plotseling stroomuitval
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2019 17:10 #1108663
door V700 register
plotseling stroomuitval is gemaakt door V700 register
Gisteren overkwam mij het volgende bij mijn 740 gle 1989: Na een tijdje stationair te hebben warmgedraaid reed ik weg en toen begon motor te stotteren net als de controlelampjes op het dashboard en daarna werd het stil. Probeerde weer te starten maar alles was dood, geen stroom,niets meer. Heb auto weggesleept en toen ik de sleepkabel losmaakte zag ik dat de verlichting weer brandde. Heb toen weer gestart en auto deed het weer gewoon. Ben toch maar niet meer gaan rijden want vertrouw hem niet meer. Iemand een idee wat dit kan zijn?. Had de laatste tijd ook al een paar keer dat auto niet direkt wilde starten omdat leek alsof er geen stroom naar startmotor ging. Na paar keer proberen lukte het en kon ik gewoon weer rijden. Dit was bij warme motor. Koude start was nooit een probleem. Ben benieuwd of iemand deze ervaring ook heeft gehad en weet wat dit kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2019 18:19 #1453072
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu Polen wel vast massa
Accu Polen wel vast massa kabel na gekeken? Noem maar wat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2019 20:03 #1453075
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plotseling stroomuitval
Ja, die zit goed vast aan carrosserie. Zou het accu zelf kunnen zijn? maar hoe test je dat? Je durft geen stuk te rijden bang dat je midden op de weg stilvalt. Zijn er ook misschien soorten relais die dit kunnen veroorzaken of is er iets tussen contactslot en accu wat je moet nagaan?
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-02-2019 20:07 #1453076
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Als echt alles uit valt.
Dan moet je toch maar even naar je accupolen kijken hoor.
Loshalen beetje heen en weer bewegen dat mogelijke aanslag verdwijnt en weer vast zetten.
Loshalen beetje heen en weer bewegen dat mogelijke aanslag verdwijnt en weer vast zetten.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2019 22:39 #1453078
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zit er nog een
Zit er nog een alarminstallatie in? Die kunnen ook gekke dingen veroorzaken als ze een beetje corroderen.
Dat er even geen stroom was, en later (zonder tussendoor opladen) weer wel geeft aan dat het een electronisch probleem is.
Dat er even geen stroom was, en later (zonder tussendoor opladen) weer wel geeft aan dat het een electronisch probleem is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2019 00:44 #1453079
door V700 register
Nee, Er zit geen alarmsysteem op. Bedankt voor jullie antwoorden en ga het toch dan zoeken rond de accu. Laat het nog weten
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2019 10:16 #1453081
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meet met een multimeter in
Meet met een multimeter in elk geval de accuspanning in rust (dat is: minstens een kwartier nadat de motor heeft gedraaid, met ondertussen geen contact aan). En vervolgens de laadspanning (ook op de accupolen) bij draaiende motor (liefst bij ongeveer 1800 toeren, dus verhoogd stationair).
Als het eerste onder de 11,5 zit, is niet alleen je accu erg leeg maar waarschijnlijk ook stuk. Zit het onder de 12,5 dan is de accu vooral niet vol maar kan hij waarschijnlijk nog wel even mee.
Het tweede moet idealiter tussen 14,2 en 14,5 volt zitten, maar boven de 13,5 is nog redelijk goed. Daaronder: corrosie op de polen, losse massakabel, dode dynamo of iets dergelijks.
Als het eerste onder de 11,5 zit, is niet alleen je accu erg leeg maar waarschijnlijk ook stuk. Zit het onder de 12,5 dan is de accu vooral niet vol maar kan hij waarschijnlijk nog wel even mee.
Het tweede moet idealiter tussen 14,2 en 14,5 volt zitten, maar boven de 13,5 is nog redelijk goed. Daaronder: corrosie op de polen, losse massakabel, dode dynamo of iets dergelijks.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2019 11:25 #1453082
door V700 register
Bedankt voor je tip. Ga ermee aan de slag. Ben helaas niet zo een techneut. Kom erop terug
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2019 17:38 #1453160
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja, dat zijn gekke dingen
Dan weer wel en dan weer niet. Zowel bij verlichting (relatief lage stroom) als bij starten (hoge stroom). Voor een viercylinder benzinemotor ligt de de startstroom tussen 125 een 150 ampere, voor een diesel tussen 175 en 200m anpere. Het betekent dat er in de meeste gevallen iets mis is met de stroom van accu naar ???. Aangezien ik betgrijp dat alles stilvalt is het zowel aan de pluskant als aan de minkant. Waar ik dan het eerst naar kijk zijn accupolen (polen schoonmaken met een accupoolborstel), het contact van accucklem naar kabel (corrosie, loszitten, meestal aan de pluszijde), en daan de massazijde van de accu.
Het kan ook voorkomen (zelden) dat er een inwendige aansluiting in de accu slecht is.
Wat ook een mogelijkheid is is het contactslot. Daar loopt direct of indirect alles overheen, dit stuurt niet alleen schakelaars maar ook relais aan. Zoals bij voorbeeld het startrelais of het brandstofrelais. Een af en toe voorkomende oorzaak is te simpel voor woorden, storingen in het contactslot komen het meeste voor bij cipiers. Die hebben nogal zware sleutelbossen en dat vindt het contactslot, dat eigenlijk maar een simpele schakelaar is, helemaal niet fijn. Maar een contactslot kan ook gaar zijn. Dan hoeft meestal alleen het schakelgedeelte te worden vervangen.
Waar ik zeker ook na al dit moois naar zou kijken zijn de plusaansluitstukken.
Gewoon een kwestie van volhouden... En alle symptomen noteren. Da's voor de mensen hier ook gemakkelijker.
Sterkte!
Het kan ook voorkomen (zelden) dat er een inwendige aansluiting in de accu slecht is.
Wat ook een mogelijkheid is is het contactslot. Daar loopt direct of indirect alles overheen, dit stuurt niet alleen schakelaars maar ook relais aan. Zoals bij voorbeeld het startrelais of het brandstofrelais. Een af en toe voorkomende oorzaak is te simpel voor woorden, storingen in het contactslot komen het meeste voor bij cipiers. Die hebben nogal zware sleutelbossen en dat vindt het contactslot, dat eigenlijk maar een simpele schakelaar is, helemaal niet fijn. Maar een contactslot kan ook gaar zijn. Dan hoeft meestal alleen het schakelgedeelte te worden vervangen.
Waar ik zeker ook na al dit moois naar zou kijken zijn de plusaansluitstukken.
Gewoon een kwestie van volhouden... En alle symptomen noteren. Da's voor de mensen hier ook gemakkelijker.
Sterkte!
Moderators: Jerry Stam