Ervaringen B230FB 1991 ?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-12-2018 08:15 #1108478
door Pascal Kogelman
Ervaringen B230FB 1991 ? is gemaakt door Pascal Kogelman
Ik ben ook zoek naar een betrouwbare 940 sedan voor mijn zoon (budget: onder de 1000,- euro). Hij wil ,op termijn, wellicht ook achterwielaangedreven Volvo gaan rijden zodra hij zijn rijbewijs heeft, maar dan moet het wel een technisch betrouwbare dailydriver zijn zonder veel variabele kosten. Nu heb ik een (op het oog) leuke 940 uit okt 1991 (dus modeljaar 1992) zien staan met een B230FB blok op benzine (96 Kw / 131pk) met 380 dkm op de teller.
Nu is mijn vraag hoe de reputatie van dit blok is qua robuustheid?
Ik snap dat het geen strepentrekker is en niet te vergelijken met mijn B230FK LPT, en dat hoeft ook niet voor een beginnend bestuurder, maar is het een betrouwbare motor op bij hoge km-standen of moet je rond de 3 ton ook rekening houden met een cilinderkopwissel?
Tweede vraag: de auto is handgeschakelde 5 bak. Welke type vernellingsbak is dit dan? Hoe is de reputatie van deze bak en hoe zal het verbruik uitpakken?
Kan ik het rijgedrag vergelijken met de 240 uit 1993 die ik destijds reed met B230F blok en M47 5-bak? Daarmee kwam ik rond de 1 op 10 uit.
Bij de M47 is de 5e versnelling een zwak punt, zat deze M47 ook in de eerste 940's of hadden die al een gemodificeerde versie?
Zijn er verder nog zwakke punten vd eerste modeljaren vd 940, waar ik op moet letten mocht ik de auto gaan bezichtigen?
Kortom: tips en tops over de eerste 940 modellen zijn welkom.
Ik hoor graag van jullie.
groet,
Pascal
Nu is mijn vraag hoe de reputatie van dit blok is qua robuustheid?
Ik snap dat het geen strepentrekker is en niet te vergelijken met mijn B230FK LPT, en dat hoeft ook niet voor een beginnend bestuurder, maar is het een betrouwbare motor op bij hoge km-standen of moet je rond de 3 ton ook rekening houden met een cilinderkopwissel?
Tweede vraag: de auto is handgeschakelde 5 bak. Welke type vernellingsbak is dit dan? Hoe is de reputatie van deze bak en hoe zal het verbruik uitpakken?
Kan ik het rijgedrag vergelijken met de 240 uit 1993 die ik destijds reed met B230F blok en M47 5-bak? Daarmee kwam ik rond de 1 op 10 uit.
Bij de M47 is de 5e versnelling een zwak punt, zat deze M47 ook in de eerste 940's of hadden die al een gemodificeerde versie?
Zijn er verder nog zwakke punten vd eerste modeljaren vd 940, waar ik op moet letten mocht ik de auto gaan bezichtigen?
Kortom: tips en tops over de eerste 940 modellen zijn welkom.
Ik hoor graag van jullie.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-12-2018 11:44 #1451344
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Kat ?!?
Oh ja, hebben de 940's uit 1991-1992 met deze motor al een katalysator ?
groet,
Pascal
groet,
Pascal
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-12-2018 12:17 #1451346
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Geloof niet dat je na 380.000 km over zwakke punten kunt spreken
Maar als je de zoekfunctie even gebruikt kan je alles terugvinden.
volvo700vereniging.nl/search/node/Aankooptips
Ook de documentatie pagina's geven alle info waar je naar vraagt.
volvo700vereniging.nl/search/node/Aankooptips
Ook de documentatie pagina's geven alle info waar je naar vraagt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2018 13:45 #1451350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo
Ik heb een 740 van 1991 met een B230FB ook met katalysator deze motor hangt aan een AW71L, en heb ermee nu in 4 jaar 80K mee gereden, na het reguliere onderhoud heb ik geen problemen gehad.
Ook is het geen strepentrekker, dat hoeft ook niet ik cruise ermee.
De auto rijd op benzine ""nooit op gas gereden"" en volgens betrouwbare bronnen is dit een zeer betrouwbare combi.
groet Marcel;
Ook is het geen strepentrekker, dat hoeft ook niet ik cruise ermee.
De auto rijd op benzine ""nooit op gas gereden"" en volgens betrouwbare bronnen is dit een zeer betrouwbare combi.
groet Marcel;
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2018 14:49 #1451351
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Marcel: in een 740 heb je
@Marcel: in een 740 heb je waarschijnlijk de B230F en niet de B230FB. Dat maakt wel verschil.
@Kogelman: vooral doen! De B230FB zal ongeveer even vlot zijn als je FK, maar dan zonder turbo. Is een duidelijk stuk sneller dan de B230F met 116 pk, ik denk dat dat het gewichtsverschil met je 240 ruimschoots compenseert. Het blok heeft daarbij voor echte prestaties wat meer toeren nodig (doortrekken tot 4000) maar kan ook heerlijk schakellui gereden worden (opschakelen bij 2500-2700). Op benzine zal je geen problemen hebben met ingesleten kleppen, een keertje stellen kan natuurlijk geen kwaad. De mijne heeft 700.000 op gas gelopen, maar dat is wel extreem en haal je alleen zonder koprevisie met een heel rustige rijstijl en lange afstanden.
De versnellingsbak is de M47: schakelt wat mij betreft duidelijker, preciezer en zekerder dan de M90, maar kan minder vermogen aan. Een toplager dat aan de beurt is kan je verwachten, in zeldzame gevallen geeft een M47 weleens echt de geest.
Kwa verbruik kan je rond de 1:85 tot 1:9 verwachten: de 940 heeft meestal een kortere achteras dan 740 en 240, waardoor op snelheid het verbruik te hoog ligt.
Kwa koetswerk zit de 1991 nog in de jaren dat er goede coating onder zat: de koets kan daardoor beter zijn dan je FK. Natuurlijk moet je na 27 jaar wel goed kijken op de bekende plekken...
@Kogelman: vooral doen! De B230FB zal ongeveer even vlot zijn als je FK, maar dan zonder turbo. Is een duidelijk stuk sneller dan de B230F met 116 pk, ik denk dat dat het gewichtsverschil met je 240 ruimschoots compenseert. Het blok heeft daarbij voor echte prestaties wat meer toeren nodig (doortrekken tot 4000) maar kan ook heerlijk schakellui gereden worden (opschakelen bij 2500-2700). Op benzine zal je geen problemen hebben met ingesleten kleppen, een keertje stellen kan natuurlijk geen kwaad. De mijne heeft 700.000 op gas gelopen, maar dat is wel extreem en haal je alleen zonder koprevisie met een heel rustige rijstijl en lange afstanden.
De versnellingsbak is de M47: schakelt wat mij betreft duidelijker, preciezer en zekerder dan de M90, maar kan minder vermogen aan. Een toplager dat aan de beurt is kan je verwachten, in zeldzame gevallen geeft een M47 weleens echt de geest.
Kwa verbruik kan je rond de 1:85 tot 1:9 verwachten: de 940 heeft meestal een kortere achteras dan 740 en 240, waardoor op snelheid het verbruik te hoog ligt.
Kwa koetswerk zit de 1991 nog in de jaren dat er goede coating onder zat: de koets kan daardoor beter zijn dan je FK. Natuurlijk moet je na 27 jaar wel goed kijken op de bekende plekken...
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-12-2018 15:46 #1451356
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt!
Bedankt heren voor de informatie!
@ Wytze: die documentatiepagina's/ aankooptips had ik al bekeken en ook de autotesten uit die jaren, maar het ging mij met name over ervaring met de combinatie van B230FB blok en type versnellingsbak.
De overige punten om een auto te checken beheers ik wel en heb ik al diverse keren toegepast.
Ik begrijp dat het dus de M47 is en dat er een katalysator onder moet hangen.
Waarschijnlijk is deze 940 al met SIPS uitgerust (modeljaar 1992), helaas geen airbag.
groet,
Pascal
@ Wytze: die documentatiepagina's/ aankooptips had ik al bekeken en ook de autotesten uit die jaren, maar het ging mij met name over ervaring met de combinatie van B230FB blok en type versnellingsbak.
De overige punten om een auto te checken beheers ik wel en heb ik al diverse keren toegepast.
Ik begrijp dat het dus de M47 is en dat er een katalysator onder moet hangen.
Waarschijnlijk is deze 940 al met SIPS uitgerust (modeljaar 1992), helaas geen airbag.
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2018 15:59 #1451357
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Willem
Mijn 740 is wel degelijk voorzien van een B230FB ik heb dan ook de snelle vx nokkenas met een 531 kop.
dit is ook terug te vinden in de RDW voertuigdocumentatie.
Het is natuurlijk nauw verwant aan de eerste 940 doordat mijn 740 het zgn. tussenmodel ïs.
groet Marcel
dit is ook terug te vinden in de RDW voertuigdocumentatie.
Het is natuurlijk nauw verwant aan de eerste 940 doordat mijn 740 het zgn. tussenmodel ïs.
groet Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2018 17:37 #1451360
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij zijn de eerste
Volgens mij zijn de eerste 940's juist de beste. Zowel wat carrosserie als interieur betreft. De LPT's van de latere jaren zijn niet bijzonder veel vlotter tenzij je er een HPT van maakt. De latere versies zijn zo'n 100 kilo zwaarder (ook veiliger, dan dan weer wel). Over de bak zou ik mij ook geen zorgen maken, zeker nog niet met de km stand. En mocht ie de geest geven dan is een ruilbak ook zo gevonden.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-12-2018 00:58 #1451368
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Als
je niet van plan bent het onderste uit een fk te halen ( grotere turbo en andere chips etc) maar gewoon lekker wil cruisen is een fb een betere keuze. ( geen turbo die stuk kan en ongeveer net zo snel of traag).
koppakking eerder wel of niet dan andere types ? denk niet dat het veel uitmaakt.
De brandstof waar het ding op rijdt wel. Gas betekent eerder een nieuwe koppakking.
Bij een F , bij een FK en ook bij een FB.
Een FB in een 740 kan , dan is ieer later ingelepeld. Hier een F opgetrokken naar FB specs met een 531/vx3 combi, Geen katalysator en wel een sportuitlaatspruitstuk.
Denk ook door het lagere gewicht ( Sedan 1230 kg ) tegenover een 940 FK ( algauw 200 kg meer) is ie wel vlotter en veel levendiger qua rijkarakter. Meer fun met cruisen.
koppakking eerder wel of niet dan andere types ? denk niet dat het veel uitmaakt.
De brandstof waar het ding op rijdt wel. Gas betekent eerder een nieuwe koppakking.
Bij een F , bij een FK en ook bij een FB.
Een FB in een 740 kan , dan is ieer later ingelepeld. Hier een F opgetrokken naar FB specs met een 531/vx3 combi, Geen katalysator en wel een sportuitlaatspruitstuk.
Denk ook door het lagere gewicht ( Sedan 1230 kg ) tegenover een 940 FK ( algauw 200 kg meer) is ie wel vlotter en veel levendiger qua rijkarakter. Meer fun met cruisen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-12-2018 09:52 #1451381
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een koppakking blaas je er
Een koppakking blaas je er niet zomaar uit bij een atmosferische motor: meestal zijn het voor FK's die op een hogere turbodruk gezet worden waar de koppakking spontaan de geest geeft. En ik zou niet weten waarom LPG eerder een koppakking molt: wel zijn de kleppen eerder versleten als er niet zorgvuldig gesteld wordt. Zou ik me met benzine en 380K nog geen zorgen over maken.
SIPS kwam volgens mij in modeljaar 1993, maar je kan het gemakkelijk zien aan de hemelbekleding: zit er een verdikking halverwege ter hoogte van de B-stijl, dan heeft de auto SIPS (of een keer een latere hemel gekregen), loopt hij vlak dan zit er geen SIPS in. Mijn 1991 heeft het niet.
SIPS kwam volgens mij in modeljaar 1993, maar je kan het gemakkelijk zien aan de hemelbekleding: zit er een verdikking halverwege ter hoogte van de B-stijl, dan heeft de auto SIPS (of een keer een latere hemel gekregen), loopt hij vlak dan zit er geen SIPS in. Mijn 1991 heeft het niet.
Moderators: Jerry Stam