benzine tank leegmaken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2019 11:34 #1108680 door V700 register
benzine tank leegmaken is gemaakt door V700 register
goedemorgen,
In mijn 780 heb ik injectie cleaner gegooid, volgens mij erg agressief spul want de auto stopte er na 80 kilometer mee.
nog wel thuis gekomen maar het leek wel op drie poten en echt stinken naar benzine.
injectoren uitgebouwd en getest. zijn in orde. net het bezinefilter er onderuit gehaald, daar kwam een hoop zwarte drap uit.
nu wil ik de tank leegmaken van boven af lukt niet erg. heeft iemand van jullie ervaring of een suggestie hoe dat het best te doen is?
het gaat om een 780 uit 1987 met een B200ET motor. Misschien is het toeval dat hij raar ging doen en is er heel wat anders aan de hand.
luchtfilter oliefilter en ollie bougies als mede de distributie snaar/waterpomp heb ik ongeveer 1000 kilometer terug vervangen. hij liep weer prachtig
alvast dank voor de informatie.
Groet,
Sjaak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2019 19:43 #1453228 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zwarte drab
Hoelang km's geleden is het benzinefilter ververst ?
Hoeveel brandstof zat er in de tank toen je die injectiecleaner erin deed ?

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-03-2019 00:03 #1453239 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic 1987 betekend meestal dat er een pompje in de tank zit
Als je die nu een plus, van bijvoorbeeld achterlicht, geeft dan pomp ie de tank leeg.

Maar de vraag van de verhouding die hierboven gesteld wordt is terecht.
Hoeveel zat er in bij vullen met cleaner.

Zou er eerst een nieuw filter in doen en dan kijken wat ie dan doet.

Anders is leeghalen met het onder druk zetten met perslucht ook een optie om de benzine er uit te pompen.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2019 00:14 #1453241 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Of juist
meer benzine er bij gooien als er te weinig in zat ten tijde van het toevoegen van de injector cleaner.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2019 06:35 #1453246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slecht lopen na injectie cleaner

Dank voor de reactie,s
Na vullen de cleaner erbij gedaan , de tank zat vol. Ik heb de 780 al sinds 1998 sinds dien 30.000 km gereden, het filter nog nooit vervangen. ga vandaag een nieuw filter halen en probeer de tank leeg te krijgen (na 32 jaar zit er misschien toch vuil in).
word vervolgd.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-03-2019 09:52 #1453249 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 30.000km in +-20 jaar is
30.000km in +-20 jaar is natuurlijk een laag aantal kilometers. (1500 per jaar)
Het duurt op die manier een stuk langer voordat je tank leeg is, en de brandstof krijg genoeg tijd om aan te koeken,smurrie te vormen en verder te degraderen. De cleaner heeft precies gedaan waar het voor bedoeld is; vuil losweken/oplossen. Alleen is er zo te horen een dermate grote hoeveelheid vrijgekomen dat je filter compleet verstopt is geraakt, en misschien heeft je brandstofpomp het ook wel (té) zwaar gekregen met de verontreiniging.

Leeg pompen en opnieuw vullen lijkt me niet voldoende. Ik zou de tank er compleet onderuit halen en hem grondig reinigen en spoelen, en tevens de brandstofpomp demonteren. Als je toch bezig bent, voor de zekerheid je brandstofleiding ook in tegengestelde richting spoelen. Controleer ook gelijk de druk van je brandstofpomp. Weet niet zeker hoe het bij een 780 zit, maar waarschijnlijk zit er in de tank ook een filter element op de aanzuigzijde van de pomp, die nu waarschijnlijk ook redelijk verstopt zal zijn. Bij onvoldoende flow in de pomp draait deze als het ware droog, en kan het binnen enkele km's afgelopen zijn met de pomp.

Bij leegpompen met de brandstofpomp van de auto heb je dan ook grote kans deze ook om zeep te helpen gezien de hoeveelheid rotzooi. Vooral het laatste beetje wanneer de verhouding rotzooi-benzine steeds groter wordt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2019 13:47 #1453261 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja
Het lijkt mij een combinatie van oorzaken. Injectorcleaner in een volle tank mag geen probleem zijn. Het niet vervangen van een brandstoffilter wel.

De snaar van de waterpomp zal niet de oorzaak zijn net zo min als nieuwe bougies. Die hebben godzijdank geen invloed op vervuiling van de tank. Ook de bougiekabrls of de massaverbindingen niet. ;-)

Tank leeghalen:

Tankelement demonteren (moet sowieso bij vervuiling).

Met een hevelpomp tank leeghalen tot er bijna niets meer in zit., je tilt je anders een breuk..

Hierna tank er onderuit halen, Daarna de rest er uit laten lopen.

Daarna de tank goed reinigen met tankreiniger, daarna goed naspoelen en laten drogen.

Indien er een in-tank pomp in zit, het filter daarvan ook goed schonmaken, beter nog vervangen.

Let bij montage op, vaak is het aan te raden de rubber tankafdichting te vervangen omdat je deze niet altijd weer in elkaar krijgt.

En, heel belangrijk, het brandstoffilter voortaan braaf om de 75.000 km. vervangen.

Maar misschien valt het allemaal mee, ik ga in dit geval uit van worst case...

Succes er mee...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2019 19:25 #1453273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervolg vuile tank
Nog even voor de duidelijkheid de 780 heeft van 2000 tot 2012 in de stalling gestaan daarna ongeveer 4500 km/jaar in de winter staat hij binnen verwarmt. ede brandstof pomp zit naast het filter onder de auto (kan er dan ook nog een pomp in de tank zitten ?). Vandaag de tank leeggemaakt, van onder aangezogen met een injecteur ( waar je normaal remmen mee ontlucht. dat ging prima na de hevel liep de tank vanzelf leeg.
lijkt mij dat een intern filter dan niet verstopt zit benzine die eruit kwam (ongeveer 48 liter) was brandschoon. filter geplaats helaas nog geen notie genomen van de laatste twee antwoorden. verder schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad. 8 liter benzine erin toen gestart, duurde even voor hij liep maar onregelmatig, bleef wel lopen ook bij 800 toeren, maar hikken en onregelmatig. ik neem aan dat het systeem zich zelf ontlucht.
Misschien eerst de druk testen, ik dacht zelf de koudstart eraf en daar een drukmeter op. stroom van de injectoren eraf en dan starten en aflezen. misschien mag dat niet op die manier, ik hoor graag of er een betere manier is. ook heb ik nog geen idee hoe hoog de druk moet zijn. ik ben zeker blij met al de technische ondersteuning van jullie. zo leer je er altijd weer wat bij.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2019 07:11 #1453279 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Achterop de fuel rail zit een
Achterop de fuel rail zit een aansluiting om de druk te meten. Er hoeven geen injectoren afgekoppeld te worden.
Bij een pomp onder de auto zit er inderdaad ook nog eentje in de tank, met daarvoor een zeefje. De reden van de dubbele pomp: die onder de auto is niet zelfaanzuigend, en dus zorgt die in de tank daarvoor. Bij een schoon systeem merk je alleen bij volgas als de in-tank pomp kapot is, maar is dat zeefje vervuild dan kan dat het hikken wel verklaren.
Ik zou dan ook die in-tank pomp (zit aan de vlotter, kan je via de kofferbak bij) wel even eruit halen en controleren. Zit er veel drab aan, dan alsnog de tank spoelen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2019 16:42 #1453286 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic B200ET, we hebben ooit de
B200ET, we hebben ooit de druk gemeten bij een 740 met die motor, ook van 1987. Op een sleuteldag bij Carlo.
Uit mijn hoofd moet de druk van de pomp ongeveer 5 bar zijn, en reduceert de drukregelaar dat tot iets van 1,5 bar op de rail.

Moderators: Jerry Stam