Stuurhuis

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2019 18:51 #1108623 door Chris Boessenkool
Stuurhuis is gemaakt door Chris Boessenkool
Het gaat eigenlijk niet over een 740, maar onze 240. En hier op het forum zal vast ook genoeg 240 kennis zijn.

Het stuurhuis daarvan is aan vervanging toe, bestuurderszijde heeft radiale speling.
Ik vraag mij daarbij een paar dingen af:
- Er kan volgens mij een TRW, CAM of ZF stuurhuis gemonteerd zijn. Zijn deze uitwisselbaar en zo nee, hoe herken ik de ene of de andere?
- Over gereviseerde stuurhuizen hoor ik wisselende verhalen, van niet aan beginnen omdat het rommel is tot prima, niks mee aan de hand. Iemand hier een mening over?
- Nog tips waar het beste te kopen?

Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2019 23:15 #1452728 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Staat er in Emmeloord niet
Staat er in Emmeloord niet nog een sloop-240 met goed stuurhuis?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2019 05:03 #1452732 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Sloopstuurhuis is vaak ellende
Er zijn enkele onderdelen die je niet op de sloop moet halen. Daar is het stuurhuis er een van.

De sloopstuurhuizen gaan vaanuit mijn ervaring ongeveer anderhalf tot drie jaar mee en kosten rond de 100 tot 150 Euro., zonder garantie. Omdat je ook niet weet hoe of het geval is gesloopt , of er al dan niet mee is gegooid en omdat je niet weet hoeveel kilometer het geval heeft gedraaid, zou ik het risico niet nemen. Het zijn vrij kwetsbare dingen.

Een gereviseerd stuurhuis heb je al voor rond de 300 Euro, met garantie. Timen Smit heeft er meestal wel een op voorraad liggen. Bovendien hoef je dan geen zorgen te hebben over het al dan niet passen.

Let op de juiste stand van het stuurwiel en laat de wagen controleren op het juiste toespoor.

In ieder geval succes gewenst.

Je schrijft niet of het een stuurhuis is met bekrachtiging. Dit is voor een geoefend sleutelaar gemakkelijk zelf te vervangen, mits je over een brug beschikt. Het is een klus die voor een bekrachtigd stuurhuis ongeveer een half tot een uur werk vereist, afhankelijk van wat je tegenkomt. Een niet bekrachtigd stuurhuis vergt wat minder tijd.

Monteer bij een bekrachtigd stuurhuis wel een magneetfilter en gebruik nieuwe koperen ringen. De wartels van de leidingen niet te vast aantrekken en de (rvs!) slangklemmen van het filter vastzetten met 1,4 tot 2 Nm. Het filter komt in de retourleiding naar het tankje, let op de flowrichting.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2019 11:11 #1452736 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De 240 sloper in kwestie is
De 240 sloper in kwestie is afkomstig van de broer van Chris, en hij heeft het onderhoud ervan gedaan. Aangereden van achteren. Dat is geen stuurhuis in onbekende staat dus.
Het gaat in beide gevallen om latere 240's, die hebben altijd stuurbekrachtiging. De laatste onbekrachtigde was de 240-zonder-toevoeging onder de Oort-regels rond 1986.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2019 17:13 #1452740 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nog even een aanvulling op de vorige posting
Ik ben vergeten de verdere specificaties te vemelden, het gaat over de aanhaalmomenten.

Stuurhuis
Bevestigingsbouten fase 1: 35 Nm
fase 2: 150 graden verder
Borgmoer stuurstang 70 Nm
Banjobouten:
Drukleiding 30 Nm
Retourleiding 25 Nm

Ik heb ook even een factuur opgeduikeld. Het gereviseerde stuurhuis kostte twee jaar terug €235.- exclusief BTW. Het revisiebedrijf was URW, dochteronderneming van Matsui Universal Joint Corportion. Het centrale distributiemagazijn voor Europa staat in Nederland. De revisie voor de Europese markt vindt ook plaats in Nederland. Ultramoderne controleapparatuur en methoden zorgen voor een voortdurende hoge kwaliteit en een perfecte werking van de gerecupereerde producten. En URW heeft een uitstekende after-sales service.

Nu vertrouw ik die broer van Chris echt wel, maar je zet geen broer onder de wagen maar een stuurhuis... En een minimale levensduur van 10 tot 15 jaar is voor mij toch ietwat aantrekkelijker dan de ongewisheid van een tweedehandsje... ;-)

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2019 20:33 #1452761 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic revisie
Dank voor de info.

De 240 van broerlief is er eentje met 670.000 km erop, leeftijd stuurhuis onbekend.

Er komt sowieso revisie op en het gaat idd om een bekrachtigd stuurhuis.
Era kom ik het meeste tegen voor prijzen variërend van €300 tot €400.

Zit er nog verschil tussen de verschillende af fabriek gemonteerde merken of passen alle vervangende stuurhuizen ongeacht merk wat er nu op zit.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2019 15:47 #1452806 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Er zijn verschillende stuurhuizen, maar...
Het type maakt eigenlijk niet uit, je levert toch je oude huis in en krijgt een gereviseerd exemplaar mee terug.

Vaak leveren ze ook eerst een revisiehuis en betaal je dan een statiegeld. Dit krijg je weer terug wanneer je de oude inlevert. Handig wanneer je nog wil blijven rijden.

Wanneer je het stuurhuis met 670.000 kilometer durft te riskeren ben je inderdaad (voorlopig) van het probleem af. Maar het is in ieder geval een kilometerstand waar ik wat wee van in de kuiten wordt, voor mij zou het een revisie van het bestaande huis worden...

Maar geluk er mee...

;-)

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-02-2019 16:03 #1452809 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Inleveren en zelfde terug
Altijd zelf kijken ook. Ben met carburateurs een keer de mist ingegaan. Die zien er dan ook wel bijna hetzelfde uit, maar de en heeft een kanaaltje meer dan de ander, of een smoorklepje op een andere plek. Inleveren betekend niet dat het revisiebedrijf altijd de goede terug stuurt.

Moderators: Jerry Stam