Afstellen en foutcodes
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2019 02:14 #1108760
door Mathy van Nisselroy
Afstellen en foutcodes is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Nadat de auto al een tijdje kort na het starten stonk naar benzine, bleek de slang van de carterventilatie ernaast te liggen. Maar nadat dat geconstateerd en gecorrigeerd was, wilde de motor weer afslaan als ik bijvoorbeeld bij een rotonde afremde tot bijna stilstand. (Het gaat om een auto met handgeschakelde bak) Daarnaast stond minstens één van de koplampen "niet helemaal" goed afgesteld. Dus een afspraak gemaakt bij m'n vaste garage om koplampen en stationair toerental af te stellen. Met als resultaat dat het lambdalampje op het dashboard na het starten aanging en bleef en er twee foutcodes waren. 2-3-2 en 1-2-1. Kan dat een gevolg zijn van het afstellen van de motor?
groetjes
Mathy
Nadat de auto al een tijdje kort na het starten stonk naar benzine, bleek de slang van de carterventilatie ernaast te liggen. Maar nadat dat geconstateerd en gecorrigeerd was, wilde de motor weer afslaan als ik bijvoorbeeld bij een rotonde afremde tot bijna stilstand. (Het gaat om een auto met handgeschakelde bak) Daarnaast stond minstens één van de koplampen "niet helemaal" goed afgesteld. Dus een afspraak gemaakt bij m'n vaste garage om koplampen en stationair toerental af te stellen. Met als resultaat dat het lambdalampje op het dashboard na het starten aanging en bleef en er twee foutcodes waren. 2-3-2 en 1-2-1. Kan dat een gevolg zijn van het afstellen van de motor?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2019 03:35 #1453888
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Foutcodes lijken me niet
Foutcodes lijken me niet veroorzaakt te worden door een goede afstelling. Er kan wel al langer iets mis zijn, dat eerder niet opviel omdat er eens afgesteld is zonder aangesloten carterventilatieslang (dus met veel valse lucht). Maar afslaan bij afremmen tot bijna stilstand is natuurlijk normaal bij een handbak, als je niet tijdig ontkoppelt: geen motor kan blijven lopen als er zware belasting wordt gevraagd bij stationair...
De codes die je krijgt zijn:
121 Geen signaal van luchtmassameter
232 Brandstofmengsel te rijk
De tweede kan het gevolg zijn van de eerste: de ecu krijgt geen signaal en spuit teveel in, wat door de lambdasonde gemeten wordt. Ik zou dus de LMM eens controleren, stekker schoonmaken en opnieuw aansluiten bijvoorbeeld. Als je eraan kunt komen, even uitwisselen voor een ander exemplaar.
De codes die je krijgt zijn:
121 Geen signaal van luchtmassameter
232 Brandstofmengsel te rijk
De tweede kan het gevolg zijn van de eerste: de ecu krijgt geen signaal en spuit teveel in, wat door de lambdasonde gemeten wordt. Ik zou dus de LMM eens controleren, stekker schoonmaken en opnieuw aansluiten bijvoorbeeld. Als je eraan kunt komen, even uitwisselen voor een ander exemplaar.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2019 22:40 #1453910
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Koppel
Hallo Willem
Ik ontkoppel wel op tijd. Dat doe ik altijd. Maar als de (Deltamil) airco aanstaat en de motor dus zwaarder belast wordt, schiet het toerental vaak door richting nul op het moment dat ik de koppeling indruk. Met net wel, net niet afslaan als gevolg. Dat mag niet. Het stationair toerental zou nu goed afgesteld moeten zijn, maar ik heb de monteur gisteren niet meer gesproken en ben van het werk naar het tankstation en toen naar huis gereden. Het stationair toerental schijnt beter te zijn, maar heel veel ervaring heb ik er dus nog niet mee.
groetjes
Mathy
Ik ontkoppel wel op tijd. Dat doe ik altijd. Maar als de (Deltamil) airco aanstaat en de motor dus zwaarder belast wordt, schiet het toerental vaak door richting nul op het moment dat ik de koppeling indruk. Met net wel, net niet afslaan als gevolg. Dat mag niet. Het stationair toerental zou nu goed afgesteld moeten zijn, maar ik heb de monteur gisteren niet meer gesproken en ben van het werk naar het tankstation en toen naar huis gereden. Het stationair toerental schijnt beter te zijn, maar heel veel ervaring heb ik er dus nog niet mee.
groetjes
Mathy
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 00:49 #1453912
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Feitelijk kan je niets afstellen aan Bosch 2.4
Als alle sensoren juist werken, en gasklep juist op stationair staat afgesteld, moet de motorloop goed zijn.
De wisselingen in vraag naar vermogen agv bijvoorbeeld een soepel werkende aircopomp mag geen afslag veroorzaken.
Gezien er slangen loshingen zou ik eerst maar eens resetten.
Mogelijk is de ECU werking nu verstoord immers.
Na reset gewoon opnieuw kijken wat er gebeurd.
De wisselingen in vraag naar vermogen agv bijvoorbeeld een soepel werkende aircopomp mag geen afslag veroorzaken.
Gezien er slangen loshingen zou ik eerst maar eens resetten.
Mogelijk is de ECU werking nu verstoord immers.
Na reset gewoon opnieuw kijken wat er gebeurd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 06:58 #1453913
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstellen? Wat stel je af dan
Afstellen? Wat stel je af dan je kan helemaal niet veel afstellen, ben ook al verschillende auto's tegengekomen waar men gewoon een beetje aan gasklepstand had zitten rommelen 'om hem beter stationair te laten lopen zijden ze dan' zodat ik alles weer terug moet stellen om alles weer te laten werken zoals het hoort.
De oorspronkelijk klacht lijkt me meer cisklep gerelateerd dan afstel problemen
De oorspronkelijk klacht lijkt me meer cisklep gerelateerd dan afstel problemen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 07:03 #1453914
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb twee auto's gehad waar
Ik heb twee auto's gehad waar de motor vanaf snelheid kon afslaan als je ontkoppelde, bijvoorbeeld vanaf een snelweg-afrit bij uitrollen. Dat waren de 340 en Rooie Sien.
Bij de 340 was de oorzaak een setje ver versleten bougiekabels: een rondje ontsteking-onderhoud loste het op. Bij Rooie Sien was het stationair toerental ook veel te laag, en bleek de oorzaak uiteindelijk een heel zwaar lopende dynamo.
Controle van die zaken kan dus geen kwaad.
Verder: als belasting niet goed gecompenseerd wordt kan je ook aan de CISklep denken. Is die wel echt schoon, licht lopend en electrisch nog heel?
Bij de 340 was de oorzaak een setje ver versleten bougiekabels: een rondje ontsteking-onderhoud loste het op. Bij Rooie Sien was het stationair toerental ook veel te laag, en bleek de oorzaak uiteindelijk een heel zwaar lopende dynamo.
Controle van die zaken kan dus geen kwaad.
Verder: als belasting niet goed gecompenseerd wordt kan je ook aan de CISklep denken. Is die wel echt schoon, licht lopend en electrisch nog heel?
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 09:42 #1453915
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Met gasklep afstellen
Bedoel ik dat gasklep dicht is en de gasklepschakelaar, die je met kleine inbusboutje kan afstellen, dan ook klikt, dus schakeld, bij fractioneel openen.
Afstellen gasklep om stationair toerental te veranderen kan niet.
Afstellen gasklep om stationair toerental te veranderen kan niet.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 11:25 #1453917
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic met schone cis en gasklep en toch afslaan
Dan zit de oorzaak ergens anders.
Zoals Willem zegt kijk eerst eens de ontsteking na.
Zit er misschien nog een oud alarm in? Rond 90, 91 monteerde Volvo Texalarm met AB met de naam Volvo erop.
Dat geeft ook onverwacht afslaan, waarbij je foutcodes krijgt omdat de motor er onverwacht mee stopt. De foutcodes zeggen dan helemaal niets.
Herstart verhelpt dan het probleem in zo'n geval.
Zoals Willem zegt kijk eerst eens de ontsteking na.
Zit er misschien nog een oud alarm in? Rond 90, 91 monteerde Volvo Texalarm met AB met de naam Volvo erop.
Dat geeft ook onverwacht afslaan, waarbij je foutcodes krijgt omdat de motor er onverwacht mee stopt. De foutcodes zeggen dan helemaal niets.
Herstart verhelpt dan het probleem in zo'n geval.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 11:27 #1453918
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit imbus boutje is als het
Dit imbus boutje is als het goed is geborgd de bedoeling is dan ook om daar niet aan te komen, zorg dat alles weer terug gezet wordt zo als het hoort en maak je cis klep en eventueel gas klep maar is goed schoon goede kans dat je probleem dan opgelost is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 14:28 #1453927
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terugkoppeling AC
In het electrische schema zie ik een terugkoppeling van de AC naar de brandstofcomputer. Met andere woorden, de ECU "weet" wanneer de AC is ingeschakeld en kan daar dus ook rekening mee houden als die het stationaire toerental afregelt.
Ik heb een tijdje met een ouder model ECU gereden dan de -984 die er in hoort. Als tijdens het rijden de AC en E-fan waren aangeslagen gaf die hetzelfde probleem, namelijk afslaan bij koppeling intrappen. Blijkbaar doet de -984 ECU toch iets met de signalen "E-fan aan" / "AC aan", want met deze ECU slaat de motor nooit af.
Maar een door vervuiling trager reagerende CIS klep zal zeker niet helpen. Een vervuild gasklephuis maakt dat er meer lucht door de CIS klep moet stromen, dus ook dat maakt de toerenregeling trager omdat de CIS klep verder open moet draaien.
Ik heb een tijdje met een ouder model ECU gereden dan de -984 die er in hoort. Als tijdens het rijden de AC en E-fan waren aangeslagen gaf die hetzelfde probleem, namelijk afslaan bij koppeling intrappen. Blijkbaar doet de -984 ECU toch iets met de signalen "E-fan aan" / "AC aan", want met deze ECU slaat de motor nooit af.
Maar een door vervuiling trager reagerende CIS klep zal zeker niet helpen. Een vervuild gasklephuis maakt dat er meer lucht door de CIS klep moet stromen, dus ook dat maakt de toerenregeling trager omdat de CIS klep verder open moet draaien.
Moderators: Jerry Stam