'Vervetting van de slagader', wat nu?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2019 10:37 #1108972 door V700 register
'Vervetting van de slagader', wat nu? is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik rijd al behoorlijk lang 700/900 en heb onlangs nummer zes gekocht en toch ook maar eens lid geworden. Binnenkort zal ik mijzelf wat uitgebreider voorstellen, ik heb vooral ver weg van Nederland de wagens vaak onbarmhartig op de pijnbank gelegd (waar ze behoorlijk goed tegen bestand zijn) en daarbij een hoop meegemaakt wat het delen waard is. Ik ben zeker ook van plan eens mijn top-10 van ergernissen van deze orde van auto's op een rijtje te zetten, naast alle hoogverdiende lof mag dat ook wel eens.
Maar nu zit ik even met een kwestie van mijn nieuwe 1997 940 LPT 350dk. Het is mijn eerste turbo dus dit is voor mij technisch een nieuw hoofdstuk in mijn Volvo verhaal, dat nota bene begon met een fantastische carburatie orgelbak uit 1986. Terzijde, waarom is bij het kopen van een nieuwe baksteen altijd de dynamo aan een revisie toe, lagers, sleepringen, borstels en al? Dat was meteen de eerste klus die ik - zelf - gedaan heb. De tweede ronde was remmen, schokkers, uitlaat en dergelijke nalopen, niets aan de hand.
Bij het inspecteren van het pijpwerk onder de motor trof ik vervolgens echter een vette olieachtige aanslag aan in de pijpen rond de intercooler, in een mate die wijst op meer dan alleen 'zweten'. Dat voelde onaangenaam want ik ben nog helemaal niet toe aan het werken aan een versleten turbo. Ik had echter snel door dat de boosdoener de slang is die vanaf de carterventilatie vlak voor de turboinlaat uitkomt. Nou ben ik nooit een grote vriend geweest van hoe die ontluchtingspijp daar onder het spruitstuk bevestigd (of juist niet) zit maar toch was ik wel opgelucht dat de turboas (die op het gevoel geen speling had) zeer waarschijnlijk niet de oliebron was.
Natuurlijk wil ik het systeem zo snel mogelijk droog hebben dus mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen is hoe ik dit moet aanpakken. Ik vrees dat het spruitstuk losmaken niet te vermijden is maar wat kan ik dan verwachten? Is er nog een vlamdover, wat voor smurrie kan ik aantreffen, hoe krijg ik die pot schoon? Wat kan ik doen met die vettigheid in de grote buizen, het liefst zonder de intercooler uit te moeten bouwen? Belangrijker nog is de vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe herhaling te voorkomen, of is er misschien een incident met teveel motorolie in het carter geweest?
Bij voorbaat dank voor alle tips, met vriendelijke Volvo-groeten,

Sietse

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2019 13:02 #1455611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterventilatie
Beste Sietse, tijd dat je een reactie krijgt. Als ik jou was zou ik naar mijn advies luisteren, ik heb een aantal vooral engelstalige adviezen over deze kwestie doorgenomen en mijn conclusie is dat je hoe dan ook de carterventilatie eens goed moet inspecteren en schoonmaken en indien nodig onderdelen vervangen. Dat er eerder teveel olie in het carter heeft gezeten is behoorlijk waarschijnlijk, maar misschien is er meer aan de hand. Als je toch met het spruitstuk bezig bent kun je meteen de rest van de slangen op vacuum controleren en zien hoeveel van die olie tot aan de motor komt.
Groet, Sietse

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2019 15:17 #1455613 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Antwoord
Je antwoord staat waarschijnlijk hier: volvo700vereniging.nl/node/808

Als je lid bent geworden, vraag dan of de secretaris waar je je inschrijfformulieren naar toe hebt gestuurd (secretaris email) de webmaster vraagt je ledenrechten te geven.
Dan kan je erbij.

Een iets verkorte uitleg van de "carterventilatie"staat hier:
volvo700vereniging.nl/node/3629

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2019 10:38 #1455867 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sietse is lid geworden op de
Sietse is lid geworden op de Skoj dagen in Baarn. We hebben een uitgebreid en gezellig gesprek gehad over die extreme omstandigheden die zijn Volvo's moeten verdragen in Roemenie. Als het goed is heeft de secretaris de inschrijfformulieren van de standbemanning gehad.
De intercooler zelf kan je spoelen met benzine oid, liefst nog naspoelen met remmenreiniger omdat dat fijn snel verdampt. Het is vrij normaal dat een turbocicuit inwendig wat vervuilt, als de caterventilatie niet tijdig onderhouden wordt kan dat extreme vormen aannemen. En dat wordt best vaak verwaarloosd...
Afkoppelen en afdoppen van de carterventilatie op het spruitstuk voorkomt dat het opnieuw optreedt: je kunt de slang laten uitkomen op een catch can die je dan af en toe moet legen.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-07-2019 12:43 #1455868 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Sietse was dit weekeinde bij mij in Ankeveen.
Heb even in de slang van intercooler naar Inlaatspruitstuk gekeken. Er is zeker geen overmatige olieaanslag. Eerder weinig als normaal.
Ik zeg; niks aan de hand.

Moderators: Jerry Stam