Lekkage brandstofpomp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2019 20:35 #1108779 door V700 register
Lekkage brandstofpomp is gemaakt door V700 register
De brandstofpomp van een van onze 940 lekt brandstof.
Het is moeilijk te zien waar de brandstof precies vandaan komt, het lijkt uit de onderste elektrische aansluiting te komen. Deze is namelijk nat.
De auto start en rijdt verder goed.

Verleden week heb ik de pomp onder de auto vandaan gehaald en koperen afdichting van de inschroefkoppeling van de pomp vervangen.
Helaas zonder resultaat; nog steeds lekkage.

Via een betrouwbare leverancier heb ik een goed gebruikte pomp op de kop getikt.
Deze heb ik vandaag gemonteerd. Na het aanzetten van het contact loopt de pomp hoorbaar. De auto start echter niet en lekt nog meer brandstof dan met de eerste pomp.

Morgen maar weer ff kijken. Heeft iemand nog suggesties waar ik specifiek naar zou kunnen kijken?

Ik kan niets vinden over lekkage van deze pompen. Dit lijkt dus geen zwak punt te zijn. Dan is het wel heel erg toevallig dat ik net twee lekkende pompen tref. Tenzij er een andere verklaring is voor het lekken van deze pompen.
De roze (plus) draad heb ik op de gele aansluiting van de pomp aangesloten. Draait de pomp dan goede richtring op?
In de inschroefkoppeling lijkt een terugslagklepje te zitten. Mogelijk zit deze bij de vervangende pomp vast. Kan het zijn dat de pomp gaat lekken wanneer dit klepje vast zit als een soort overstort?

Nog andere suggesties?

Vrolijk Pasen alvast!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2019 10:12 #1454090 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lekkage
Wanneer de brandstofomp lekt vervang je hem Dat is simpel. Met -nieuwe- pakkingen. De aansluitingen niet te hard aantrekken, banjobouten zijn geen krukastandwielmoeren.

In de kabelboom zitten een zwarte en een roze draad. Wanneer je deze op de pomp verwisselt heeft de brandstofrail geen druk meer en kan kan de motor dus niet lopen of slaat af.

Je kunt natuurlijk ook nog meemaken dat de aansluiting van leiding op de banjobout lekt, haarscheurtje. Of de banjobout is op een of andere miraculeuze wijze beschadigd...

Wanneer twee pompen lekken zou het natuurlijk toeval kunnen zijn. Wanneer een derde pomp ook lekt is het de pomp niet. En eerlijk gezegd is het hoogst onwaarschijnlijk dat het aan de pomp ligt. Dit betekent dus dat de lekkage mogelijk een andere oorzaak heeft.

Het schiet mij ineens te binnen dat ik al eens iets dergelijks heb meegemaakt. Er druppelde benzine van de leiding. Nadat ik de leiding had losgehaald om de pakkingen te vervangen was de lekkage ineens erger. Het bleek dat de leiding verderop was doorgeroest onder de verflaag. De benzine liep onzichtbaar langs de leiding naar de pomp en begon daar te druppelen. Enige remedie: leiding geheel vervangen door een nieuwe stalen leiding. Omdat dit nogal wat voeten in de aarde had heb ik toen het aangeroeste deel van de leiding in koper uitgevoerd in plaats van in staal. Koper roest niet...

Op zich is het technisch gesproken fout om een stalen leiding te lakken (de Volvo leiding is groen gelakt). Met een laklaag kun je aanroesten namelijk moeilijk constateren. Remleidingen zijn verzinkt. Deze mogen officieel nooit worden getectyleerd. Ik heb daar ooit een APK afkeur op gehad omdat aanroesten daardoor niet is te constateren, dus onveilig. Daar was de oplossing de remleiding met remmenreiniger schoon te maken. De volgende dag werd de wagen goedgekeurd. ;-)

Maar ook daar geldt dat je remleidingen beter in koper kunt uitvoeren, of in rvs. Dat roest niet.... Het is alleen iets duurder.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam