Airco is van slag: verwamt én koelt TE hard

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2018 10:55 #1108499 door Robert Geurts (GAST)
Airco is van slag: verwamt én koelt TE hard is gemaakt door Robert Geurts (GAST)
Volvo rijders,

Sinds kort heb ik een dingetje met mijn airco. Ik rijd een 945 uit 1997 met een ECC. De airco werkt prima, koelt en verwarmt.

Echter, de laatste tijd is de airco nogal enthousiast. Na starten en wegrijden, zodra de motor warm is, wordt er erg warme (bijna heet) lucht in het interieur geblazen. Op vol vermogen totdat het hele interieur flink is opgewarmd. Na een tijdje, 15-30 minuten, stabiliseert de boel en werkt de verwarming normaal.

Bij koelen werkt het ongeveer hetzelfde (dit hebben we gemerkt toen het nog iets warmer was en de zon de auto nog lekker opwarmde). Zodra het interieur gekoeld moet worden (auto in de zon), wordt er op maximaal vermogen ijskoude lucht geblazen.

Het lijkt wel of er een soort "overshoot" in de regeling zit, het hele systeem reageert nogal heftig vooral aan het begin van een rit. Ik zet nu vaak de ventilator knop in standje 1 tot het interieur is opgewarmd en dan pas op "auto". Dat werkt in ieder geval. Wel jammer, want juist het automatische van de airco vind ik zo handig.

Waar kan dit aan liggen?
Wat ik zelf kan bedenken is dat er iets mis is met de sensor in de hemel. Deze zomer is de hemel eruit geweest, om roest bij de dakrails weg te halen. Mogelijk is bij het terugplaatsen van de hemel een stekkertje niet aangesloten? Kan ik dat makkelijk controleren?

Groet,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-12-2018 11:08 #1451629 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Lijkt me geen verkeerde
Lijkt me geen verkeerde gedachte, en is ook het eerste waar ik aan zat te denken.
Kan zijn dat vacuum slang niet, of niet correct is aangesloten. Deze zuigt de lucht in de cabine langs de sensor. Wanneer deze niet meer aanzuigt, reageert de sensor behoorlijk traag.

Ik was ooit begonnen met het schrijven van een korte handleiding om deze schoon te maken. Zal eens kijken waar ik deze ook alweer gelaten heb...Op de foto's moet in ieder geval duidelijk worden hoe de aansluitingen zitten.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2018 11:56 #1451632 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In dit draadje denk ik,

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2018 17:07 #1451812 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Vacuüm dingetjes gefixt
Gisteren en vandaag even aan het klussen geweest. Onder de motorkap waren enkele vacuüm slangetjes gescheurd. Vervangen en nu staat de turbodrukmeter weer netjes naar links.

De hemelverlichting er af gehad en inderdaad, de aanzuigslang was niet aangesloten op de sensor. Meteen maar even de sensor doorgeblazen, maar daar kwam niks bijzonders uit. Slangetje weer aangesloten en nu maar hopen dat de airco weer normaal werkt. Vandaag hoeven we niet meer weg en ik ga er niet speciaal voor rijden.

Gr,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2019 20:40 #1452430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachel
Herkenbaar, in mijn 940 van feb 1997, wanneer ik de temp. instelling net boven de 17 zet, heb ik direct erg warme lucht, maximaal. Ook met de airco erbij. Maar na een minuut of 20 wordt er bij weer koudere lucht bijgemengd, zo lijkt het. Kapotte kachelkraan of ander onderdeel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2019 09:19 #1452438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt alsof het dan
Klinkt alsof het dan inmiddels 17 graden in de auto is dus dan hoeft ie niet meer maximaal warm maar gemengd om het 17 graden te houden.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-01-2019 10:38 #1452441 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De kachelkraan zal het niet
De kachelkraan zal het niet zijn... dat is een simpel aan/uit ding wat bij de minste of geringste warmtevraag open staat. Deze gaat niet een "beetje" open of dicht, het is letterlijk aan/uit. Als je geen vacuum op de kachelkraan hebt, dan staat deze standaard in de open/aan stand.

Dat betekend niet per definite dat er warme lucht uit komt, het betekend alleen dat er warm water door de kachel-radiateur gaat lopen. De temperatuur van de ingeblazen lucht wordt bepaald door de warme en koude lucht vervolgens te mengen.

@Volvovolvo940; het klinkt alsof jou temperatuursensor in de plafond-verlichting geen vacuum meer krijgt. Deze trekt normaal gesproken lucht langs de temperatuursensor om zo de temperatuur in de cabine te bepalen. Heb je hier geen vacuum, dan duurt het heel lang voordat de sensor een schommeling in de temperatuur detecteert.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2019 23:01 #1452499 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Update: de kachel werkt weer als vanouds
Dank voor de reacties. De aansluiting van de vacuumslang bij de hemelverlichting was inderdaad het probleem. Omdat er geen lucht langs de sensor wordt gezogen, reageert de sensor heel traag op temperatuur veranderingen in de cabine. De airco gaat nu in de winter dan heel hard zijn best doen om het interieur warm te krijgen. Als de hele auto van binnen lekker is opgewarmd, regelt de airco weer terug naar normaal. Dat duurde inderdaad een kwartiertje of zo.

Ik heb de vacuumslang weer aangesloten op de sensor en nu werkt de hele verwarming weer prima.

Meteen maar even het vacuüm systeem nagelopen en enkele slangetjes vervangen (sommigen hadden scheurtjes) en de twee terugslagklepjes onder de motorkap vervangen door nieuwe exemplaren. We willen tenslotte nog wel even doen met deze auto.

Gr,

Robert Geurts

Moderators: Jerry Stam