Weer eens tijd voor een action olie topic ....
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2019 23:51 #1109343
door Peter B.
Weer eens tijd voor een action olie topic .... is gemaakt door Peter B.
Weet dat er al kilometers tekst over geschreven is. Maar toch...
De 10w40 Valvoline die ze daar verkopen. Gaat al jaren in de 740 met goede resultaten. Nauwelijks olieverbruik en niet duur.
Maar heb die flacons ondertussen in drie varianten hier staan, allemaal met precies hetzelfde etiket op de aanduiding Mineral, Synthetic of helemaal geen aanduiding na.
Specs op alle flessen precies hetzelfde ook .
Wat moet ik hiervan nu maken ?
Zal ik ze allemaal maar mengen en dan terugdoen in de flessen en daarna in de Volvo ? ( in de motor dus)
De 10w40 Valvoline die ze daar verkopen. Gaat al jaren in de 740 met goede resultaten. Nauwelijks olieverbruik en niet duur.
Maar heb die flacons ondertussen in drie varianten hier staan, allemaal met precies hetzelfde etiket op de aanduiding Mineral, Synthetic of helemaal geen aanduiding na.
Specs op alle flessen precies hetzelfde ook .
Wat moet ik hiervan nu maken ?
Zal ik ze allemaal maar mengen en dan terugdoen in de flessen en daarna in de Volvo ? ( in de motor dus)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-12-2019 10:34 #1458313
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Is waarschijnlijk allemaal
Is waarschijnlijk allemaal het zelfde; half-synthetisch...
Je hebt synthetisch en je hebt synthetisch....
Olie producenten/merken sjoemelen nogal met de term synthetisch.
Een heel sterk bewerkte minerale olie kan zich gaan gedragen als een synthetische olie, en dan gaan ze die synthetisch noemen want tja, dat verkoopt beter....
Soms hangen ze er vage termen als "synthetic blend" of "half-syntheet" aan of iets in die strekking.
Daar zijn al de nodige rechtszaken over geweest tussen de oliemerken zelf.
Wil je 100% zeker écht synthetische olie, dan moet je die in Duitsland kopen. Daar is het verboden bewerkte minerale olie als vol-syntheet te verkopen.
Je hebt synthetisch en je hebt synthetisch....
Olie producenten/merken sjoemelen nogal met de term synthetisch.
Een heel sterk bewerkte minerale olie kan zich gaan gedragen als een synthetische olie, en dan gaan ze die synthetisch noemen want tja, dat verkoopt beter....
Soms hangen ze er vage termen als "synthetic blend" of "half-syntheet" aan of iets in die strekking.
Daar zijn al de nodige rechtszaken over geweest tussen de oliemerken zelf.
Wil je 100% zeker écht synthetische olie, dan moet je die in Duitsland kopen. Daar is het verboden bewerkte minerale olie als vol-syntheet te verkopen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2019 18:20 #1458314
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zeer waarschijnlijk
Dus allemaal half-syntheet.
Tsja. op de mineral staat dat er toevoegingen aan gedaan zijn, zeer waarschijnlijk zijn dat synthetische toevoegingen. Waarom ze het dan niet synthetic blend noemen is dan vaag.
Op de synthetic blend staat precies hetzelfde.
Die diverse flacons zijn wel uit verschillende batches en gekocht met tussenpozen van maanden. Heb ze ook niet tegelijk in de winkel gezien.
Basis van alles wat niet voor vol synthetisch door kan gaan is mineraal, ook bij halfsyntheten dus.
Dus die mineral kan ook prima in de 740 ?
Of door elkaar mengen ? dan weet ik zeker dat elke liter hetzelfde is. Dat dan wel.
Niet wat het is maar wel dat het hetzelfde is.
Tsja. op de mineral staat dat er toevoegingen aan gedaan zijn, zeer waarschijnlijk zijn dat synthetische toevoegingen. Waarom ze het dan niet synthetic blend noemen is dan vaag.
Op de synthetic blend staat precies hetzelfde.
Die diverse flacons zijn wel uit verschillende batches en gekocht met tussenpozen van maanden. Heb ze ook niet tegelijk in de winkel gezien.
Basis van alles wat niet voor vol synthetisch door kan gaan is mineraal, ook bij halfsyntheten dus.
Dus die mineral kan ook prima in de 740 ?
Of door elkaar mengen ? dan weet ik zeker dat elke liter hetzelfde is. Dat dan wel.
Niet wat het is maar wel dat het hetzelfde is.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2019 18:26 #1458315
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dat het geen volsyntheet is weet ik
Geeft ook niet, hoeft ook niet, verwacht ik ook niet, wil ik ook niet zelfs in mijn 740.
Ik heb de drie typen flacons gewogen , zijn allemaal precies even zwaar.
Kleur, geur ook hetzelfde.
Of dat wat zegt ?...
Ik heb de drie typen flacons gewogen , zijn allemaal precies even zwaar.
Kleur, geur ook hetzelfde.
Of dat wat zegt ?...
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2019 11:56 #1458319
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Wijn
het is net als met wijn, het is maar net wat je voorkeur is. Zonder tribologie gestudeerd te hebben valt er als leek weinig onderbouwing aan te geven.
Zelf ben ik een aantal jaren geleden over gestapt op Liquimoly lichtloopolie met mos2 toevoeging. Wat ik er van merk is een iets lager brandstofverbruik, ongeveer 0,2ltr/km-er gemiddeld, een iets hoger stationair toerental, een motor die op het gehoor mooier loopt en een lager olieverbruik. (de 240 met dik 5 ton wil iets olie verstoken, tussen beurten hoef ik met Liquimoly niet bij te vullen)
Zelf ben ik een aantal jaren geleden over gestapt op Liquimoly lichtloopolie met mos2 toevoeging. Wat ik er van merk is een iets lager brandstofverbruik, ongeveer 0,2ltr/km-er gemiddeld, een iets hoger stationair toerental, een motor die op het gehoor mooier loopt en een lager olieverbruik. (de 240 met dik 5 ton wil iets olie verstoken, tussen beurten hoef ik met Liquimoly niet bij te vullen)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2019 15:03 #1458320
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dan is er iets niet goed met je 240 ;-)
Hier 405000 km, en nu al jaren op Valvoline vd action.
Vul ook nooit bij tussen de 10000 km olieverversingen.
Niet nodig, verbruikt nagenoeg niets en ziet er nog lang fris uit.
Liqui moly - circa 40 euro de 4 liter
Valvoline vd action 10 euro de 4 liter ( in de aanbieding, dat dan wel van 3,99 voor 2,49 per liter).
Ieder zijn keuze.
Vul ook nooit bij tussen de 10000 km olieverversingen.
Niet nodig, verbruikt nagenoeg niets en ziet er nog lang fris uit.
Liqui moly - circa 40 euro de 4 liter
Valvoline vd action 10 euro de 4 liter ( in de aanbieding, dat dan wel van 3,99 voor 2,49 per liter).
Ieder zijn keuze.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2019 16:47 #1458359
door Peter B.
Oordeel is non conclusive zoals dat heet.
Beantwoord door Peter B. in topic Liqui-moli test
Oordeel is non conclusive zoals dat heet.
Moderators: Jerry Stam