M47 gebrom in 5e versnelling
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 11:52 #1108409
door V700 register
M47 gebrom in 5e versnelling is gemaakt door V700 register
Goeiedag
Ik heb een 740 uit 1991 met een M47 5 bak. Wanneer ik in de 5e versnelling rijdt maakt de auto een zeer laag brommend/pulserend geluid. Het is vooral hoorbaar rond 80km/u en wordt luider naarmate ik meer gas geef. Het verdwijnt wanneer ik weer terugschakel naar 4 of gas los laat. Er is geen krassend of gierend geluid te horen, maar een laag gebrom in pulserende frequentie. Het geluid versnelt naarmate de auto versnelt en (lijkt) niet (direct) toerental gerelateerd te zijn.
Het lijkt er dus op dat het specifiek in de 5e versnelling gebeurd en daarmee de aandrijfas en het differentieel uitsluit. Ik heb ook de verhalen gelezen over de beruchte 5 versnelling van de M47 die door gebrek aan smering een overmatige slijtage aan een lagertje teweeg brengt. Maar versleten lagers klinken anders dan het pulserende gebrom wat ik hoor.
Vorige beurt de atf (Total fluide G3) in de bak ververst. Kruiskoppelingen zijn in top staat!
Waar dien ik dit probleem te gaan zoeken...mijn onderbuikgevoel zegt tussenas lager. Graag jullie input hierin.
Gr. Lucas
Ik heb een 740 uit 1991 met een M47 5 bak. Wanneer ik in de 5e versnelling rijdt maakt de auto een zeer laag brommend/pulserend geluid. Het is vooral hoorbaar rond 80km/u en wordt luider naarmate ik meer gas geef. Het verdwijnt wanneer ik weer terugschakel naar 4 of gas los laat. Er is geen krassend of gierend geluid te horen, maar een laag gebrom in pulserende frequentie. Het geluid versnelt naarmate de auto versnelt en (lijkt) niet (direct) toerental gerelateerd te zijn.
Het lijkt er dus op dat het specifiek in de 5e versnelling gebeurd en daarmee de aandrijfas en het differentieel uitsluit. Ik heb ook de verhalen gelezen over de beruchte 5 versnelling van de M47 die door gebrek aan smering een overmatige slijtage aan een lagertje teweeg brengt. Maar versleten lagers klinken anders dan het pulserende gebrom wat ik hoor.
Vorige beurt de atf (Total fluide G3) in de bak ververst. Kruiskoppelingen zijn in top staat!
Waar dien ik dit probleem te gaan zoeken...mijn onderbuikgevoel zegt tussenas lager. Graag jullie input hierin.
Gr. Lucas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 12:46 #1450732
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De wens is de vader van de
De wens is de vader van de gedachte!
Je wilt heel graag dat het niet de 5e versnelling is, en daarom ga je het probleem elders zoeken
Maar alles wat je zegt, en zelf hebt proberen kort te sluiten lijken mij te duiden op de 5e versnelling.
Waarom is het geluid er anders alleen in de 5e versnelling?
Waarom zou bv een tussen-as-lager alleen trillen in de 5e versnelling?
Versleten wiellagers kunnen ook een brommend-pulserend geluid produceren (spreek uit eigen ervaring), waarom een versnellingsbak-lager niet?
Gelukkig kan een dergelijk euvel wel gerepareerd worden!
Je wilt heel graag dat het niet de 5e versnelling is, en daarom ga je het probleem elders zoeken
Maar alles wat je zegt, en zelf hebt proberen kort te sluiten lijken mij te duiden op de 5e versnelling.
Waarom is het geluid er anders alleen in de 5e versnelling?
Waarom zou bv een tussen-as-lager alleen trillen in de 5e versnelling?
Versleten wiellagers kunnen ook een brommend-pulserend geluid produceren (spreek uit eigen ervaring), waarom een versnellingsbak-lager niet?
Gelukkig kan een dergelijk euvel wel gerepareerd worden!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 13:24 #1450733
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik probeer inderdaad de
Ik probeer inderdaad de problemen eerst te zoeken in makkelijk en/of goedkoop te vervangen onderdelen. Dat is logica.
Wiellagers zijn het overigens niet. Zijn reeds vervangen. Verrotte wiellagers hoor je altijd ook duidelijker in bochten, hetgeen wat hier niet aan de orde is.
Verder weet ik (spreekt ook uit eigen ervaring) dat problemen soms uit onverwachte hoek kunnen komen en het meest voor de hand liggende onderdeel/oplossing niet het probleem verhelpt. Ik ben dus voorzichtig meteen de bak te verdenken.
Tenslotte is een tussenas lagertje makkelijken goedkoop te wisselen. Ikzelf dacht te beginnen met het vervangen van het tussenas lager tenzij ervaringsdeskundigen mij dit kunnen afraden.
Mijn ervaring is dat versnellingsbakken geen brommende geluiden maken maar knarsend, krakend, zingend of schrapend.
Wiellagers zijn het overigens niet. Zijn reeds vervangen. Verrotte wiellagers hoor je altijd ook duidelijker in bochten, hetgeen wat hier niet aan de orde is.
Verder weet ik (spreekt ook uit eigen ervaring) dat problemen soms uit onverwachte hoek kunnen komen en het meest voor de hand liggende onderdeel/oplossing niet het probleem verhelpt. Ik ben dus voorzichtig meteen de bak te verdenken.
Tenslotte is een tussenas lagertje makkelijken goedkoop te wisselen. Ikzelf dacht te beginnen met het vervangen van het tussenas lager tenzij ervaringsdeskundigen mij dit kunnen afraden.
Mijn ervaring is dat versnellingsbakken geen brommende geluiden maken maar knarsend, krakend, zingend of schrapend.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 13:27 #1450734
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Doorrijden
De auto kan er oud mee worden.
Mijn diesel heeft hetzelfde geluid vanaf 300k.
Bij hogere snelheid en toeren hoor je het niet meer.
Oorzaak wat slijtage in het diff.
Vroeger had iedere auto met een oplopend kmstand dat geluid.
Mijn diesel heeft hetzelfde geluid vanaf 300k.
Bij hogere snelheid en toeren hoor je het niet meer.
Oorzaak wat slijtage in het diff.
Vroeger had iedere auto met een oplopend kmstand dat geluid.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 14:54 #1450736
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De opmerking over wiellagers
De opmerking over wiellagers was enkel en alleen om aan te tonen dat een defect lager ook een pulserende brom kan maken. Was niet bedoeld als mogelijke oorzaak.
De geluiden uit een versnellingsbak zijn natuurlijk ook sterk afhankelijk van wat/waar stuk gaat. Een lager op de ingaande as, heeft een heel ander toerental dan de uitgaande as...verder kan er natuurlijk nog veel meer mis gaan zoals de synchro's, tandwielen enz. enz...Er zijn simpelweg niet 1, 2 of 3 soorten geluiden die er maar uit kunnen komen. Bij een dergelijk geluid is de versnellingsbak niet uit te sluiten omdat het geluid anders is dan je verwacht.
Tussenas lager lijkt mij overigens niet het probleem. Wanneer deze de schuldige is, dan is dit vaak bij optrekken het probleem, en niet bij constante snelheid.
Wel een kleine waarschuwing wanneer je deze wilt vervangen; dit is niet altijd zonder risico.
Het kan je letterlijk van de wal in de sloot helpen. Er bestaand nogal de nodige té harde, en té zachte tussenas lagers. Waardoor je mogelijkerwijs alleen maar een nieuw probleem introduceert.
Differentieel lijkt me niet het probleem, want waarom dan wel geluid in de 5 en niet in de 4? Het koppel+toerental van de aandrijfas en differentieel blijven bij een verder gelijkblijvende snelheid onveranderd.
De geluiden uit een versnellingsbak zijn natuurlijk ook sterk afhankelijk van wat/waar stuk gaat. Een lager op de ingaande as, heeft een heel ander toerental dan de uitgaande as...verder kan er natuurlijk nog veel meer mis gaan zoals de synchro's, tandwielen enz. enz...Er zijn simpelweg niet 1, 2 of 3 soorten geluiden die er maar uit kunnen komen. Bij een dergelijk geluid is de versnellingsbak niet uit te sluiten omdat het geluid anders is dan je verwacht.
Tussenas lager lijkt mij overigens niet het probleem. Wanneer deze de schuldige is, dan is dit vaak bij optrekken het probleem, en niet bij constante snelheid.
Wel een kleine waarschuwing wanneer je deze wilt vervangen; dit is niet altijd zonder risico.
Het kan je letterlijk van de wal in de sloot helpen. Er bestaand nogal de nodige té harde, en té zachte tussenas lagers. Waardoor je mogelijkerwijs alleen maar een nieuw probleem introduceert.
Differentieel lijkt me niet het probleem, want waarom dan wel geluid in de 5 en niet in de 4? Het koppel+toerental van de aandrijfas en differentieel blijven bij een verder gelijkblijvende snelheid onveranderd.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 15:20 #1450737
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic omdat
Het geluid alleen hoorbaar is in de 5e bij 80 km per uur.
Typisch voor het dif, je hoort het vooral bij lage toeren. Wordt de slijtage erger dan ga je het ook in lagere versnellingen horen. Dan ben je het klokje wel een paar keer rond geweest en rijdt nog steeds.
Typisch voor het dif, je hoort het vooral bij lage toeren. Wordt de slijtage erger dan ga je het ook in lagere versnellingen horen. Dan ben je het klokje wel een paar keer rond geweest en rijdt nog steeds.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 15:36 #1450738
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zoals gezegd... waarom zou je
Zoals gezegd... waarom zou je dit wel in de 5 horen en niet in de 4?
Bij de door jou genoemde 80km/u draaien je aandrijfas en je differentieel net zo snel in de 5 als in de 4. Ook het koppel is hier exact hetzelfde.
Goed, de motor draait aanzienlijk harder... maar dat heeft niets met je diff te maken.
Uiteraard kan het geen kwaad de olie van het diff eens te vervangen.
Kost de wereld niet, en is iets wat vaak vergeten wordt, en dus ook geen kwaad kan.
Bij de door jou genoemde 80km/u draaien je aandrijfas en je differentieel net zo snel in de 5 als in de 4. Ook het koppel is hier exact hetzelfde.
Goed, de motor draait aanzienlijk harder... maar dat heeft niets met je diff te maken.
Uiteraard kan het geen kwaad de olie van het diff eens te vervangen.
Kost de wereld niet, en is iets wat vaak vergeten wordt, en dus ook geen kwaad kan.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2018 08:19 #1450744
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ervaring
Daarom. Difslijtage is trouwens beter te kenmerken als een zingend geluid.
Ooit een kopelkromme gezien? Wordt altijd afgezet tov het toerental.
Het probleem lijkt me niet ernstig. In zo'n geval is afwachten vaak de verstandigste keuze.
Ooit een kopelkromme gezien? Wordt altijd afgezet tov het toerental.
Het probleem lijkt me niet ernstig. In zo'n geval is afwachten vaak de verstandigste keuze.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2018 18:24 #1450748
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Inderdaad
Gewoon wachten tot er duidelijk iets stuk is.
Want dan weet je tenminste zeker wat er gerepareerd moet worden.
En met wat geluk duurt dat nog even.
Radio harder zetten helpt ook.
Want dan weet je tenminste zeker wat er gerepareerd moet worden.
En met wat geluk duurt dat nog even.
Radio harder zetten helpt ook.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-11-2018 21:07 #1450754
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic koppelkromme en toeren
op dezelfde weg bij de zelfde rijsnelheid is de belasting en toeren (en dus het door de motor geleverde koppel in het differentieel precies hetzelfde, de verschillen treden pas op als het maximale koppel wordt gevraagd en maximaal of meer gas wordt gegeven. In de 4 kun je dan (vanaf 80 bijvoorbeeld) sneller optrekken dan in de 5, dat is het koppelverschil. Bij konstante snelheid moet het koppel hetzelfde zijn (de weg wordt niet ruwer, de tegenwind niet harder, er komt niet opeens een berg), dus als je bij 80 terugschakelt van 5 naar 4 en het geluid verdwijnt opeens dan moet het iets met de 5 te maken hebben. Je zou nog kunnen bedenken dat de 4 iets anders aangrijpt op de uitgaande as dan de 5, maar de kans dat het daar aan ligt is wel een stuk kleiner dan de kans dat het probleem in de bak zit. Tussenlager vervangen zou ik ook alleen doen met een aanleiding, als je hier op de site zoekt zijn er erg veel mensen die dat twee of drie keer achter elkaar hebben gedaan omdat de problemen met een nieuw lager toenamen in plaats van af.
Succes!
Succes!
Moderators: Jerry Stam