes tegen de 4mm aan. Dus de kop kan nog wel even mee.
Moderators: Jerry Stam