Rookgenerator voor het vinden van vacuumlekkages bij het inlaatspruitstuk

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2019 15:42 #1108897 door Piet van der Plas
Kleine vacuumlekkages bij het inlaatspruitstuk kunnen voor vervelende storingen zorgen, bijvoorbeeld in de stationairloop.

Garages hebben voor het zoeken naar vacuumlekkages een rookmachine die ze aansluiten op het inlaatspruitstuk.

Onderstaande foto laat een eenvoudige rookgenerator voor de hobbyist zien die 100% werkt.

Het draait allemaal om een hevelpompje met een aanzuig-ingang en een pers-uitgang.

In de aanzuig-ingang stop je een brandende sigaar.

De uitgang verbind je door middel van een slang van behoorlijke diameter aan het inlaatspruitstuk; op de foto is de slang op de vlamdover aangesloten maar je zou ook de slang van de rembooster kunnen gebruiken.

Op de uitgang van de MAF-sensor doe je een boterhamzakje zodat de rook niet via de MAF-sensor naar buiten kan ontsnappen

De waterpomptang op de foto dient er voor om de gasklep open te houden.

In ongeveer 10 slagen van de pomp is de sigaar helemaal opgerookt.

Daarmee is het inlaatspruitstuk binnen ca 30 seconden met de rook van een complete sigaar gevuld.

De rook spuit dan ook uit de meest miniscule gaatjes. Dus alle vacuumlekkages zijn in no-time gevonden.

Het pompje heb ik voor 4,99 bij HBM machines gekocht dus de grootste investering is een doosje sigaren met een diameter van ca 12 mm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2019 16:00 #1454919 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Origineel!
Ik kende al wel de bladblazer op de uitlaat om het uitlaattraject te testen, maar deze vind ik ook wel origineel bedacht!

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2019 21:38 #1454930 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic bedankt
Piet voor deze info/methode. Zeker voor het vinden van vacuumlekkages bij een k-jetronic kan het erg behulpzaam zijn,

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2019 03:52 #1454934 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Dit Is wel handig ja.
Dit Is wel handig ja.
Toen ik nog rookte deed ik het met uitblazen van een lading rook en compressor op 1 bar erop (met bepaalde wegen dicht gemaakt. Werkte beter dan remmenreiniger.
Met je pomp lijkt me een stuk gezonder.

Moderators: Jerry Stam