ECC inbouwen: welke ECU heb ik nodig?
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2020 15:48 #1109648
door Joost Ruizendaal
ECC inbouwen: welke ECU heb ik nodig? is gemaakt door Joost Ruizendaal
Beste mede-verenigingsleden,
Mijn 940 Turbo sedan uit 1990 bevalt me goed, maar het gebrek aan airco vind ik met onze 'nieuwe zomers' zo vervelend dat ik besloten heb om ECC in te bouwen. Met dank aan de bekende adressen heb ik inmiddels een vrijwel compleet systeem van een latere 940 (1996/1997, zoiets) op de kop kunnen tikken. Ik zit nog met twee vragen:
- Voor zover ik weet was ECC in 1990 nog niet leverbaar. Moet ik een andere ECU monteren, en welke zou dat dan moeten zijn? Ik kan me goed voorstellen dat mijn huidige ECU niet geschikt is.
- In hoeverre is de kabelboom voorbereid op een ECC-systeem? Is het verstandig om een donor-kabelboom erbij te kopen? En is het interieur voorzien van een aparte kabelboom die ik kan uitwisselen voor een ander exemplaar, of is dit één geheel met bijv. de motorkabelboom?
Verder wil ik hoe dan ook de viscofan behouden, dat geluid wil ik voor geen goud missen. Ik wil het daarom zoals origineel bedoeld installeren; met een aparte elektrische koelventilator voor de aircocondensor, zoals de 760's ook hebben. Mocht dat nog gevolgen hebben voor het wel/niet vervangen van de ECU, hoor ik dat graag.
Ik ben me ervan bewust dat dit een flinke operatie wordt. Maar de auto is het waard en als ik het wil doen, moet het nu: het interieur moet er toch uit vanwege de inbouw van een volledig beige interieur. Dus als jullie verder nog aandachtspunten hebben, houd ik me aanbevolen.
Alvast dank en ook alvast fijne Pasen gewenst.
Mijn 940 Turbo sedan uit 1990 bevalt me goed, maar het gebrek aan airco vind ik met onze 'nieuwe zomers' zo vervelend dat ik besloten heb om ECC in te bouwen. Met dank aan de bekende adressen heb ik inmiddels een vrijwel compleet systeem van een latere 940 (1996/1997, zoiets) op de kop kunnen tikken. Ik zit nog met twee vragen:
- Voor zover ik weet was ECC in 1990 nog niet leverbaar. Moet ik een andere ECU monteren, en welke zou dat dan moeten zijn? Ik kan me goed voorstellen dat mijn huidige ECU niet geschikt is.
- In hoeverre is de kabelboom voorbereid op een ECC-systeem? Is het verstandig om een donor-kabelboom erbij te kopen? En is het interieur voorzien van een aparte kabelboom die ik kan uitwisselen voor een ander exemplaar, of is dit één geheel met bijv. de motorkabelboom?
Verder wil ik hoe dan ook de viscofan behouden, dat geluid wil ik voor geen goud missen. Ik wil het daarom zoals origineel bedoeld installeren; met een aparte elektrische koelventilator voor de aircocondensor, zoals de 760's ook hebben. Mocht dat nog gevolgen hebben voor het wel/niet vervangen van de ECU, hoor ik dat graag.
Ik ben me ervan bewust dat dit een flinke operatie wordt. Maar de auto is het waard en als ik het wil doen, moet het nu: het interieur moet er toch uit vanwege de inbouw van een volledig beige interieur. Dus als jullie verder nog aandachtspunten hebben, houd ik me aanbevolen.
Alvast dank en ook alvast fijne Pasen gewenst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2020 19:13 #1459979
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Oude ecu moet lukken
Zeker als je je viscofan behoudt. Het toerental krijgt nl de grootste klap bij het inschakelen van de efan. Ik denk dat op je huidige ecu ook een verbinding kan maken met de ecc. De ecu anticipeert dan op het inschakelenvan de compressor.
Voor de kabel boom zou ik het gedeelte wat aan de ecc zit en de sensoren overnemen vaneen donor. Extern zijn er niet veel aansluitingen. Uit mijn hoofd gaat er maar een draad richting onder de motorkap, die naar de compressor.
Het meeste werk zul je hebben aan het inbouwen van het nieuwe kachelhuis.
Leuk project en succes.
Voor de kabel boom zou ik het gedeelte wat aan de ecc zit en de sensoren overnemen vaneen donor. Extern zijn er niet veel aansluitingen. Uit mijn hoofd gaat er maar een draad richting onder de motorkap, die naar de compressor.
Het meeste werk zul je hebben aan het inbouwen van het nieuwe kachelhuis.
Leuk project en succes.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2020 16:37 #1459992
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 1990 was het nog lh2.4.2.
1990 was het nog lh2.4.2.
Volgens mij moet met ecc een 2.4.4 hebben, een 937 of hoger (954, 962).
Als dit alleen voor ventilator is en je gebruikt visco dan maakt eco volgens mij niet uit.
Ik geloof dat Jerry hier een late 940 heeft met visco fan en airco. Misschien weet hij meer.
Volgens mij moet met ecc een 2.4.4 hebben, een 937 of hoger (954, 962).
Als dit alleen voor ventilator is en je gebruikt visco dan maakt eco volgens mij niet uit.
Ik geloof dat Jerry hier een late 940 heeft met visco fan en airco. Misschien weet hij meer.
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2020 16:38 #1459993
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Aha, dat is interessant. Wat
Aha, dat is interessant. Wat is het verschil tussen die twee?
@ Adrian: ik wist niet dat het enige wat de ECU voor de ECC doet, het bijregelen van het toerental is bij het aanslaan van de e-fan. Ik dacht dat de ECU ook het "brein" is dat bepaalt wanneer de kachel voluit gaat blazen (pas voluit warme lucht blazen als de motor op temperatuur is, pas voluit koude lucht blazen als de airco eenmaal draait).
Dit schrijvende: heb ik al wel de goede sensoren in het motorblok zitten? Of heb ik voor ECC andere nodig?
@ Adrian: ik wist niet dat het enige wat de ECU voor de ECC doet, het bijregelen van het toerental is bij het aanslaan van de e-fan. Ik dacht dat de ECU ook het "brein" is dat bepaalt wanneer de kachel voluit gaat blazen (pas voluit warme lucht blazen als de motor op temperatuur is, pas voluit koude lucht blazen als de airco eenmaal draait).
Dit schrijvende: heb ik al wel de goede sensoren in het motorblok zitten? Of heb ik voor ECC andere nodig?
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2020 16:48 #1459994
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 2.4.2 is de oudere lh2.4
2.4.2 is de oudere lh2.4 waarin bepaalde functes nog niet in zijn verwerkt.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2020 20:41 #1459998
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 1, 2, 3 of 4
Hallo Daniel
Weet je zeker dat het een 2.4.2 is? Ik meen dat de 16 kleppers een 2.4.2 of een 2.4.3. hebben en de achtkleppers een 2.4.1 of een 2.4.4.
groetjes
Mathy
Weet je zeker dat het een 2.4.2 is? Ik meen dat de 16 kleppers een 2.4.2 of een 2.4.3. hebben en de achtkleppers een 2.4.1 of een 2.4.4.
groetjes
Mathy
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2020 20:42 #1459999
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ECC en ECU
Hallo Volvisti
Als ik me niet vergis heeft de ECC een eigen regelunit, die alleen aan de ECU doorgeeft of de airco aanstaat (de aircopomp loopt) of niet.
groetjes
Mathy
Als ik me niet vergis heeft de ECC een eigen regelunit, die alleen aan de ECU doorgeeft of de airco aanstaat (de aircopomp loopt) of niet.
groetjes
Mathy
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2020 08:40 #1460005
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Klopt
De ECC regelt alles van de airco en geeft alleen een signaal aan de ecu net iets voordat de compressor wordt ingeschakeld. Er is ook nog iets met het snelheids signaal wat doorgegeven wordt aan ecu en ecc. Daar zul je geen last van hebben lijkt me.
De sensoren van de ECC: temperatuursignaal auto vanaf het plafond, ambient temperatuur in het kachelhuis, zonnesensor bovenop het dashboard. Ik hoor wel eens iets over Kvs temp maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Bij de plafondlamp wordt lucht weggezogen om ergens anders een temperatuurmeting te doen. Waar die tempsensor geplaatst is weet ik niet.
De sensoren van de ECC: temperatuursignaal auto vanaf het plafond, ambient temperatuur in het kachelhuis, zonnesensor bovenop het dashboard. Ik hoor wel eens iets over Kvs temp maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Bij de plafondlamp wordt lucht weggezogen om ergens anders een temperatuurmeting te doen. Waar die tempsensor geplaatst is weet ik niet.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2020 14:56 #1460008
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Plafondlamp
Hallo Adriaan
Volgens mij zit die in de plafondlamp, maar dat weet ik niet zeker.
groetjes
Mathy
Volgens mij zit die in de plafondlamp, maar dat weet ik niet zeker.
groetjes
Mathy
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2020 16:11 #1460009
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Inderdaad, in de plafondlamp.
Inderdaad, in de plafondlamp. Daar zit viir de ECC-uitvoeringen een gaatje met daarachter de sensor.
Moderators: Jerry Stam