Kachelkraan

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2019 06:36 #1108747 door Yannic Nuijt
Kachelkraan is gemaakt door Yannic Nuijt
Momenteel zit er op mijn 940 een kachelkraan die iets lekt en dus vervangen moet worden. We hebben het hier over de vol plastic kachelkraan variant voor een wagen met ECC.
Nu is het zo dat de kachelkraan alleen sluit als de airco volledig aan staat, bij mijn weten dan. Iets wat ik eigenlijk nooit heb.
Maar aangezien de desbetreffende slangen er ook niet zo fris meer uit zien ga ik deze ook vervangen. En hier komt mijn vraag en de beredenering waarom ik de vraag stel, de slang wordt als 1 stuk geleverd en moet je zelf doorsnijden op de plek waar de kachelkraan moet komen, maar gezien de minimale functie in dit geval van de kachelkraan is het niet makkelijker om de hele kachelkraan eruit te laten en de vacuüm leiding af te doppen. Nooit geen gezeik meer lekke kachelkranen enzo. Maar ga ik dit merken als ik de airco aan heb staan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2019 07:07 #1453799 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volgens mij regel je met de
Volgens mij regel je met de kachelkraan de temperatuur. Geen kachelkraan betekent altijd volledige doorstroming door de kachelradiateur en dus een snel opwarmend interieur.
Maar dat kan je eenvoudig zelf testen: demonteer de huidige kachelkraan, stop er een stukje koperen buis in van de juiste maat, twee slangklemmen en even ontluchten. Daarna weet je zeker wat het systeem in die situatie doet.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2019 07:30 #1453800 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Vacuüm Bediening
Is aan - uit gebaseerd op de temperatuurkeuze.
Wil je het koud krijgen moet de kraan dicht.

Temperatuur regeling mbv de luchtklep is fijn afstellingvan de temperatuur indien de kraan open staat.

Toen ik mijn 945 kocht werkte de magneetaansturing van het vacuüm niet. Daardoor stond de Kachelkraan altijd open en werd het niet koud met de ecc.
Bleek slechts een contact te zijn op de printplaat.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-04-2019 13:49 #1453806 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Op vakantie is bij mij de
Op vakantie is bij mij de kachelkraan een keer gesneuveld, en heb toen zo goed als een jaar rond gereden met een stuk gordijn-roede uit de de Franse locale bouwmarkt om de kachelkraan te overbruggen.
Oftewel met de "kachel-kraan" altijd open.

Toen geen wezenlijk verschil gemerkt, maar mijn Airco deed het destijds ook niet, dus van echt koelen was toch al geen sprake....

Het klopt dat de kachelkraan vrijwel altijd open staat. Officieel bij een ECC met de temperatuur op 16gr is deze altijd dicht, met de knop op 28gr is deze altijd open. Alles daartussen wordt door de ECC bepaald, maar in de praktijk staat deze veelal op open.

Dat de kraan "open" staat bij verwarmen spreekt voor zich.
Maar de kraan staat óók vaak open terwijl je aan het koelen bent, klinkt tegenstrijdig maar heeft wel een reden.

De ingeblazen lucht gaat altijd eerst langs de verdamper van de airco (of deze nu aan of uit staat) Stel het is een ietwat oncomfortabele 23graden in de auto, en dus zet je de ECC op 21 graden. Dan wil je niet dat er lucht ingeblazen wordt met de temperatuur van de Noordpool. De juiste inblaastemperatuur is lastig/niet te regelen met airco alleen, die gaat vrijwel alleen maar uit of aan. Ook wil je niet té koud, of té warm inblazen om een overshoot in de temperatuur te voorkomen en dus te veel schommeling als gevolg.

Daarom zit er ná de verdamper een temperatuursensor, om te meten wat de temperatuur is ná de verdamper. De ECC weet de temperatuur in de cabine dankzij de sensor in het plafond, en weet ook de gewenste temperatuur die je ingesteld hebt. Samen met de snelheid van de ventilator berekend de ECC regeltechnisch de gewenste inblaas temperatuur. Om de inblaastemperatuur op een gewenste waarde te krijgen stuurt de ECC een klep aan, welke regelt hoeveel procent van de (al dan niet gekoelde) lucht langs de verwarming(radiateur) moet om vervolgens weer gemengd te worden met de niet verwarmde lucht, met als resultaat lucht van de gewenste inblaastemperatuur.

Dat betekend niet dat de kachelkraan áltijd open staat boven de 16 graden. Staat je auto al wat uurtjes in de zon te bakken, dan loopt de temperatuur aardig op en gaat zo makkelijk richting de 40 graden. Stel je stapt in de auto, en hebt de ECC op 21 graden staan. Dan is het verschil in temperatuur zó groot dat ECC ook dan de kachelkraan dicht gooit. Hij gaat dan koelen met koudst mogelijke lucht om zo snel mogelijk richting de gewenste temperatuur te komen. Daalt de temperatuur in de cabine en komt deze richting de gewenste temperatuur dan zal op een gegeven moment de kachelkraan weer open gaan, en wordt er iets warmere lucht ingeblazen. Heb je nog een koude motor dan zal je hier weinig van merken wanneer je de kachelkraan omzeild hebt, want de koelvloeistof is dan toch nog niet op temperatuur.

Het enige waar ik niet zeker van ben is of de ECC de kachelkraan gesloten houdt bij een koude motor om zo de motortemperatuur sneller omhoog te krijgen. Stap je op een winterse dag in de auto, met de ECC op 21 graden dan gaat de verwarming niet gelijk volle bak staan loeien. De ECC houdt dan in het begin wat in om te wachten tot de motor (de kvs) wat warmer wordt.

Om een lang verhaal kort te maken; je merkt het dus waarschijnlijk alleen ietsjes aan de snelheid waarmee de gewenste temperatuur bereikt wordt op een hete dag. Of wanneer je het ijskoud wilt hebben en je de ECC als het ware omzeilt door de temperatuur op zijn laagst te zetten. Mogelijk dat het wat langer duurt voordat de motor op temperatuur komt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2019 21:56 #1453819 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Proberen
Denk dat ik het eerst zonder kachelkraan ertussen ga proberen. Mocht ik nou echt verschillen merken kan ik hem er altijd nog tussen zetten. Andersom wordt al weer lastiger want dan heb ik een slang die doormidden ligt.

Heb trouwens ook al een tijdje een vol metalen kachelkraan liggen. www.summitracing.com/parts/fss-74828
Normaal gebruik je deze met een kabel maar heb deze al een tijd geleden omgebouwd naar een vacuum bediende met een oude vacuum actuator van een andere lekke kachelkraan die ik had liggen. Maar nog geen tijd gehad om te testen of die nou inderdaad volledig sluit zoals moet. Mocht dit werken zal ik er eens een keertje een handleiding van schrijven over hoe ik het heb gedaan.

Moderators: Jerry Stam