motor problemen 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2019 19:21 #1108928 door V700 register
motor problemen 940 is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,

Graag jullie advies gevraagd, sinds ik mijn Volvo 940 estate uit 1998 groot onderhoud heb gegeven geeft hij problemen

Wat is er gedaan:

Brandstoffilter vervangen
luchtfilter
bougies
bougiekabels
verdeler kap
rotor
distributieriem
spanrol
waterpomp

Turbo revisie
turbo leidingen vervangen

Turbo druk staat op 0.5 bar
benzine druk op 3 bar

Bij het onderhoud kwamen er achter dat de turbo vast stond, deze hebben we later reviseren, vermoedelijk is dit voor de aankoop al zo geweest.

Nu rijdt de auto tot 100 km goed maar daar boven, houdt hij in en loopt hij heel slecht, tot schokken aan toe

Het emisielampje brande, die hebben we uitgezet door een harde reset te doen, maar nu loopt hij nog steeds slecht.

We hebben de distributie gecontroleerd of deze op tijd staat en dat staat hij, stationeer loopt hij rond de 900 toeren.
We hebben de ontsteking gecontroleerd en volgens ons moet deze goed staan. Nieuwe bougies zijn mooi wit.

We dachten aan de luchtmassameter? Het lijkt ons dat het mengsel verhouding niet goed is, omdat er nu een nieuwe turbo opzit en deze natuurlijk veel meer lucht geeft en wellicht de ecu nu op oude waardes staat.

Heeft iemand tips of advies waar we het in moeten zoeken?

Auto staat in Wormerveer.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Groeten Stephan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2019 19:30 #1455212 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Is alles luchtdicht? Heb je
Is alles luchtdicht? Heb je dat gecheckt? Valse lucht geeft gedoe en leidt tot een verstoorde motorloop.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2019 20:45 #1455222 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Een lekje bij de inlaat
Een lekje bij de inlaat (valse lucht) geeft juist bij stationair loop de meeste problemen omdat de gasklep dan dicht staat en alleen een kleine hoeveelheid gemeten lucht via de CIS-klep naar binnen komt. Hierdoor is de verhouding valse lucht/gemeten lucht bij stationair loop het meest ongunstig.
Zodra de gasklep open gaat neemt de hoeveelheid gemeten lucht sterk toe zodat de verhouding valse lucht/gemeten lucht enorm verbetert.

Heb je al gekeken of er foutcodes aanwezig zijn?

Piet

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-06-2019 22:03 #1455224 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Hmm wormerveer
Zit vlakbij uitgeest, je kan even naar volvo garage van west rijden die kunnen hem aan de diagnose kast hangen. Het lijkt wel of hij in de nood loop draait. Heeft de 940 die eigenlijk vraag ik mij nu af.

Woon zelf in krommenie maar ik ben bang dat mijn kennis van de 940 techniek te ver gaat ik ben meer van de carburateur motoren. Zelf laat ik alles doen aan mijn 945 maar is tot op heden nog niet nodig geweest.

Maar stationair mag wel wat lager die van mij draait tussen de 750 en de 800 rpm, bougies horen in mijn beleving koffie bruin te zijn niet wit dat duid op een verkeerd mengsel. Ik dacht dat hij dan te arm staat. Ik ben toch bang dat hij iets tekort komt bij vollast. Net wat Wytze al schreef hang hem aan de Co kast

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-06-2019 22:07 #1455223 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Als ie inhoud, zie je dan ook iets aan de toerenteller?
Trekt ie wel goed op in 1e en 2e versnelling?
Is het inhouden gelijkmatig of schokkend?
Zijn er in het luchttraject tijdens de revisie van de turbo geen proppen papier gebruikt en per ongeluk achtergelaten?
Hoe is de uitstoot en mengverhouding, of lambda, aan de CO meetapperatuur? Bij stationair en 3000/4000/5000 toeren?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2019 00:23 #1455228 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nood en vonk
Hallo Volvisti

Ja, de 940 heeft een noodloop. Trek de stekker van de LMM er maar eens af. Verdelerkap en ik meen ook bougiekabels voor onze modellen schijnen nog wel eens van miserabele kwaliteit te zijn. Zelfs de originele van Volvo.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2019 09:16 #1455230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor jullie reacties.
Bedankt voor jullie reacties.

Geen papier in de lucht inlaten.

Vacuüm lek gaan we nog even controleren.

Inhouden en schokkend.

Co waardes waren goed bij de uitlaat.

Ik ga straks nog even aan de slag ermee en kom er weer op terug

Alvast bedankt! Stephab

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2019 19:51 #1455238 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Signaal
Vanaf de bobine loopt er een draad naar de ontstekingsmodule. Ik heb in een ver verleden meegemaakt dat starten moeizaam ging..
Storingscode: laadsignaal ontbreekt. Stekkertje schoonmaken zou moeten helpen. In mijn geval zat de krimp wat ranzig in elkaar, dus nieuw stekkertje. En over.

Een losse gedachte, maar wie weet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2019 20:20 #1455239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bdp sensor?
Misschien de bdp sensor? Als de mantel daarvan iets beschadigd is loopt ie ook slecht. Heb recentelijk ook zelf gehad dat de slangen van de cis klep toch een scheurtje hadden, waardoor hij ook heel slecht ging lopen. Was moeilijk te zien, zat helemaal aan de onderkant tussen het inlaatspruitstuk geweven, tegen het blok aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2019 21:08 #1455240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien te simpel, maar is de accupool er wel afgeweest na alle revisies? Oftewel is de ecu wel gereset? Anders houdt die zich nog aan de waardes van voor de verbeteringen.

Moderators: Jerry Stam