Voorruit lijsten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2020 15:21 #1109627 door V700 register
Voorruit lijsten is gemaakt door V700 register
Al enige tijd irriteerde ik me aan voorruit lihsten van een van onze 940's. Met name de bovenste, horizontale, lijst was behoorlijk verweerd. Het staal was zichtbaar door de kunststof coating heen.

De makkelijkste en duurste optie was om andere lijsten te kopen. Af en toe worden ze aangeboden echter voor prijzen waar je niet vrolijk van wordt.

Gelukkig waren de lijsten aan de achterzijde niet verroest zodat opknappen een optie bleek.

Een eerste poging faalde jammerlijk omdat ik me er te gemakkelijk van af wilde maken. Ik heb de scheuren in de kunststof coating dichtgelijmd met secondenlijm en de lijsten daarna zwart gespoten.
Initieel was het resultaat heel behoorlijk en al snel bladderde de lak er vanaf. Niet gek als je geen gebruik maakt van kunststof primer.

Als volgende poging wilde ik toch de weg volgen van kunststof primer en aflak totdat ik ineens een ander idee kreeg.

In het verleden heb ik ooit een paar Adhara velgen die niet mooi meer waren in de Plastdip gezet. Het resultaat viel me helemaal niet tegen, zeker als je het afzet tegen de moeite die het kostte. Toen de banden op waren heb ik de velgen met Plastidip verkocht en ook toen zat het er nog goed op. Enige nadeel was dat het nog niet zo makkelijk was om remstof te verwijderen van de Plastidip coating.

Anyway, bij de Hornbach een spuitbus spuitbaar rubber gehaald, de lijsten mooi glad geschuurd en ontvet en er een paar lagen spuitbaar rubber opgezet. Naast het gemak heb ik ook voor spuitbaar rubber gekozen omdat de lijsten voor de helft uut rubber bestaan.
Ook nu is het initiele resultaat heel behoorlijk. Nu ff afwachten hoe het zich op de lange(re) termijn zal houden. En of het goed genoeg reinigbaar is.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bastiaan van den Hurk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2020 10:45 #1459840 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Dit ziet er heel netjes uit.
Had jij ook last van roest onder het rubber?
Heb je ook foto's van het proces, schoonmaken enzo?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2020 23:08 #1459866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had gelukkig geen last van
Ik had gelukkig geen last van roest onder het kunststof/rubber.
Als je dat hebt en een strak resultaat wilt zul je denk ik naar andere lijsten moeten gaan zoeken.

Foto's van het werk in uitvoering heb ik niet. Het was echter vrij eenvoudig. In mijn geval de oude laklaag wegschuren om de lijsten glad te krijgen, daarna goed ontvetten en ten slotte 4 lagen rubber erop spuiten. Met 4 lagen krijg je uiteindelijk een laag die stevig genoeg is om te verwijderen. Mocht je dat willen.
Plastdip en soortgelijken zijn echt vergevingsgezind, je kringt er volgens mij echter nooit een heel strakke afwerking mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2020 10:12 #1460176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed idee? Mwah....
In tegenstelling tot mijn eerdere enthousiasme over het gebruik van spuitbaar rubber om de lijsten van de voorruit op te knappen, moet ik nu uit eigen ervaring deze oplossing helaas afraden.
Hoewel het resultaat in eerste instantie niet slecht was zag ik dit weekend dat de rubber coating op verschillende plekken los liet.

Waar het aan ligt weet ik niet, mogelijk was de gespoten laag toch niet dik genoeg.
Normaal gesproken moet het mogelijk zijn om de coating als vel te verwijderen. bij mij was dit slechts op een paar plekken mogelijk. Op de overige plekken kwam de coating er als schilfers af. Gelukkig liet de coating zich wel in zijn geheel verwijderen.

Omdat de mogelijkheid zich nu voordoet waag ik toch nog een poging om de lijsten op te knappen.

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 22:51 #1461173 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic gelukt ?
We zijn een paar maanden verder, en hoe kijk je er nu tegen aan?
Zelf zit ik ook met het probleem dat de raamlijst bijna totaal verweerd is, en eigenlijk gewoon vernieuwd moet worden.
Dan lees ik dit, maar is het een oplossing, of is het toch af te raden.

Dan op zoek naar andere via sloop oid?

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 23:02 #1461174 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic alternatief
een sloopbedrijf in zweden heeft ze wel, iets van SEK 343 (ong € 35)

maar ja, ze verzenden niet naar Nl, hoor ik bij navraag, dus je moet ernaartoe.

www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmod...page=1&query=9447827

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 23:08 #1461175 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zie ze
toch nog wel regelmatig op een bekende verkoopsite langskomen die met een M begint. Laatst ook nog. ( vorige week)

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2020 08:02 #1461178 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Is S90 en V90 hetzelfde als 940?
Bovendien heeft hij zo te lezen alleen maar linker lijsten.
Er zijn natuurlijk meer bedrijven aangesloten bij bildelsbasen, de onderdelenlijn.

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2020 11:40 #1461186 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic niet gelijk
ze zijn niet gelijk, alle 940 en 960 tot 1997 verschillen met de latere 960 en s/v90.

de complete lijst:
3536962 bovenlijst, allen gelijk.
6846205 linkerlijst, alle 940, en 960 tot 1997
9447827 rechterlijst, alle 940, en 960 tot 1997
6846206 linkerlijst, 960 na 1997, en alle s/v90
9447828 lrechterlijst, 960 na 1997, en alle s/v90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2020 12:10 #1461188 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We zijn een paar maanden

We zijn een paar maanden verder, en hoe kijk je er nu tegen aan?

Coaten met spuitbaar rubber was het toch niet voor mij. Bleef niet goed zitten en was ook niet mooi strak (genoeg).
Daarom heb ik alle gespoten rubber van de raamlijsten verwijderd en het kunststof mooi glad gemaakt met een heel dun laagje plamuur. Toen kunststof gespoten met kunststof primer en vervolgens afgelakt. Ziet er na een paar maanden nog heel erg fatsoenlijk uit; al zeg ik het zelf.

Wellicht ten overvloede: het rubber van de raamlijst moet je niet spuiten omdat dat veel te flexibel is. Als de lak al goed hecht breekt de coating en daar wordt het zeker niet mooier van.

Moderators: Jerry Stam