Verschil koppeling B200 en B230

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2019 10:18 #1108642 door V700 register
Verschil koppeling B200 en B230 is gemaakt door V700 register
In de catalogus van Sachs zie ik dat voor de B200 en de B230 motoren zonder turbo verschillende koppelingsets gespecificeerd worden.
Het verschil tussen de sets zit in de koppelingsplaat. Vermoedelijk zijn de radiaalveren waarmee de motortrillingen gedempt worden verschillend vanwege een verschillend trilgedrag van de motoren.

Verschillende aanbieders, waaronder Estate Services, maken echter geen onderscheid tussen koppelingen voor B200 en B230 motoren.
Vanwege standaardisatie leveren zij voor een B200 waarschijnlijk een koppelingset voor een B230.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een koppelingset van een B230 in een B200?
Is dit merkbaar qua (drijflijn) vibraties?
En zijn er schadelijke effecten bekend van dit gebruik? De versnellingsbak zal andere trillingen te verwerken krijgen.

Groet,

Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2019 21:25 #1452889 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic in
in mijn 744 B200E M47 zit dezelfde koppelingsset als voor de B230E (Sachs). Ik merk daaraan niets vreemds...

Bel anders Estateservices. Die hebben ervaring genoeg.

En, voor je eigen zekerheid zou je in VADIS kunnen kijken of de dealer kunnen vragen naar de onderdeelnummers en die vergelijken met elkaar. Als die hetzelfde zijn voor hetzelfde bouwjaar + juiste versnellingsbak dan zou ik zeggen dat het zou moeten kunnen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2019 05:20 #1452893 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koppeling
Ik zou niet in zitten over schadelijke effecten of aparte trillingen, alles draait gewoon altijd in balans.

De verschillen voor een M47 bak niet zo groot. Ik heb wel eens een koppelingsplaat voor een diesel in een wagen met een B200F gemonteerd.

Het bouwjaar en het kenteken of de VIN zijn leidend. Of er moet in het verleden iets aan de wagen zijn verbouwd.

Er zijn soms ook verschillende OEM nummers voor hetzelfde onderdeel, vraag mij niet waarom.

Maar ik weet zeker dat je bij Elferink, Timen Smit, Nordicar of Estate Services, als voorbeelden, de goede koppelingsplaat krijgt.

En natuurlijk wanneer de zaak toch los ligt meteen de krukaskeerring en het priseastoplager vervangen. Die hebben ook niet het eeuwige leven, maar daar wil je de boel niet nog eens extra voor loshalen. Over de montage van de keerring heb ik al in een ander bericht van vandaag (over lekkage en spedi sleeves) iets geschreven.

• R Dobbelaere (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2019 09:31 #1452896 door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic Verschil tussen koppelingen
Verschil tussen koppelingen voor gewoon vliegwiel of dualmass vliegwiel is er wel.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2019 10:38 #1452897 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar een dual mass vliegwiel
Maar een dual mass vliegwiel voor eem M47 is er niet... dat bestaat alleen voor de M90, en die is nooit achter de atmosferische blokken geleverd.

• R Dobbelaere (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2019 15:56 #1452904 door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic Klopt.
Klopt.
Een b230a is een motor met carburateur. En een 744 een 740 sedan.

Moderators: Jerry Stam