Geluid na afzetten motor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2020 11:24 #1458643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 25
Ik weet vrijwel zeker dat je het over zekering 25 hebt. Haal die er maar helemaal uit, want het enige dat die doet, is het dimlicht altijd laten branden. Hierdoor rij je altijd met dimlicht, ook al staat de draaischakelaar in stand "0". Zonder zekering 25 heb je daar zelf weer controle over. Ook al laat je de draaischakelaar in stand dimlicht staan, het dimlicht gaat nog steeds uit als je het contact afschakelt. Dat maakt dus geen verschil met vroeger, alleen staat de schakelaar nu altijd in stand dimlicht ipv "0".
Wat wel verschil maakt, is dat de dimlichten nu niet meer via zekering 25 en contactslot worden gevoed, maar rechtstreeks via de voeding van de relais/zekeringenkast. Er loopt dan minder stroom door het contactslot dat daardoor ook minder warm wordt.
Waarschijnlijk rij je nu met de lichtschakelaar in stand "0". Als je die op stand dimlicht zet, loopt de stroom nu ook al niet meer via zekering 25 / contactslot.
Waar contacten vervuilen ontstaan overgangsweerstanden. Als er stroom door zo'n weerstand loopt, ontstaat er warmte. Een hoge stroom betekent ook veel warmte en koplampen trekken een behoorlijk stroom. Schoonmaken van zekering 25 zou het smelten moeten verhelpen. Schoonmaken va de contacten van het relais (of vervangen) zouden het warm worden ook moeten verminderen. Dat dit het enige relais met een metalen huis is, betekent wel dat warm worden normaal is. En zolang je je vinger er nog op kunt houden, valt het nog wel mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2020 22:40 #1458654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt helemaal gelijk; het
Je hebt helemaal gelijk; het is zekering 25. Niet te geloven wat er aan vermogen en dus ook warmte door zo'n kleine zekering moet. Over warmte gesproken; het relais wordt dusdanig heet dat ik deze niet kan aanraken. Wellicht is een nieuw exemplaar in dit geval raadzaam. Zo'n ding zal me de kop niet kosten.

Daarbij wil ik toch ook nog het relais van de brandstofpomp zelf nog vervangen omdat ik deze verdenk van het door laten draaien van de pomp na het uitschakelen van het contact. Is warmte ontwikkeling hierbij normaal? Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt. Maar ik zal eens kijken hoe het gaat met zekering 25 eruit. Overigens rij ik altijd met door mezelf ingeschakeld dimlicht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC