Volvo 945 zwabbert (nog meer dan normaal)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 17:36 #1109217 door V700 register
Volvo 945 zwabbert (nog meer dan normaal) is gemaakt door V700 register
Gistermiddag reed ik naar huis in mijn Volvo 945 B230FK met AW71L automaat en (ik denk Monroe) oppompbare schokbrekers, ik reed flink door op de snelweg en plotsklaps begint de auto zomaar uit het niets ontzettend te zwabberen. Voor mijn gevoel leek het wel of 1 van de wielen opeens los zat. Ik ben direct langzamer gaan rijden (100kmh ongeveer) en toen was het opeens een stuk minder/vrijwel helemaal weg. Dus besloten om door te rijden (het was nog hooguit een kilometer tot de afrit) en van de snelweg af op de carpool de auto eens helemaal bekeken en de volgende constateringen gedaan:
- De wielen zaten er nog aan;
- De banden zaten nog vol lucht (2,5 bar);
- De oppompbare schokbrekers hadden nog lucht (4 bar ongeveer, daar staan ze altijd op);
- Er zat geen voelbare speling op de wielen;
- Alle wielmoeren zaten nog vast.

Ik was bijna thuis dus ben verder gereden naar huis toe, heb vanmorgen voor ik naar mijn werk ging de oppompbare schokbrekers op 5,5 bar gezet. Na 70km staan ze nog steeds op 5,5 bar dus die zijn in ieder geval niet lek.
Vanmiddag even langs de garage op het dorp geweest en de garagehouder even laten rijden en kijken. Geconstateerd dat er een kleine speling op de rubbers van de panhardstang zit, volgens hem mag daar geen speling op zitten. En de schokbrekers zijn aan het verslijten/bijna versleten gezien het feit dat de auto nog een paar keer op en neer gaat als je een duw op de trekhaak geeft.

Nu is mijn vraag aan jullie, komt het probleem iemand bekend voor (plotsklaps vanuit het niets zwabberen met het gevoel dat er een wiel los zit wat later weer minder wordt)? En heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Alvast heel hartelijk bedankt!

Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 18:29 #1457346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Resonantie
Het komt mij niet bekend voor, maar het lijkt mij dat er iets in resonantie is geraakt. Je ziet wel eens een wiel op en neer klapperen als de demper slecht is en het wiel in eigentrilling komt. Vergelijk het met een schommel, als je die precies op het goede moment een zetje geeft, gaat die steeds harder. Komt het zetje te vroeg of te laat, dan dooft de slingering uit. Beetje onbalans of oneffenheden in de weg, de juiste snelheid en dan begint het wiel centimeters op en neer te springen. Bij sneller of langzamer rijden verdwijnt dat weer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 19:26 #1457351 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mogelijk
Extra brede banden? Als je met wat speling op die stang en slechte schokbrekers bij bepaalde snelheid in flinke spoorvorming terecht komt, kan hij flink gaan zoeken.

Het zou kunnen.

Daarna niet meer gehad?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 22:43 #1457354 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heb je een indicatie of voor
Heb je een indicatie of voor of achter ging zwabberen? Achter is een starre as, daar zit niet zoveel dat fout kan gaan. Speling op de panhardstang kan een verklaring zijn, maar ik denk dat je altijd een fractie ziet bij oudere rubbers. En het was een plotseling verschil, schrijf je.
Als het voor zit, zijn er meer mogelijkheden. daar zitten stuur- en fuseekogels, en een kogel die uit z'n kom komt kan een heel raar gevoel geven. Speling van fuseekogel op de draagarm waar hij inzit is een dingetje dat je vooral op hogere snelheid, en met stevig remmen, goed voelt. Met lagere snelheid rechtuit rijdend hoef je dan nog niets te voelen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2019 03:23 #1457356 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Remschijf
Een remschijf mag 0,2 mm maximaal slingeren. wordt dit meer doordat er bijvoorbeeld een remzuiger vast zit loopt de schijf ongelijkmatig warm. Moet je dan bij voorbeeld een noodstop maken dan kan de schijf 'kromtrekken'. Is deze eenmaal krom dan zal bij stevig remmen de schijf plaatselijk heet worden en dan wordt d slingering groter. Vooral wanneer de remschijf dun is betekent het einde oefening.

remedie: Remklauwen er uit en zuigers gangbaar maken, daarna de klauw goed schoonmaken (staalborstel), nieuwe schijven en blokken monteren.

Hiermee doorrijden is niet zonder gevaar, er kan spontaan een stuk uit de remschijf breken, zoals een bekende in Spanje overkwam.
Het is niet gezegd dat dit dé oorzaak is. Wel is het gemakkelijk te constateren. Rijd je ongeveer 15 km per uur en trap je de rem lichtjes in en voel je een 'licht schokkerige' beweging, dan ben je aan de beurt.

Soms zijn er slimmeriken die bij een obscure 'revisiewerkplaats' voor een tientje of twee, drie, de schijven af laten draaien. of dat gezond is moet je zelf maar bedenken... Een truc die soms in de 'handel' wordt toegepast.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2019 00:05 #1457417 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Twee keer meegemaakt
Hallo Pieter

"Plotsklaps" kan ik niet zeggen, maar kapotte schokdempers zijn geen pretje om mee te rijden. Geeft echt het gevoel of er ergens iets los zit. En het kan best zijn dat je het gevoel hebt dat vóór iets los zit, terwijl je achterschokdempers het loodje hebben gelegd.

groetjes

Mathy

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2019 01:09 #1457419 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Duidelijk geval
Van slechte schokbrekers. ( gok zelfs achterschokdempers)
Je zei dat je stevig doorreed. Wat was je snelheid ?
Kan best zijn dat als je nooit eerder met deze nelheid reed je niet eerder bemerkt hebt dat de shocks toch wel wat minder zijn geworden.
Het effect treedt inderdaad accuut op bij een bepaalde snelheid in combinatie bij het rijden door een kuil. Je auto gaat deinen en het is doodeng. Ook wel eens beleefd. Scheet 7 kleuren zoals dat heet.
Gas los , stuur vasthouden, recht houden is het enige wat je kan doen tot het effect verdwijnt,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2019 17:55 #1457449 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank voor de
Hartelijk dank voor de reacties, excuses voor mijn late reactie.
Ik denk dat het inderdaad de schokbrekers zijn als ik jullie reacties zo lees, in combinatie met mogelijk meerdere versleten rubbers in de wielophanging en spoorvorming. Ik heb het nadien niet meer gehad (gelukkig).
Ik reed ongeveer 150, ik kan niet zeggen dat ik nog nooit die snelheid gereden heb. Het was precies toen ik een vrachtwagen inhaalde met flink zijwind, die 7 kleuren waar fflunche over schrijft waren wel aanwezig...

De remschijven zijn ook niet meer perfect recht maar volgens mij is dat een bekende 940 kwaal en volgens de (erg precieze) apk-keurmeester waren de schijven nog gewoon goed. Dus die verdenk ik niet voor deze schommeling. Het staat wel allemaal (remmerij, schokbrekers en nog meer) op de planning voor na de bruiloft (aanstaande 8 november). Momenteel is het even te druk met klussen in ons (voor ons) nieuwe huisje.

Moderators: Jerry Stam