Motortemperatuurmetertje valt ineens uit..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2019 10:57 #1108757
door V700 register
Motortemperatuurmetertje valt ineens uit.. is gemaakt door V700 register
ben sinds kort in bezit van een 940 LPT uit 1997 op LPG.
Gisterenavond was ik er mee op pad in keek toevallig net naar mijn dashbord toen het wijzertje van het motortemperatuurmetertje ineens naar links viel (naar 'koud' dus)
Dus niet langzaam o.i.d., maar meer 'klik' , geheel tegen de aanslag aan de linkerkant.
Sindsdien doet het metertje het niet meer.
Ik heb al rondgestruind op het forum hier maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Enkele vraagjes die ik nu heb;
Ik vermoed niet dat het metertje zelf ineens de geest heeft gegeven, maar dat het een contactbreuk is ergens.
Is het en bekend euvel dat de contactbreuk in de klokkenwinkel / metertje zelf zit? (doorsolderen in dat geval)
Kan het zijn dat de sensor in het blok ineens kapot is, of gaat dat meestal gepaard met een periode van wel / niet werken van het metertje?
Ik heb begrepen dat er 2 sensoren in het blok zitten, hoe kom ik daar het beste bij (in dit geval de voorste geloof ik) zonder een heleboel te moeten demonteren?
Als ik de stekkker uit de sensor heb, kan ik dan testen of het metertje werkt door de 2 contactjes kort te sluiten? (slaat ie dan uit zonder dat ie kapot gaat?
)
Andere tips / stappenplan ?
Dank!
Gisterenavond was ik er mee op pad in keek toevallig net naar mijn dashbord toen het wijzertje van het motortemperatuurmetertje ineens naar links viel (naar 'koud' dus)
Dus niet langzaam o.i.d., maar meer 'klik' , geheel tegen de aanslag aan de linkerkant.
Sindsdien doet het metertje het niet meer.
Ik heb al rondgestruind op het forum hier maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Enkele vraagjes die ik nu heb;
Ik vermoed niet dat het metertje zelf ineens de geest heeft gegeven, maar dat het een contactbreuk is ergens.
Is het en bekend euvel dat de contactbreuk in de klokkenwinkel / metertje zelf zit? (doorsolderen in dat geval)
Kan het zijn dat de sensor in het blok ineens kapot is, of gaat dat meestal gepaard met een periode van wel / niet werken van het metertje?
Ik heb begrepen dat er 2 sensoren in het blok zitten, hoe kom ik daar het beste bij (in dit geval de voorste geloof ik) zonder een heleboel te moeten demonteren?
Als ik de stekkker uit de sensor heb, kan ik dan testen of het metertje werkt door de 2 contactjes kort te sluiten? (slaat ie dan uit zonder dat ie kapot gaat?
Andere tips / stappenplan ?
Dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2019 15:51 #1453876
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic tempmeter
Voorste sensor in de kop moet je hebben.
Je verbindt deze door, dan moet de tempmeter vol uitslaan.
Zet er een potmeter tussen van 0-1k dan kun je de meter zien bewegen.
Geen reactie dan doe je dezelfde test op de sensor aansluiting bij de meter. Geen reactie aldaar tempmeter overleden anders draadbreuk.
volvo700vereniging.nl/content/de-temperatuurmeter-beweging
In mijn auto's zit een trimmer van 1k geschakeld op de plus van de tempsensor.
Deze wordt wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt gekoppeld aan massa.
Met de trimmer kan ik de tempmeter op een gewenste stand instellen bij bijvoorbeeld
105 kvs temperatuur. Dan zie je bij die temperatuur, dat de meter uit het midden oploopt.
Je verbindt deze door, dan moet de tempmeter vol uitslaan.
Zet er een potmeter tussen van 0-1k dan kun je de meter zien bewegen.
Geen reactie dan doe je dezelfde test op de sensor aansluiting bij de meter. Geen reactie aldaar tempmeter overleden anders draadbreuk.
volvo700vereniging.nl/content/de-temperatuurmeter-beweging
In mijn auto's zit een trimmer van 1k geschakeld op de plus van de tempsensor.
Deze wordt wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt gekoppeld aan massa.
Met de trimmer kan ik de tempmeter op een gewenste stand instellen bij bijvoorbeeld
105 kvs temperatuur. Dan zie je bij die temperatuur, dat de meter uit het midden oploopt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2019 10:00 #1453891
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor je reactie, nuttige
Dank voor je reactie, nuttige informatie
Enig idee hoe ik gemakkelijk bij die sensor kom?
Ik kan 'm nauwelijks zien laat staan dat ik er met mijn vingers bij kan om het stekkertje los te halen.
Viel mij op dat als ik nu de auto op contact zet, dat het metertje wel iets beweegt, de wijzer komt dan net los van de aanslag aan de linker kant, dus er zit nog wel beweging in..
Enig idee hoe ik gemakkelijk bij die sensor kom?
Ik kan 'm nauwelijks zien laat staan dat ik er met mijn vingers bij kan om het stekkertje los te halen.
Viel mij op dat als ik nu de auto op contact zet, dat het metertje wel iets beweegt, de wijzer komt dan net los van de aanslag aan de linker kant, dus er zit nog wel beweging in..
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2019 11:04 #1453895
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Voorste
Er zitten twee sensoren in: Eentje verstopt onder het inlaatspruitstuk en de andere meer richting radiator. Die laatste kun je makkelijk zien en redelijk makkelijk wisselen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 11:49 #1453921
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, die zit bij de tweede
Ja, die zit bij de tweede cilinder volgens mij, maar dat zit toch nog aardig verstopt, ik zou haast denken dat ik het hele inlaatspruitstuk moet verwijderen om erbij te kunnen komen..
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 16:01 #1453929
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik spreek uit ervaring
Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat het ook zonder het spruitstuk te verwijderen kan.
Maaarr..... de stekker op de sensor is groter dan sleutelwijdte. Je kan er dus niet zomaar een dop of ringsleutel op zetten. En met een steeksleutel kom je er sowieso niet bij. Er bestaat een speciale sleutel voor als ik me niet vergis, maar daar was ikzelf te gierig voor.
Ik had bij mij eerst vastgesteld dat de sensor werkelijk defect was, vervolgens de stekker losgenomen en de connector op de sensor gewoonweg afgebroken. Vervolgens met een ratel->verlengstuk->cardankoppeling->verlengstuk>dop de sensor er uit gedraaid.
Bij de nieuwe sensor kun je een stuk van de plastic connector afschuren zodat de dopsleutel er overheen past. Er is nog ergens een draadje met een plaatje erbij, zal kijken of ik die nog terug kan vinden.
Maaarr..... de stekker op de sensor is groter dan sleutelwijdte. Je kan er dus niet zomaar een dop of ringsleutel op zetten. En met een steeksleutel kom je er sowieso niet bij. Er bestaat een speciale sleutel voor als ik me niet vergis, maar daar was ikzelf te gierig voor.
Ik had bij mij eerst vastgesteld dat de sensor werkelijk defect was, vervolgens de stekker losgenomen en de connector op de sensor gewoonweg afgebroken. Vervolgens met een ratel->verlengstuk->cardankoppeling->verlengstuk>dop de sensor er uit gedraaid.
Bij de nieuwe sensor kun je een stuk van de plastic connector afschuren zodat de dopsleutel er overheen past. Er is nog ergens een draadje met een plaatje erbij, zal kijken of ik die nog terug kan vinden.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-04-2019 16:13 #1453930
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Gevonden, maar helaas....
Gevonden, maar helaas....
Dit weer zo'n draadje waar om onduidelijke redenen de afbeeldingen zijn verdwenen.
volvo700vereniging.nl/comment/319218#comment-319218
Dit weer zo'n draadje waar om onduidelijke redenen de afbeeldingen zijn verdwenen.
volvo700vereniging.nl/comment/319218#comment-319218
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2019 18:28 #1454055
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten
Super nuttig, dank je!
(plaatje in topic doet het weer zo te zien)
Ik zie dat ik ook een voltmetertje kan aansluiten op de polen van met tempmetertje in het dashboard. (bron: volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat )
Dat ga ik eerst eens doen denk ik, dat gaat samen met de lampjes (klokverlichting) die ik nog moet vervangen.
Geeft het voltmetertje een waarde aan van 3.5V (koud) tot ong. 1V (warm) dan ligt het dus niet aan de tempsensor in het blok..
(bron: volvo700vereniging.nl/node/52431 )
Nu nog de tijd ervoor vinden
(plaatje in topic doet het weer zo te zien)
Ik zie dat ik ook een voltmetertje kan aansluiten op de polen van met tempmetertje in het dashboard. (bron: volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat )
Dat ga ik eerst eens doen denk ik, dat gaat samen met de lampjes (klokverlichting) die ik nog moet vervangen.
Geeft het voltmetertje een waarde aan van 3.5V (koud) tot ong. 1V (warm) dan ligt het dus niet aan de tempsensor in het blok..
(bron: volvo700vereniging.nl/node/52431 )
Nu nog de tijd ervoor vinden
Moderators: Jerry Stam