Zelfbouw interieurfilter 940
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-10-2019 16:12 #1109176
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Zelfbouw interieurfilter 940 is gemaakt door noppen20
Na tijdenlang een ergernis aan stof in de auto, werd het van de zomer enigszins noodzaak dat er een interieurfilter (pollenfilter) in de baksteen kwam.
Deze zomer besloot 1 of andere boom van het 1 op het andere moment in bloei te gaan staan.
Met als gevolg dat ik halverwege naar het werk moeite had om nog door de voorruit te kijken als gevolg van allergie.
Dat gaat me niet nog een keer gebeuren dacht ik...
Op internet wat rondgekeken, maar niets dat echt naar wens was.
Wat niet te koop is moet je dan maar zelf maken.
Een aantal prototypes en varianten zijn gemaakt, met als resultaat een standaard goed verkrijgbaar pollenfilter met koolstof van het merk MANN.
Welke eenvoudig te monteren is in een lasergesneden en gezet "bakje" van 1,5mm rvs, welke op zijn beurt gemonteerd zit bovenop de inlaat van de ventilator onder de kap waar de ruitenwisser op zitten.
Er hoeft niets gesloopt of permanent aangepast te worden.
Alleen een zwarte kunststof inlaatkap moet er afgehaald worden (deze is niet meer nodig), welke zonder problemen altijd weer terug gezet kan worden.
Ook de zwarte kap, welke voorkomt dat regenwater van de voorruit in de ventilator stroomt, kan gewoon blijven zitten.
Omdat ik al van diverse kanten de vraag heb gehad of ik er nog 1 had, ben ik aan het kijken of het de moeite waard is een aantal in serie te laten maken.
Enkelstuks is relatief duur, maar ga je richting de 10 stuks keldert de prijs aanzienlijk.
Dit is nóg geen groupbuy, maar die komt (waarschijnlijk) op korte termijn wel.
Waarschijnlijk past deze alleen op een 940, volgens mij zit het bij een 740 (en misschien vroege 940) anders in elkaar.
Prijzen zijn (nog) niet bekend, maar zijn sterk afhankelijk van aantallen.
Mocht ik wat offertes binnen hebben, dan zal ik een draadje de lucht inschieten voor een groupbuy.
Deze zomer besloot 1 of andere boom van het 1 op het andere moment in bloei te gaan staan.
Met als gevolg dat ik halverwege naar het werk moeite had om nog door de voorruit te kijken als gevolg van allergie.
Dat gaat me niet nog een keer gebeuren dacht ik...
Op internet wat rondgekeken, maar niets dat echt naar wens was.
Wat niet te koop is moet je dan maar zelf maken.
Een aantal prototypes en varianten zijn gemaakt, met als resultaat een standaard goed verkrijgbaar pollenfilter met koolstof van het merk MANN.
Welke eenvoudig te monteren is in een lasergesneden en gezet "bakje" van 1,5mm rvs, welke op zijn beurt gemonteerd zit bovenop de inlaat van de ventilator onder de kap waar de ruitenwisser op zitten.
Er hoeft niets gesloopt of permanent aangepast te worden.
Alleen een zwarte kunststof inlaatkap moet er afgehaald worden (deze is niet meer nodig), welke zonder problemen altijd weer terug gezet kan worden.
Ook de zwarte kap, welke voorkomt dat regenwater van de voorruit in de ventilator stroomt, kan gewoon blijven zitten.
Omdat ik al van diverse kanten de vraag heb gehad of ik er nog 1 had, ben ik aan het kijken of het de moeite waard is een aantal in serie te laten maken.
Enkelstuks is relatief duur, maar ga je richting de 10 stuks keldert de prijs aanzienlijk.
Dit is nóg geen groupbuy, maar die komt (waarschijnlijk) op korte termijn wel.
Waarschijnlijk past deze alleen op een 940, volgens mij zit het bij een 740 (en misschien vroege 940) anders in elkaar.
Prijzen zijn (nog) niet bekend, maar zijn sterk afhankelijk van aantallen.
Mocht ik wat offertes binnen hebben, dan zal ik een draadje de lucht inschieten voor een groupbuy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2019 16:49 #1456964
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Voorjaar 98
Er in gezet, volgend voorjaar maar weer eens kijken.
volvo700vereniging.nl/interieur/pollenfilter-0
volvo700vereniging.nl/interieur/pollenfilter-0
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2019 18:56 #1456966
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Als ik zo eens kijk
heb ik niet de indruk dat het bij een 7 anders zit.
Moet even een beroep doen op mijn "fotografisch geheugen".
Van de zomer een keer de paravan eraf gehad vanwege een interieurlekkage.
Bleek dat die zwarte kap los lag. Die zie ik nu ook op je foto's en mijn indruk is dat het niet afwijkt van hoe het bij een 7 zit.
Wel een mooie modificatie hoor. En zit je nu niet meer niezend achter het stuur ?
Oftewel..werkt het goed ?
Moet even een beroep doen op mijn "fotografisch geheugen".
Van de zomer een keer de paravan eraf gehad vanwege een interieurlekkage.
Bleek dat die zwarte kap los lag. Die zie ik nu ook op je foto's en mijn indruk is dat het niet afwijkt van hoe het bij een 7 zit.
Wel een mooie modificatie hoor. En zit je nu niet meer niezend achter het stuur ?
Oftewel..werkt het goed ?
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-10-2019 22:30 #1456972
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik ga er vanuit dat het werkt
Ik ga er vanuit dat het werkt 
Zit nu pas 5 dagen gemonteerd, en van allergie heb ik vaak maar een week last begin van de zomer.
En met het huidige weer heb je meer last van modder dan van stof...
Wel heb ik het idee (maar de wens is de vader van de gedachte) dat het heel iets stiller is geworden in de auto.
Voor wat de 740 betreft heb ik weinig toch geen ervaring mee met dat gedeelte van de auto. Staat helaas ook niet vaak op de foto, want weinig van terug te vinden online.
Zit nu pas 5 dagen gemonteerd, en van allergie heb ik vaak maar een week last begin van de zomer.
En met het huidige weer heb je meer last van modder dan van stof...
Wel heb ik het idee (maar de wens is de vader van de gedachte) dat het heel iets stiller is geworden in de auto.
Voor wat de 740 betreft heb ik weinig toch geen ervaring mee met dat gedeelte van de auto. Staat helaas ook niet vaak op de foto, want weinig van terug te vinden online.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 00:53 #1456976
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Origineel
Hallo noppen20
Kijk eens in de link die Adrian plaatst. In het draadje dat je dan te zien krijgt, heb ik ook een link geplaatst. Da's hoe Volvo het verzonnen heeft en zo te zien is dat ook een stuk gemakkelijker te plaatsen.
groetjes
Mathy
Kijk eens in de link die Adrian plaatst. In het draadje dat je dan te zien krijgt, heb ik ook een link geplaatst. Da's hoe Volvo het verzonnen heeft en zo te zien is dat ook een stuk gemakkelijker te plaatsen.
groetjes
Mathy
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 01:04 #1456978
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zo te zien in dat topic
heeft Noppen20 ook gereageerd. Dus die oplossing zal hem bekend zijn.
Dat makkelijk plaatsen is wel een relatief dingetje . Bij een 740 haal je niet voor je plezier de paravan eraf. T idee is leuk maar ik begin er niet aan.
Dan maar raam open voor meer frisse lucht.
Over het algemeen ontwerpt Volvo doordachte dingen maar dat kan je hier niet van zeggen eigenlijk. Komt eerder over alsof ze vergeten waren het mee te ontwerpen vanaf het begin.
Dat makkelijk plaatsen is wel een relatief dingetje . Bij een 740 haal je niet voor je plezier de paravan eraf. T idee is leuk maar ik begin er niet aan.
Dan maar raam open voor meer frisse lucht.
Over het algemeen ontwerpt Volvo doordachte dingen maar dat kan je hier niet van zeggen eigenlijk. Komt eerder over alsof ze vergeten waren het mee te ontwerpen vanaf het begin.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 11:07 #1456990
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @Mathy; dat ding ken ik
@Mathy; dat ding ken ik inderdaad. Maar ik heb een aantal problemen met dat ding;
-Allereerst; dat ding is nergens te koop, en is niet/lastig zelf na te maken.
-Zoals je daar zelf al aangeeft beïnvloed dat ding de doorstroming nogal.
-Ook de onderkant wordt bij elke regenbui nat, wat vrijwel gegarandeerd schimmelvorming tot gevolg heeft, wat je vervolgens je cabine in gaat blazen.
-Water kan slecht/niet aan die zijde meer wegstromen, met stilstaand water als gevolg.
Niet bepaald Volvo's beste werk....
En stuk gemakkelijker plaatsen? Het bakje plaatsen is iets eenmaligs, en zelfs dat is nog geen 5 minuten werk als je de parafan er eenmaal af hebt (iets wat bij de Volvo variant ook moet). Enkel 2 schroeven losdraaien en de zwarte inlaat kap eraf trekken. Daarna kun je het bakje permanent laten zitten, en simpelweg alleen het filter wisselen wanneer nodig. Heb je kleine handen dan kan je wellicht de plastic zwarte afdekkap laten zitten, maar dat ding heb je in luttele seconden verwijderd en weer terug geplaatst.
95% van het werk is de parafan verwijderen. Zeker wanneer je een snowcap hebt zoals ik. Heb het nu een keer of 5 gedaan in 2 weken tijd, waarbij ik de laatste keer met een kwartier wel klaar was. En ja dit was bij een 940, bij de 740 is het schijnbaar aanzienlijk lastiger.
-Allereerst; dat ding is nergens te koop, en is niet/lastig zelf na te maken.
-Zoals je daar zelf al aangeeft beïnvloed dat ding de doorstroming nogal.
-Ook de onderkant wordt bij elke regenbui nat, wat vrijwel gegarandeerd schimmelvorming tot gevolg heeft, wat je vervolgens je cabine in gaat blazen.
-Water kan slecht/niet aan die zijde meer wegstromen, met stilstaand water als gevolg.
Niet bepaald Volvo's beste werk....
En stuk gemakkelijker plaatsen? Het bakje plaatsen is iets eenmaligs, en zelfs dat is nog geen 5 minuten werk als je de parafan er eenmaal af hebt (iets wat bij de Volvo variant ook moet). Enkel 2 schroeven losdraaien en de zwarte inlaat kap eraf trekken. Daarna kun je het bakje permanent laten zitten, en simpelweg alleen het filter wisselen wanneer nodig. Heb je kleine handen dan kan je wellicht de plastic zwarte afdekkap laten zitten, maar dat ding heb je in luttele seconden verwijderd en weer terug geplaatst.
95% van het werk is de parafan verwijderen. Zeker wanneer je een snowcap hebt zoals ik. Heb het nu een keer of 5 gedaan in 2 weken tijd, waarbij ik de laatste keer met een kwartier wel klaar was. En ja dit was bij een 940, bij de 740 is het schijnbaar aanzienlijk lastiger.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 12:11 #1456996
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hier wel interesse als je een
Hier wel interesse als je een serie laat aanmaken. Afhankelijk van kosten 1 tot 3 stuks.
Als je uiteindelijk niet tot een serie overgaat zou ik graag de afmetingen en filtertype weten: ik heb een klein zetbankje tot mijn beschikking dus kan ook zelf zoiets fabrieken. En tenslotte: beter goed gejat dan slecht bedacht!
Als je uiteindelijk niet tot een serie overgaat zou ik graag de afmetingen en filtertype weten: ik heb een klein zetbankje tot mijn beschikking dus kan ook zelf zoiets fabrieken. En tenslotte: beter goed gejat dan slecht bedacht!
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 18:53 #1457005
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic 740 paravan
zit niet met slechts drie schroeven vast maar heeft ook nog 10 clipjes waar die onder gefrummeld moet worden. Geen klus om vaak te herhalen, Heeft t materiaal van te lijden, afbrekende onderdeeltjes etc. Paravan gaat er alleen af als het echt niet te vermijden is.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2019 19:30 #1457067
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Bij 940 easy te verwijderen
Bij 940 easy te verwijderen en te monteren.
Met snowcap iets lastiger maar wel te doen.
M'n vrouw heeft mefa Pollenallergie dus dat beetje werk zou het mij waard zijn.
Met snowcap iets lastiger maar wel te doen.
M'n vrouw heeft mefa Pollenallergie dus dat beetje werk zou het mij waard zijn.
Moderators: Jerry Stam