PNP Volvo 960 - Ervaringen

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 18:37 #1108467 door A. Remy
PNP Volvo 960 - Ervaringen is gemaakt door A. Remy
Volvisti,

Ik zou graag de PNP-schakelaar voor mijn Volvo 960 uit 01/91 willen vervangen door een nieuw exemplaar. Ik kan er ene bestellen bij Volvo maar ook op de parallelle markt zijn ze beschikbaar (bv. bij Skandix). Heeft iemand onder jullie ervaring met het vervangen van de PNP-schakelaar door een niet-OEM exemplaar? Andere sites gekend buiten Skandix?

Benieuwd naar jullie ervaringen.

Wolwo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 09:30 #1451253 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Waarom vervangen? Je kunt ze
Waarom vervangen? Je kunt ze ook vrij eenvoudig zelf reviseren.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 09:56 #1451257 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic OEM
Ik koop vrijwel al mijn onderdelen op de paralelle markt. Veel niet OEM-delen voldoen aan de Volvo fabrieksspecificaties. Behalve zaken zoals een waterpomp, daar wordt heel vaak mee gerotzooid. Dit geldt voor vrijwel alle automerken.

ik kan dit goed afleiden uit de onderhoudsdatabase die ik sinds 1993 van al mijn wagens heb bijgehouden.
Bosch delen zijn ook vaak op de parallelle markt leverbaar, een lambdasonde bij voorbeeld kan dan zo'n 75% of zelfs meer goedkoper zijn. Een kwetsbaar deel zoals de keienvanger onder het motorblok heb ik ooit gekocht voor €35,-, het ding bleek onverwoestbaar.

Voor sommige delen is een lagere kwaliteit minder interessant, zoals de richtingaanwijzerarmaturen. Het maakt wel degelijk uit of je €120 betaalt of €24, wanneer het armatuur effect raakt heb je immers voor weinig een nieuwe? En het verschil is niet te zien.80of meer voor berekend.

Geldt ook voor revisiesets voor de D en F verdampers van Vialle. Voor zover nog verkrijgbaar wordt daar al gauw €80 of meer voor berekend. Ze zijn ook voor een kleine 35 Euro te krijgen.

Koppelingen is het zelfde verhaal. Bij Volvo werden o.a. Sachs koppelingen gemonteerd. Een complete set voor een wagen met een M47 bak is al te bekomen voor €140. Reken daar dan €15 bij voor een priseas toplager en de achterste krukaskeerring (altijd vervangen wanneer je toch 'daar'' bent) dan ben je spekkoper.

En andere sites? Gewoon zoeken op OEM nummer en op onderdeelbeschrijving. Dan komen de sites vanzelf over je scherm rollen. Tenminste, dit is een van de manieren waarop ik ze heb gevonden.

Skandix is een gerenommeerde toeleverancier. Ik zou daar rustig mijn schakelaar kopen. Overigens is het niet echt een voordelige firma. En houd bij buitenlandse bedrijven altijd rekening met transportkosten, die kunnen soms oplopen tot één à drie tientjes. Dan ben je soms je voordeel al kwijt.

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2018 11:37 #1451427 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic geen zin
Willem, ik heb gewoon geen zin om zelf te zitten prutsen :-0

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2018 11:38 #1451428 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic bedankt Jur
bedankt Jur

Moderators: Jerry Stam