volvo v90 ( 960) 1997 3.0 estate probleem distributieriem door flard van de multiriem na vernieuwen aircopomp

• A.R.M. van Rijckevorsel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2018 22:38 #1108516 door A.R.M. van Rijckevorsel
2 keer in 1 1/2 jaar een probleem me distributieriem. Dit keer omdat er een klein stukje van de multiriem (dynamoriem) is losgeraakt en tussen de tandwielen en distributieriem is gekomen. 24 kromme kleppen vrees ik. De anwb dacht dat de riem ergens op een van de onderste rollen niet helemaal spoorde. Mijn vraag: ik heb 3 weken geleden de aircopomp laten vervangen. Zou dit een gevolg daarvan kunnen zijn? Ik kan me voorstelen dat je dan de multiriemlos haalt om de pomp te vervangen of staat dat helemaal los van elkaar. Zie ik spoken als ik denk dat er in het hele montage proces iets niet goed gegaan kan zijn? Andere vraag: kan een motor van een 930 3.0 uit begin 1995 probleemloos in de volvo v90 (1997 3.0) gehangen worden. Vraag 3: heeft iemand nog een betrouwbare goede morst eigen met weinig km? dank weer. Andre

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2018 23:33 #1451848 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik ken deze motoren niet zo goed
Wat ik wel weet is dat dit fenomeen wel eens vaker hier gepost is.
Motorschade als gevolg van een defectie multiriem.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2018 23:39 #1451850 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De drieliter motoren worden
De drieliter motoren worden zeldzaam in goede staat: ze zijn kwetsbaar en geven relatief snel de geest: lekke koppakkingen, gescheurde blokken, kromme kleppen, etc... Allemaal dingen die bij een redblock geen gemeengoed zijn. Een ruilmotor zal dan ook niet goedkoop zijn, en dan nog moet je goed zoeken.
Positief is, dat het basisblok van 1991 t/m 1999 (S80) niet echt veranderd is. Je kunt dus een blok uit 1995 rustig in een auto uit 1997 bouwen, als je maar alle sensoren en dergelijke overzet.
Hoe een stuk multiriem bij je distributie komt is met een raadsel: de distributie hoort te draaien achter een gesloten deksel om dergelijke problemen te voorkomen.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2018 23:41 #1451851 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Schijnt
dat aan de onderzijde van de riem.
Dus aan krukaskant een zwakke plek in de kap zit of iets net niet helemaal afdekt bij de poelie. Komt er iets tussen wat er niet hoort.. krak.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2018 18:02 #1451870 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het probleem zit inderdaad in
Het probleem zit inderdaad in de bescherming aan de onderzijde van het krukastandwiel.

Als de kans dat een loshangende vezel aan de multiriem tussen de distributieriem en het krukastandwiel komt 1 op de miljoen is, dan gebeurt dat bij 2500 toeren per minuut gemiddeld toch al na 400 minuten.

Maar je hoort dit eigenlijk nooit. Dat decodokter dit nu twee keer in een jaar meemaakt zou ik tot voor vandaag niet voor mogelijk hebben gehouden.

Piet

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2018 00:27 #1451878 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Maar om op jou
vraag terug te komen of de multiriem kapot kan zijn gegaan agv van een niet goede montage na het vervangen van de aircopomp.
Ja dat kan, riem scheef gemonteerd of iets met de spanning ervan niet goed.
Ga ik er wel vanuit dat de airco door de multiriem aangedreven wordt
Hoe oud was die multiriem ? En wat voor bedrijf heeft die aircopomp vervanging uitgevoerd ?
Heb je hierover gesproken met ze ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2018 22:05 #1451893 door A.R.M. van Rijckevorsel
Beantwoord door A.R.M. van Rijckevorsel in topic multiriem
ik weet niet hoe oud de multiriem was. De micropomp is bij originele garage vervangen. Ik heb de pomp aangeleverd (kwam uit volvo 960 3.0 eind 1995) wellicht hebben die een andere poellie (of schrijf je dat anders?) Ik heb de garage gesproken maar dat gaat hem niet worden vrees ik....

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2018 10:59 #1451902 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Als je zelf onderdelen
Als je zelf onderdelen aanlevert, ben je meestal zelf aansprakelijk...
Pompen kan je het beste nieuw plaatsen tenzij je volstrekt zeker bent van de toestand van de waterpomp.
Je ziet nu wat je hebt bespaard. Ik baal met je mee. Het zijn zulke fijne en mooie auto’s.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2018 19:47 #1451947 door A.R.M. van Rijckevorsel
Beantwoord door A.R.M. van Rijckevorsel in topic het was de aircopomp, niet de
het was de aircopomp, niet de waterpomp (die zou ik nooit 2e hands aanleveren) uit mijn 960 die ik net gekocht had en waar nauwelijks 5000km mee gereden was dus dat is nog nieuw te noemen :-) het was gewoon een originele volvo pomp. Ik ging (en ga ) ervan uit dat die ook in de v90 past

Moderators: Jerry Stam